Tartósabb akku

2011. október 20. (csütörtök)
iQ Power néven a megszokottnál tartósabb és megbízhatóbb akkumulátorok forgalmazását kezdte meg a Forex Kft.

Mik ezek?

X

A sorban látható gombokkal a webes közösségi hálózatokon - Facebook - fejezheted ki egy kattintással tetszésedet vagy oszthatod meg a cikkel kapcsolatos véleményedet ismerőseiddel.

Like gomb "Tetszik" / "Like" gomb. Ezzel a gombbal a Facebookon fejezheted ki tetszésedet a cikkel kapcsolatban - üzenőfaladon egyszerűen csak annyi jelenik meg, hogy kedveled ezt a cikket. Ha most éppen be vagy jelentkezve a Facebookra, akkor azt is látod, hogy ismerőseid közül valakinek tetszett-e már ez az írás. Ha nem vagy bejelentkezve, a gomb megnyomása után ezt egyszerűen megteheted. (Ez a gomb tényleg csak egy szimpla tetszésnyilvánítás - ha a cikkel kapcsolatban egyből véleményt is megosztanál, akkor használd a cikk alatti szürke hátterű sorban található "Facebook" feliratot.)

Miközben az utóbbi évtizedekben az autó egy kerekeken guruló számítógépközponttá alakult, addig az elektronikus rendszerek számára életfontosságú energiát tároló akkumulátor alig fejlődött. Ez meg is látszik a segélyszolgálatok statisztikáin, immár az akkumulátorok hibája messze a leggyakoribb oka az üzemképtelenségnek, lerobbanásnak. Ezer dologtól függ, meddig bírja autónk akkuja: rázkódás, hőmérsékletingadozás, motor beindítások száma, lemerülések száma és mértéke…


A német mérnökök által kifejlesztett iQ Power elektrolit keveréses megoldása döbbenetes mértékben képes ezt az öregedési folyamatot lelassítani. Az elv pofon egyszerű! Mint az közismert, az akkumulátorban lemezek állnak az elektrolitban. Ennek a folyadéknak a savsűrűsége az akku alsó és felső részében különböző, ez a jelenség a fő oka a lemezek, és ezzel az akkumulátor tönkremenetelének. Az új iQ Power akkuban viszont az oldalfalakban kialakított csatornák segítségével minden fékezésnél és gyorsításnál felkeveredik az elektrolit. Ez az egyszerű eljárás drámai mértékben megnöveli az akkumulátor élettartamát és az idővel folyamatosan gyengülő hagyományos akkukkal szemben mindvégig nagymértékben meg is tartja eredeti jellemzőit. A megoldás jelentőségét bizonyítja, hogy a szabadalom elnyerte a 2010-es frankfurti Autómechanika Szakkiállítás innovációs nagydíját.

Lássuk részletesebben, milyen elven is működik az elektrolit-keveréses akkumulátor!

Az utóbbi évtizedekben számos fejlesztés történt a gépjármű akkuk élettartamának növelése érdekében. Ezek a fejlesztések főleg a gyártástechnológiára, a rácsok kialakítására (expandált, öntött, lyukasztott stb.) valamint az aktív hatóanyag összetételének módosítására irányultak. Egy dologgal nem tudtak a mérnökök ez idáig mit kezdeni, mégpedig azzal a jelenséggel, hogy a kénsavból és desztillált vízből álló elegy az idők folyamán igyekszik szétválni, így az akku felső részén hígabb, alsó részén sűrűbb az elektrolit. Az eltérő savsűrűség miatt töltéskor és lemerüléskor a kémiai reakciók sem egyformán zajlanak le. A lemezek alsó részén a sűrűbb elektrolit miatt gyorsul a korrózió. Innen indul ki a lemezek szétesése, amely az akku kapacitásának csökkenését eredményezi. A felső részen a hígabb elektrolit miatt megindul a szulfátosodás.

 

A sok száz Ah-s ipari akku telepeknél a problémát úgy küszöbölik ki, hogy levegő befúvással vagy szivattyúval keverik az elektrolitot az egyenletes savsűrűség érdekében. Egy gépjármű akkumulátoránál ez a módszer természetesen nem alkalmazható. A megoldást az iQ Power mérnökei dolgozták ki oly módon, hogy az akkuk átellenes oldalain speciális csatornákat alakítottak ki, amelyeken keresztül az elektrolit fékezés és gyorsítás közben az alsó részből feljut a felső részen elhelyezett elosztó tálcákba, onnét pedig visszafolyik az elektrolit felszínére. Így állandó keveredés valósul meg, csupán a folyadék mozgási energiájának segítségével. Az akkumulátorokon feltüntetett számok mindig az új állapotú akku képességeit jelölik. Azonban az indítóáram erőssége és az áramtároló kapacitás már hónapok múltán is jelentősen csökkenhet, az iQ Power viszont hosszú ideig megőrzi fizikai tulajdonságait. Ennek köszönhetően egy 100Ah-s hagyományos akkut kivált egy 73Ah kapacitású iQ Power akkumulátor, mivel ez az érték kevésbé csökken az akku élete folyamán.

 

A gyorsított, mélykisütéses élettartam összehasonlító vizsgálatok azt mutatják, hogy a hagyományos akkuk már 10 lemerülés–feltöltés ciklus után elveszíthetik a kapacitásuk 40%-át, míg a keveréses technológiájú akkuknál ez a veszteség csupán 18%. Így a 10 ciklus után mindkét akkumulátorban kb. 60Ah kapacitás áll rendelkezésre, azzal az óriási különbséggel, hogy a 100Ah-s hagyományos akku a maga 60Ah kapacitásával élete végéhez, működőképességének határához érkezett, míg az iQ Power akku ebben az állapotában egészséges, működőképes áramforrás maradt. További információ: http://iqpower.hu.

 

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!

Tetszett a cikk? Ossza meg! Facebook Twitter

A cikk küldése e-mailben

X
Cikk címe:
Tartósabb akku

Biztonsági kód
A fenti képen látható ellenőrzőkód:

*-al jelzett mezők kitöltése kötelező!

Cikk megosztása a közösségi portálokon

X

Hozzászólások –

eddig 0 hozzászólás érkezett
HOZZÁSZÓLOK

Hozzászólok a cikkhez

A cikkhez csak bejelentkezett olvasóink szólhatnak hozzá.  Miért kell regisztrálnom? Bejelentkezek | Regisztrálok

Miért kell regisztrálnom?

X
Olvasóink fáradhatatlan aktivitásának köszönhetően az elmúlt évek során a megye meghatározó fórumává váltunk,
ahol cikkeink kapcsán értékes viták, párbeszédek alakultak ki. Ahogy e fórum résztvevőinek száma egyre növekedett,
sajnos a komoly hozzászólások közé egyre gyakrabban keveredtek céltalan, romboló beírások. Ezért éreztük úgy,
hogy eljött az ideje annak, hogy a kommentelés lehetőségét regisztrációhoz kössük, kiszűrve az értelmes fórumozást
zavaró tartalmakat. A regisztrációt ugyanakkor a korábbinál lényegesen egyszerűbbé tettük: elég csak nevet,
fehasználói nevet és emailt megadni. Reméljük olvasóink is úgy gondolják, hogy megéri megtenni ezt az egyszeri és
egyszerű lépést azért, hogy barátságosabb közegben, értelmesebb mederben folytatódhassék a párbeszéd.
(Ha problémája akad a regisztrációval vagy a hozzászólás új módjával, "hozzászólás" tárggyal írjon levelet a info@automotor.hu címre.)

Aktuális: 2014/18-as számunkból

Autó-Motor aktuális címlap
  • Vezettük: Renault Twingo, Ford Focus, Audi TT és TTS, Volkswagen Golf GTE
  • Bemutató:A Párizsi Autószalon újdonságai
  • Teszt: Toyota Yaris 1.33 Dual VVT-i, Volkswagen Polo 1.2 TSI DSG, BMW R nineT
  • Tuning: BMW E36 318tds Touring
  • Tanácsdó: A futómű karbantartása, Lemezjavítás, műszerfali burkolat módosítása

Aktuális: Auto Bild 2014. szeptember

Autó-Motor aktuális címlap
  • Arany Kormánykerék 2014
  • Összehasonlítás: Háromhengeresek: Citroën C3, Citroën C4, Ford Focus, Ford B-Max, Hyundai i10, Mini Cooper, Mini Cooper D, Mitsubishi Space Star, Peugeot 208, Renault Captur, Smart Fortwo, VW Up!. Sportkocsik: Alfa Romeo 4C, Lotus Elise, Toyota GT-86. Dobozautók: Citroën Berlingo 1.6 HDi 115, Ford Tourneo Connect 1.6 TDCi 115, Opel Combo Tour 1.6 CDTI, Renault Kangoo 1.5 dCi S&S 110
  • Vezettük: BMW 2 Active Tourer, Toyota Aygo, Toyota Yaris, Audi A3 Sportback e-tron, Seat Leon ST 4Drive
  • Technika: Ember a gép ellen: BMW 235i robotautó kontra versenyző

Időjárás

Budapest

zápor
18 °C
13 °C

Kiemelt témák - Autó-Motor.HU

Kémfotó | Frankfurt 2011 | F1 | Videó | Veterán | Youngtimer | Veterán Autó-Motor | Mikor mi jön?