Az X jelöli a kincset – 50 éves a ©koda 1000 MBX

2016. március 10. (csütörtök)

Az 1966-os Genfi Autószalonon leplezte le a csehszlovák gyár a B oszlopot nélkülöző farmotoros kupéját.
  • A+
  • A-
  • P
  • @>
  • |<

A farmotorra való átállás miatt a ©koda gyár választéka erősen beszűkült, a kombi és a roadster csak prototípus-szinten készült el, maradt tehát a kupé, mint a négyajtós egyedüli alternatívája, amelyet két évvel az 1000 MB néven bemutatott limuzin után lepleztek le, a 1966. március 10-én, Genfi Autószalonon. A nyugati vásárlóközönséget és a devizájukat célozták az autóval.


A prototípus még 990 Tudor néven futott, de a sorozatgyártásba már X jelöléssel került az autó. Noha a B oszlopot megszüntették, az A és a C oszlop között nem volt teljesen eltüntethetőek az oldalablakok, mert elöl-hátul elefántfüleket alkalmaztak. A leengedhetetlen hátsó ablakok korában a légcsere luxusát is tudta a kupé... Nem nagyon csökkentették a magasságot, mert meg akarták tartani a tágas, ötszemélyes utasteret, a hátsó panorámaszélvédőhöz igazodó, lendületesebb ívű C oszlopról lehet a legkönnyebben felismerni a kupét.

Hogy ne lassítsa le a farmotoros típus gyártására felépített Mladá Boleslav-i üzemben a termelést, az MBX-eket külön csarnokban, kézi munkával szerelték össze 1966. októberétől kezdődően. Noha alapfelszerelésnek számított a két darab Jikov-karburátor, ami az 1,0 literes motor teljesítményét 52 lóerőre növelte, pár tucat autót egy karburátorral is gyártottak. A 815 kg tömegű kupé csúcssebessége 127 km/h volt, fogyasztása 7,8-8 l/100 km. Már 1967. novemberében megkezdődött a nagyobb motorral szerelt 1100 MBX sorozatgyártása, de 1968 elejéig még készültek 1,0 literes motorral szerelt kupék is.

Az 1000 MBX csak a legmagasabb, De Luxe felszereltséggel volt elérhető, és finoman szólva se volt túlságosan sikeres típus: amíg az 1000 (később 1100) MB-ből 443 156 darabot készítettek, az 1000 és 1100 MBX kupéból 2517-et (1403 és 1114 darab) gyártottak. A Merkur nem forgalmazta ezt a karosszériát, gyűjtőknek köszönhetően ma már több is van belőle Magyarországon.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!

Tetszett a cikk? Ossza meg! Facebook Twitter

Ajánlott cikkek

A cikk küldése e-mailben

X
Cikk címe:
Az X jelöli a kincset – 50 éves a ©koda 1000 MBX

Biztonsági kód
A fenti képen látható ellenőrzőkód:

*-al jelzett mezők kitöltése kötelező!

Cikk megosztása a közösségi portálokon

X

Hozzászólások –

eddig 0 hozzászólás érkezett
HOZZÁSZÓLOK

Hozzászólok a cikkhez

A cikkhez csak bejelentkezett olvasóink szólhatnak hozzá.  Miért kell regisztrálnom? Bejelentkezek | Regisztrálok

Miért kell regisztrálnom?

X
Olvasóink fáradhatatlan aktivitásának köszönhetően az elmúlt évek során a megye meghatározó fórumává váltunk,
ahol cikkeink kapcsán értékes viták, párbeszédek alakultak ki. Ahogy e fórum résztvevőinek száma egyre növekedett,
sajnos a komoly hozzászólások közé egyre gyakrabban keveredtek céltalan, romboló beírások. Ezért éreztük úgy,
hogy eljött az ideje annak, hogy a kommentelés lehetőségét regisztrációhoz kössük, kiszűrve az értelmes fórumozást
zavaró tartalmakat. A regisztrációt ugyanakkor a korábbinál lényegesen egyszerűbbé tettük: elég csak nevet,
fehasználói nevet és emailt megadni. Reméljük olvasóink is úgy gondolják, hogy megéri megtenni ezt az egyszeri és
egyszerű lépést azért, hogy barátságosabb közegben, értelmesebb mederben folytatódhassék a párbeszéd.
(Ha problémája akad a regisztrációval vagy a hozzászólás új módjával, "hozzászólás" tárggyal írjon levelet a info@automotor.hu címre.)

Aktuális: 2016/12-es számunkból

Autó-Motor aktuális címlap
  • Vezettük: Audi RS 7 Sportback, Suzuki Baleno, Porsche 718 Boxster S
  • Összevont teszt: Mazda MX-5 G160 és Mini Cooper S Cabrio
  • Teszt: Opel Astra ST 1.6 Biturbo CDTI és Insignia ST 1.6 CDTI, BMW 318d és 330i xDrive, Volvo XC90 T8, Honda SH300i
  • Tanácsadó: Felnijavítás
  • Használt: ©koda Fabia (1999-2007)
Autómotor Piactér