Ma mutatják be a világsajtónak a Magyar Suzuki Rt. legújabb gyártmányát, a FIAT Sedici szabadidő-terepjárót Olaszországban. Az esztergomi gyár az idén néhány százat szállít partnere számára, s ez a kocsi lesz a jövő februári torinói téli olimpia hivatalos autója.

A hírzárlat ellenére annyit sikerült megtudnunk, hogy a 411 centiméter hosszú és 175 széles négykerékhajtású autót 1,9 literes turbódízel motor hajtja, végsebessége 170 kilométer óránként. Az eddigi esztergomi modelleknél nagyobb alsó középkategóriás minibuszlimuzin Suzuki név alatt megjelenő ikerpárjának gyártása csupán február végén kezdődik.

Értesüléseink szerint az esztergomi FIAT külseje inkább terepjárós jellegű, míg a várhatóan 1,5 literes benzinmotorral készülő Suzuki a családi autók felszereltségét kapja. Az új jármű közös fejlesztéséről 2004 áprilisában írt alá szándéknyilatkozatot Budapesten a FIAT és a Suzuki elnöke. A kocsiból a tervek szerint jövőre 40 ezer a Suzuki, 20 ezer pedig a FIAT neve alatt hagyja el a szerelőszalagot.

Esztergomban nem újdonság az összkerék-meghajtású autó: a Subaruval kötött szerződés alapján a másik japán márka legkisebb modellje, a Justy is itt készül már több mint egy évtizede. Korábban a régi Swift, manapság pedig az Ignis 4×4-es kivitele kerül Nyugat-Európába Subaru név alatt, ezt a modellt hazánkban nem forgalmazzák.

A Magyar Suzuki Rt. az idén összesen 40 milliárd forintot fordít technológiai és gyártásfejlesztésre, ennek nagy része a Suzuki-FIAT gyártás előkészítésére ment. A gyár éves termelési kapacitása 150 ezer, s az idén 140 ezer jármű hagyja el a szerelőszalagot. Ha a kereslet indokolttá teszi, természetesen van lehetőség a kapacitás további bővítésére – mondta el lapunknak Tihanyi Tamás, a társaság PR-vezetője, aki kiemelte: a Japánban a frissen piacra lépett 21 modell közül a Magyarországon is gyártott Suzuki Swift kapta az Év autója díjat.

A 72 szakértőből álló zsűri többek között azt értékelte a pontozás során, hogy a nálunk is piacvezető autóban sikerrel ötvözték a hétköznapi igényekhez és az örömautózáshoz fontos stílusjegyeket és alkotóelemeket. A japán Év autója választáson csak olyan, Japánban is gyártott személygépkocsi vehet részt, amelyből évente legalább ötezer hagyja el a futószalagot. A Suzuki második alkalommal vihette haza a rangos kitüntetést: 1993-ban az akkor bemutatott Wagon R+ kapta a legtöbb szavazatot. A piaci siker sem maradt el: bemutatása óta folyamatosan nő az értékesítés, 2005-ben várhatóan 200 ezer Swift talál gazdára szerte a világban.

A Swift a Suzuki első olyan stratégiai modellje, amelyet a világ több pontján – Magyarország, Japán, India és Kína – gyártanak, és szinte valamennyi fontos piacra exportálnak. Esztergomból az Európai Uniót látják el, s legnagyobb mennyiségben Olasz-, Németországba, Nagy-Britanniába és Hollandiába szállít a gyár.