A nyári országutat járva, az „Autó-motor” nem egy olvasója találkozott bizonyára azzal a 10 Berva-mopedből álló csoporttal, amely július elején az alföldi utakon, augusztus elején pedig a dunántúli városok útjain jelent meg. Szemetgyönyörködtető volt a 10 különféle színű moped látványa, de még ennél is gyönyörködtetőbb az egyszínű, hollócímeres emblémával díszített melegítőbe öltözött lányok csokra. Bizonyára sokfelé találgatták, kik ezek, honnan jöttek, hová mennek?

A motorozó nő ma már nem feltűnő látvány, d még nem nagy ezek száma. Az Egri Szilágyi Erzsébet Leánygimnázium motoros szakköre az 1958/59-es tanév folyamán alakult azzal a céllal, hogy az önként jelentkező harmadikos leányokat megismertesse a motorozás szépségeivel. Egerről lévén szó, önként adódott a megoldás, hogy a magasabb korhatárhoz, jogosítványhoz kötött motorok helyett a vezetésszempontjából is egyszerűbbnek látszó Berva mopedokat szerezzen be az iskola a szakkör számára. Az Egri Finomszerelvénygyár Igazgatóságának messzemenő támogatásával sikerült is ezt a tervet valóra váltani.

A motorok iskolába érkezte után a szakkör munkája nagy lendületet kapott. Szívesen tanulták a leányok az elméletet, de alig várták a percet, hogy a Bervák ülésére kerüljenek. A kiképzés alapos, átgondolt terv szerint történt. Amikor biztonságosan ment már a vezetés, a szakkör tagjai – szám szerint húszan – letették az előírásos KRESZ-vizsgát, és ennek birtokában már sor kerülhetett kisebb túrákra Eger környékén. Minden szakköri tag tudta, hogy motorozási tudományának, elméleti és gyakorlati felkészültségének a nyári országjárás lesz az igazi próbaköve. Ilyen előzmények után került sor július, illetve augusztus első 10 napjában a két országjáró túrára, tudomásunk szerint az első nagyobbszabású csoportos női moped-túrára, a mopedek hazai történetében.

Az alföldi túra útvonala a következő volt: Szolnok-Cegléd-Kecskemét-Szeged-Hódmezővásárhely-Békéscsaba-Debrecen-Nyíregyháza-Tokaj-Miskolc-Mezőkövesd-Eger.

Nehezebb volt ennél a dunántúli túra útvonala: Eger-Cegléd-Kecskemét-Kalocsa-Pécs-Harkányfürdő.Kaposvár-Tihany-Balatonfüred-Veszprém-Székesfehérvár-Tatabánya-Esztergom-Visegrád-Vác-Gyöngyös-Eger.

A leányok az első napok fáradalmai után élvezték a változatos útvonalat, amely színes kaleidoszkóphoz hasonlóan állandóan más-más látnivalót nyújtott. A résztvevők sportfeladatnak tekintették a nem minden fáradság nélküli túraszakaszokat, hiúságuknak hízelgett is kissé, hogy egy-egy városba megérkezve mindig feltűnést keltett a 10 ízléses színösszeállítású motor, rajta a mosolygó arcú diáklányokal. Az alföldi túra állomásai olyan gyorsan követték egymást, hogy a sok látnivalót, élményt alig tudták követni a résztvevők. A mopedek szélesre tárták a lányok előtt országunk horizontját, saját szemükkel győződhettek meg nagyszerű építkezéseinkről, a magyar tájak szépségéről.

Tanárok, szakértők vezették az első magyarországi női moped-túrát Tanárok, szakértők vezették az első magyarországi női moped-túrát

A résztvevők alapos megfigyelést végeztek útközben a kis motorokon, hogy majd hazatérve, a gyárnak beszámolhassanak tapasztalataikról. Nem a szemember szeme figyelte itt a járműveket, hanem a technika iránt érdeklődő diáklány. Megállapítható ezekből a megfigyelésekből, hogy a Berva-moped megbízható jármű, hiszen a több, mint 2000 kilométeres túrán komolyabb motorhiba nem volt. A nagy melegben megtett napi útszakaszok kísérő hibája a gyertyazárlat volt, amely 225-ös gyertyákkal is előfordult, ha nem is sűrűn. Defekt alig volt, jóllehet sok helyen elég rossz állapotban lévő makadám úton kellett motorozni. Feltűnt, hogy a Bervák milyen jól bírták a helyi utakat, amelyekre Pécs környékén bőven volt példa. Az átlagsebesség 35-38 km/óra körül mozgott. A leghosszabb napi szakasz 170-180 km-t tett ki, amely ezeknél a kis űrtartalmú motoroknál már nem számít megvetendő távolságnak. A gépek rugózása megkönnyítette a fáradtságos vezetést, az ülések kényelem szempontjából azonban még fejlesztést kívánnak.

A motoros túra felejthetetlen élmény marad minden résztvevő számára, és olyan kezdet a többi tanuló előtt, ami követésre érdemes. Az Autó-Motor hasábjairól is köszönetet mondunk mindazoknak, akik elősegítették, hogy fiatal diáklányok is megismerkedhessenek a motorozás örömeivel.

Mahóczki Emil
gimn. tanár
Eger

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!