A szerdai nap reggelén derült ki, hogy a Suzuki Motor Corporation esetén se stimmelt minden a japán szabványos fogyasztás mérésekor, erre a cég belső vizsgálata derített fényt, és az esetet Suzuki Osamu jelezte az illetékes közlekedési minisztérium felé. Már erre a hírre is rögtön 15 százalékot esett az autógyártó részvényárfolyama a tokiói tőzsdén, záráskor már csak 9,5 százalékos mínuszban voltak a papírok.

Talán annak köszönhető, hogy a piac nem reagálta túl a dolgot, hogy a Suzuki rögtön közölte: a mérési módszerben hibát vétettek, de ez nem befolyásolta az érintett 16 autó szabványos fogyasztását – a Mitsubishi esetén akár 10 százalékos eltérés is volt az eltérés. A Suzuki azt a hibát követte el, hogy nem mérte meg ténylegesen a vizsgált autó gördülési ellenállását, hanem egyszerűen összeadta a korábbi vizsgálatok során az egyes részegységeknél mért ellenállási (kerekek, fékek, váltó, motor, légellenállás) adatot.

Mindezt azért tették, mert a cég birtokában lévő sagarai tesztközpont egy tengerparti domb tetején helyezkedik el, gyakorlatilag nincs szélcsend, ezért döntöttek úgy, hogy a tényleges mérés helyett számolják a gördülési ellenállást. Manapság már annyira kihegyezett az alacsony fogyasztás elérésére irányuló fejlesztőmunka, hogy a gyár úgy ítélte meg, hogy pontosabb értékeket kap a számítással, mint a méréssel, amelynél a változó időjárás miatt az egyébként elvégzett teszteknek a sokszorosát kellene végezni, hogy aztán átlagolással megkapják a tényleges eredményt. Természetesen idő közben a gyár elvégezte az előírásoknak megfelelő méréseket is, és ezek alapján kiderült, hogy a mérési határon belüli az eltérés a Suzuki által alkalmazott számítási módszer és a tényleges mérés között.

Az érintett autók:

Kei-autók Alto(2014. december 22-én dobták piacra) Alto Lapin(2015. Június 3-án dobták piacra) Wagon R(2012. szeptember 19-én dobták piacra) Hustler(2014. január 8-án dobták piacra) Spacia(2013. március 15-én dobták piacra) Every(2015. február 18-án dobták piacra) Carry(2013. szeptember 20-án dobták piacra) Jimny(modellfrissítés 2010 folyamán) Többi autó Solio(2015. augusztus 26-án dobták piacra) Ignis(2016. február 18-án dobták piacra) Baleno(2016. március 9-én dobták piacra) SX4 S-CROSS(2015. február 19-én dobták piacra) Swift(2010. szeptember 18-án dobták piacra) Escudo 2.4(modellfrissítés 2012 folyamán) Escudo(2015. október 15-én dobták piacra) Jimny Sierra(modellfrissítés 2010 folyamán)

Csak a japán belpiacos autókat érinti az ügy, hiszen a japán szabványos fogyasztás mérésekor történt a szabálytalanság, még a Magyarországon gyártott és Japánba exportált autóknál is csak az ottani autók (Escudo néven forgalmazott Vitara, SX4 S-Cross) érintettek.

Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!