Neve: Lancia Thema. Leánykori neve: Chrysler 300 C. Anyja neve: Mercedes E-osztály. Kevés autó mondhatja el magáról, hogy egyszerre három márkánál is sikert aratott, a Lancia új nagyágyújának minden esélye megvan erre. Nem egyszerűen csak átemblémázták ugyanis a Chrysler 300-ast (a modellfrissítés során törölték a C betűt a névből), de az európai igényekhez is igazították.

Értsd: a keményített futóműhangolás nagyjából-egészéből az eredeti Mercedes E-osztályé, ahonnan a 3,0 literes, V6-os dízelmotor (amit immár a VM Motori készít) és az ötfokozatú automatikus sebességváltó is származik. Az olcsó műanyagot palástolják, a teljes műszerfalat ugyanis bőrrel vonják be, néhol dupla varrás oldja a hatalmas felületek unalmát.

Jó minőségű anyagok, profi kidolgozás, sok extra, TomTom navi Jó minőségű anyagok, profi kidolgozás, sok extra, TomTom navi

Ahogy az ma már elengedhetetlen, az autó tele van mindenféle segédberendezéssel, amelyek ráadásul nem is nagyon szívbajosak – a hangolásnál gondoltak arra is, hogy a hatalmas méretű krómozott hűtőrács láttán úgyis megfutamodnak majd a lassan haladók. A torinói csúcsforgalomban ennek megfelelően csak egyszer aktivizálta magát az előttünk lévő autó veszélyes közelségét jelző figyelmeztetés, a villogás és a csilingelés rémisztőbb volt számomra, mint maga a forgalmi szituáció, amikor a belső és külső sávból összezárt előttem a két autó.

Más téma: olasz luxus Kanadából

A karosszéria mozgása meglepően összeszedett, semmi imbolygás, semmi kalandozás, leszámítva azt, amikor mi kerüljük a kátyúkat és a csatornafedeleket, hiszen a kéttonnás saját tömeg és a 20 colos felnik kombinációja egyrészt ütős, másrészt pedig drága lehet. Ott van a Thema az úton, és még a meglehetősen érzéketlen kormányzással is egészen jól lehet irányítani, a fékek hatásosak, az automatikus váltó meg mintha gondolatolvasóval rendelkezne. Még mielőtt rászánnám magam az előzésre, már vissza kapcsol, persze mindezt úgy teszi, hogy a fordulatszámmérő ingadozásán kívül más érezhető változás nincs, de felfelé is gyorsan vált a Mercedes egység. Aki ilyet akar, annak sietnie kell, hiszen a jövő év közepén nyolcfokozatú ZF váltóval helyettesítik.

Régi Lancia csúcsmodelleket idéz a Thema hátsó lámpáinak kialakítása Régi Lancia csúcsmodelleket idéz a Thema hátsó lámpáinak kialakítása

Ezt megelőzően 2012 tavaszán majd az összkerékhajtású Lancia Thema színesíti a kínálatot, amely kétféle motorral és felszereltséggel választható. Magyarországon csak Platinum és Executive szintet kínálnak, az alapváltozat 239 lóerős dízellel 14 499 000 forint, a 3,6 literes, 286 lóerős benzines ennél félmillióval drágább. Az Executive csúcsmodell csak a 239 lóerős dízellel érhető el, 15 799 000 forinttól. Extrákra is lehet költeni, de csak mértékkel. Nem érdemes például kihagyni a 350 000 forintos „Biztonság és kényelem” csomagot, ebben van a távolságtartó tempomat, a ráfutásos ütközésre figyelmeztető rendszer, a behajtható külső tükör és a tolatókamera is. Ezen felül hifi, metálfény, napfénytető és óriásfelni van a listán, minden mást ugyanis alapáron belepakolnak a Themába. Kategóriájában nagyon jó ajánlatnak számít a kanadai-olasz luxuslimuzin, amelynek ráadásul a tulajdonságai miatt sem kell szégyenkeznie. Ráadásul az amerikai autórajongók számára is van egy életképes alternatíva.

Csók a családnak a variációk tárházából

Neve: Lancia Voyager. Leánykori neve: Chrysler Grand Voyager. Álnevei: Chrysler Town & Country, Dodge Caravan, Plymouth Voyager, Volkswagen Routan. Ebből is látszik, hogy a régi-új egyterű még a Themánál is mozgalmasabb múltra tekinthet vissza. Ennél az autónál a modellfrissítés sokkal kisebb mértékű volt, ami részben annak köszönhető, hogy már Chryslerként is egészen jól eltalálták az európai hangolást. Ahhoz képest kicsit molyoltak a 2,8 literes, négyhengeres VM Motori dízellel, ami sokkal csendesebb a korábbinál, és a hatfokozatú automatikus váltó is kevésbé hektikusan végzi a dolgát. Ezenkívül csak egy dolgot változtattak, mégpedig az egész műszerfalat. Itt már nincs bőrhuzat, ennek ellenére jól néz ki a műanyag, az előválasztó kar továbbra is a kormány mögött, a műszerfal tetején tanyázik. Újak az ajtókárpitok, az ajtóbehúzó masszív, a tolóajtók továbbra is elektromos mozgatásúak.

Nincs választási lehetőség. Úgy is jó

A Voyager esetében nincs sok választási lehetőség: egy motor, egy felszereltség, egy ár. Hajszál híján 12 milliót kérnek a családi batárért, a vetélytársak is ennyibe kerülnek hasonló motorral, csak azok kisebb méretű utastérrel és szerényebb felszereltséggel rendelkeznek. Persze a Lancia is megadja a lehetőséget rá, hogy még több pénzt költhessen a vásárló: fényezések, különféle multimédiás rendszerek, xenon fényszóró, kulcs nélküli bejutás és holttérfigyelő vannak az extralistán. Utóbbi különösen hasznos volt a torinói menetpróbán, a fürge kis Fiatok cikázás közben szívesen bújnak a kanadai óriás árnyékába.

Csak az első lökhárító változott a Voyager egyterű esetén Csak az első lökhárító változott a Voyager egyterű esetén

Amíg a választás során vissza kell fognia magát a Voyager tulajdonosnak, addig a mindennapokban nyugodtan tökélyre fejlesztheti kombinációs készségét. Szinte megszámlálhatatlan módon lehet átrendezni az utasteret, nem nyúltak a Stow’n Go ülésrendszerhez. A hatalmas méretű foteleket a padlóban tudjuk eltüntetni, míg a nehezebb műveleteknél az elektromotorok-rugók segítségére számíthatunk. A hátsó pad ledöntéséhez összesen négy különböző zsinórt kell cibálni, de egyébként egyszerű még ez a művelet is. Az ülőhelyek elosztásakor érdemes arra gondolni, hogy a 2-2-3-as elrendezésnél hátul bizony hamar elfogy a levegő.

Kicserélték a műszerfal burkolatát, a kapcsolók helyzete nem változott az átalakítás során Kicserélték a műszerfal burkolatát, a kapcsolók helyzete nem változott az átalakítás során

Nem egyszerűen „több a semminél” alapon bővítették a Lancia kínálatát a kanadai autókkal, hiszen a maguk kategóriájában igen jó ajánlatnak számítanak. Elterjedésük gátja mindössze az lehet, hogy manapság nem a szegmens felső részéből, hanem inkább az aljából válogatnak a vásárlók, márpedig mind a Thema, mind a Voyager inkább a felsőbb harmadban helyezkedik el.

Középen trónokat, hátul háromszemélyes padot találunk. Néhány mozdulattal mind eltüntethető a padlóban Középen trónokat, hátul háromszemélyes padot találunk. Néhány mozdulattal mind eltüntethető a padlóban

Lancia Thema 3.0 CRD V6
Összlökettérfogat (cm3): 2987
Hengerek/szelepek: V6/24 turbódízel
Max. teljesítmény (kW/LE/min): 176/239/4000
Max. nyomaték (Nm/min): 550/1800-2800
Hosszúság/szélesség/magasság (mm): 5066/1902/1488
Tengelytáv (mm): 3052
Fordulókör (m): 11,5
Saját tömeg (kg): 1963
Csomagtér (l): 462
Üzemanyagtank (l): 72,3
Gyorsulás 0-100 km/h (s): 7,8
Maximális sebesség (km/h): 230
Város/országút/vegyes (l/100 km): 9,5/5,7/7,1
CO2-kibocsátás (g/km): 185
A modell alapára (Ft): 14 499 000

Lancia Thema Voyager 2.8 DS
Összlökettérfogat (cm3): 2768
Hengerek/szelepek: S4/16 turbódízel
Max. teljesítmény (kW/LE/min): 120/163/3800
Max. nyomaték (Nm/min): 360/1800-2800
Hosszúság/szélesség/magasság (mm): 5218/1998/1750
Tengelytáv (mm): 3078
Fordulókör (m): 12,1
Saját tömeg (kg): 2167
Csomagtér (l): 934-3912
Üzemanyagtank (l): 76
Gyorsulás 0-100 km/h (s): 11,9
Maximális sebesség (km/h): 193
Város/országút/vegyes (l/100 km): 10,5/6,3/7,9
CO2-kibocsátás (g/km): 207
A modell alapára (Ft): 11 990 000

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!