A New York Times újság számolt be arról, hogy még 2014-ben egy Albuquerque városában olyan kísérletet hajtottak végre, hogy tíz majmot légzáró kamrába csuktak, majd egy Volkswagen Beetle TDI kipufogógázait kellett belélegezniük. A kísérletet a Lovelace Respiratory Research Institute végezte, a vizsgálatot azonban a berlini székhelyű Europäische Forschungsvereinigung für Umwelt und Gesundheit im Transportsektor e.V. (EUGT) rendelte meg és finanszírozta. Utóbbi szervezetet tavaly megszüntették, de német beszállítók és autógyártók finanszírozták, a Fraport (frankfurti repülőtér), a BMW, a Daimler és a Volkswagen egy-egy vezetője tagja volt az igazgatótanácsnak, és olyan területeken vizsgálódtak, mint a le- és felszálló repülőgépek zajának hatása az emberekre, vagy épp a kipufogógázok hatása – ezt például a német Umweltzone behajtási zónák kapcsán.

Az EUGT egyesület vezetősége és a kutatási vezetők

Az autóipari beszállítók és autógyártók azért finanszírozták a kutatást, hogy az általuk támogatott dízelmotorok elleni politikai kampánynak tudjanak valamiféle ellenpontot nyújtani, ha arra kerül a sor, értsd a dízel-behajtási tilalmak ellen akartak érvelni a saját kutatási eredményeikkel. Ezenkívül az EUGT azt is el akarta érni, hogy a World Health Organization (WHO) vonja vissza azt az állásfoglalását, hogy a dízel-kipufogógázok rákkeltőek.

Ebből nem lett semmi, most pedig, hogy a közvélemény számára is nyilvánvaló lett, miféle vizsgálatokat végzett az EUGT – a beszámolókból ezekről tudomást kellett szereznie az egészet finanszírozó és magukat az igazgatótanácsban is képviselő tagoknak -, hirtelen a Daimler, a Volkswagen és a BMW is elhatárolódott a szervezettől, de egyelőre egyedül a Volkswagen kért bocsánatot és nála lett valamiféle személyi következménye a dolognak. Nem rúgták ki Thomas Steg-et, csak fizetés nélküli szabadságra küldték. Mindezt három évvel a kísérlet és egy évvel az EUGT megszűnése után. Nem siették el a dolgot.