Az új Sprinter fejlesztésére a Mercedes-Benz transzporter üzletág 1,8 milliárd eurót fordított. A számos innovációt felmutató, kategóriájában ismét mércét állító új Sprinter piacra kerülése 2006 márciusának végére várható. Magyarországon 2006 nyarától rendelhető.

Új korszak a transzporter-dizájn terén

Látvány- és működésorientált kialakítás, forma és funkció magasszintű egysége, tökéletes dizájn – az új Sprinter megjelenés tekintetében is új korszakot nyit. Dinamikus vonalvezetése harmonikusan illeszkedik a Mercedes-Benz márka formanyelvéhez, összekapcsolva azt egy transzporter gyakorlatias jellemzőivel. Igen jellegzetes a fényszórók és a légbeeresztő nyílások kialakítása. Dinamikus oldalvonala, a szépen formált hátsó lámpaegység és a jármű farának behúzott alsó íve ugyancsak markánsan tipikus külső márkajegyei az új Sprinternek, amely büszkén viseli a Mercedes-Benz csillagot szoborszerűen formált orr-részén és hátul középen az ajtók között.

Változatok egyedülálló sokasága

Aki az új Sprinterről szól, valójában egyidejűleg járművek egész soráról beszél: a különféle tengelytáv-, hossz-, magasság-, súly-, felépítmény-variációk, váltó- és motorkonfigurációk 1000 alapmodell-változatot eredményeznek. A Sprinter háromféle tengelytávval (3250/3665/4325 mm), 5243-tól 7343 mm-ig, négy hossz-változatban készül, zárt felépítménnyel, normál, magas, és az újdonságként jelentkező extra magasított tetővel. 3,0 – 5,0 tonna összsúly-variációival az új Sprinter lefedi kategóriája minden lényeges szegmensét. A kínálati paletta teljesnek mondható – a zártfelépítményes autó például több változatban áll rendelkezésre 7,0 – 17 m³ közötti raktérfogattal. És nem csupán a variációk száma dönt rekordot: a két nagyméretű tolóajtó közötti 1300 mm-es nyílás és a kerékdobok közötti 1350 mm-es (szimpla abroncsozásnál) padlószélesség vonatkozásában is kimagasló jellemzőkkel rendelkezik az új Sprinter.

Gazdag szériafelszereltség, egyedi kialakítás extrákkal

Minden modell sok egyéb mellett elektromos ablakemelővel, rádiótávirányításos központi zárral, vezetőoldali légzsákkal, hatfokozatú váltóval, széles látószögű visszapillantó tükörrel, valamint ADAPTIVE ESP®-vel rendelkezik. Az ülések kialakítása ergonomikus – a vezetőülés magassága fokozatmentesen állítható, a többi ülés is kényelmes, jól megtámasztott testhelyzetet kínál. Az elülső utasoldalon lehajtható üléssel is rendelhető a jármű, ez különösen a KEP-(kurír, expressz, csomagszállító) járművek esetén előnyös lehetőség. A Sprinter a jövőben rendelhető lesz mind magasság, mind dőlés tekintetében állítható kormánnyal. Az ülések hosszanti állíthatóságának megnövelése és a nagyobb fejtér fokozott mozgásszabadság érzést kölcsönözve ugyancsak hozzájárulnak a fülke komfortjához. A duplafülkés Sprinter alapvetően négyajtós kivitelben készül.

A fülkét szemlélve elsősorban a középkonzolon akad meg a pillantás: többek között három DIN-rekeszfiók, pohártartó és kapcsolósor található rajta. A vezetőt kerek formájú, jól leolvasható műszerek, kilométeróra és fordulatszámmérő tájékoztatják. Multifunkciós kormánnyal rendelt jármű esetén a HighLine-kombiműszer nagyméretű display-én számos egyéb, kiegészítő információ is lehívható. Lényeges komforttényező a vezető számára az újonnan kialakított tárolási szisztéma, ami számtalan apróbb-nagyobb tárgy kézreeső, mégsem útbanlévő elhelyezésére szolgál. Az ajtózsebekbe például akár nagyobb műanyagpalackok is elhelyezhetők, ehhez jönnek még a műszerfalon három csoportosításban található tágas tárolópolcok, továbbá a vezető és utas előtt a szélvédőnél kialakított mélyedések. Amennyiben a jármű klímával is fel van szerelve, a kesztyűtartó is hűthető. Újdonság a magasított tetős Sprinter-változatnál a vezető fölötti térben kialakított nagyméretű tároló.

Bi-xenon lámpák első ízben

A fokozott teljesítményű H7- halogén széria-fényszórók kitűnnek kiváló minőségükkel. Ehhez még helyzetjelző lámpák kerültek a fényszórókba, ami fontos biztonsági elem. A transzporterek világítástechnikája terén új dimenziót jelentenek az extraként rendelhető bi-xenon fényszórók, amelyekhez statikus bekanyarodó- és dinamikus kanyarív megvilágító lámpák kapcsolódnak – mindkettő első ízben szerepel ebben a járműkategóriában. Ugyancsak választható extra felszereltség az eső- és fényszenzor. Az eső intenzitásától függően fokozatmentesen működteti az ablaktörlőt, amikor nedves a szélvédő. A menetvilágítás automatikus be- és kikapcsolását vezérlő szenzor érzékeli nem csupán a jármű előtti, hanem az azt körülvevő környezet világosságát és ennek függvényében állítja a jármű megfelelő világítását. Jó hátralátást és ezzel nagyobb biztonságot nyújt a széles látószögű üveggel ellátott jobb- és baloldali külső visszapillantó tükör, amelynek külső házába integrálva nyert elhelyezést az erőteljes fény- s ezáltal kimagasló jelzőhatással rendelkező villogó. Az új Sprinter hátsó ablakkal rendelkező zárt felépítményes változata rendelhető fűthető hátsó üveggel és ablaktörlővel is.

Keyless Entry and Slide: ajtóműködtetés kulcs nélkül

A vezető munkáját könnyítik meg olyan további extrák, mint a tolóajtó behúzását segítő szerkezet, vagy az elektromosan működtethető tolóajtó és mindenekelőtt az újdonságként rendelhető Keyless Entry and Slide- rendszer. Ez a kulcs nélküli ajtóműködtetést lehetővé tévő rendszer különösen a csomagszállító járművek vezetőinek jelent nagy könnyebbséget, hiszen nekik gyakran nem marad szabad kezük az ajtó nyitására-csukására. Ha a vezető közeledik a járműhöz, az iránytól függően vagy a vezetőajtó reteszelődik ki, vagy kinyílik a tolóajtó. Amikor a vezető eltávolodik a járműtől, a Keyless Entry reteszeli a vezetőoldali ajtót, vagy bezárja a tolóajtót. Gyorsszolgálati (KEP) tevékenység ellátására üzemeltetett kocsiknál további speciális kínálat a tolóajtós elválasztófallal ellátott dobozos járműváltozat.

Hightech- dízelmotorok: erő és környezetkímélő üzemmód

Az új Sprinter motorizáltsága is mérföldkő a transzporterek világában. A kiinduló alap az OM 646 négyhengeres CDI-turbodízel motor 2 148 ccm lökettérfogattal, négy teljesítmény-változatban a 65 kW/88 LE-től a 110 kW/150 LE-ig. E motorok legfőbb előnyös jellemzője, a nagy vonóerő már alacsony fordulatszámnál is jelentkezik, továbbá kiemelkedően gazdaságos az üzemelése. Kiviteltől függően kétfokozatú feltöltős változattal is készülnek. További premier a transzporterek világában a két egymás mögé kapcsolt kipufogógáz-turbófeltöltő a magas teljesítmény és fordulatszám eléréséhez minden fordulatszám-tartományban. Új dízel-csúcsmodell az OM 642, V6-hengeres 3,0 literes lökettérfogattal, 135 kW (184 LE) teljesítménnyel és 400 Nm maximális nyomatékkal. A négyhengeresek már ismertek korszerű technikájukról, a V6 alumínium forgattyúházzal, kiegyenlítő tengellyel és hengersoronként két-két felülfekvő vezérműtengellyel tovább fokozza a színvonalat. Valamennyi dízelmotor Euro 4 ill. EU 4/III normáknak megfelelően csökkentett károsanyag-kibocsátással rendelkezik, és szériában részecskeszűrővel van ellátva. Az olajcsere-periódus 40 000 km-es intervalluma akár a Föld körülutazását is lehetővé teszi és Assyst karbantartás-kalkulátorral ellátva, használattól függően ez az intervallum még tovább növelhető.

Új dimenzió: 190 kW/258 LE benzines

Új dimenziókat nyit a transzporterek teljesítményében a Sprinter M 272 V6-benzinmotorja: 190 kW/258 lóerős, 3,5 literes lökettérfogatból kihozva – ez minden korábbi elképzelést meghalad. A hightech-hajtómű elismerésre méltó teljesítménye mellett szokatlanul nyugodt futásával is kitűnik. Az erőátvitelről a hátsó tengelyre ötfokozatú automata váltó gondoskodik. Ez egyébként a dízelmotoros változatokhoz is rendelhető, melyek egyébként szériában hatfokozatú hagyományos váltóval készülnek. A modellenként három választható tengelyáttétel variációs lehetőségei révén a Sprinter igen rugalmasan alakítható a különféle alkalmazási igényekhez.

Innovatív futómű, ADAPTIVE ESP kibővített funkciókkal szériában

A hátsókerékhajtású jármű futóműve a magas motorteljesítménynek és az üres illetve terhelt állapot közötti nagymértékű eltérésnek minden tekintetben megfelel. A korábbiakhoz képest még határozottabban semleges, illetve enyhén alulkormányzottra, ezáltal jól uralható menettulajdonságúra lett konstruálva. Az első tengelyen új, GFK keresztlaprugót alkalmaztak, a hátsón pedig parabola rugókat. Valamennyi modell, beleértve az üres alvázakat is, ADAPTIVE ESP-vel, a legújabb generációs elektronikus stabilitásprogrammal készül szériában. Az ismert paraméterek mellett ez a rendszer tömeg- és súlypontérzékeléssel rendelkezik. Ezáltal és egy sor egyéb új funkció segítségével az ADAPTIVE ESP kritikus szituációkban még finomabban és célzottabban képes beavatkozni és reagálni. Az ADAPTIVE ESP kiegészíthető továbbá extraként AAS elindulássegítő asszisztenssel: ez megakadályozza hegymeneti elinduláskor a fék- és gázpedál közötti váltáskor a jármű visszagurulását. A fékpedál felengedésekor az AAS elindulássegítő asszisztens még kb. 2 másodpercig tartja a féknyomást, megkönnyítve ezzel a hegymeneti elindulást. Valamennyi szériakialakítású Sprinter 16 collos kerekeken gurul, ami a nagyobb átmérőjű féktárcsák alkalmazásának előfeltétele. Ezek 3,88 tonna megengedett össztömegig az eddigiekhez hasonlóan elől belső szellőztetésű, hátul tömör tárcsákkal kerülnek szerelésre. A 4,6 tonna – 5,0 tonna megengedett össztömegű változatoknál a jövőben hátul is belső szellőztetésű tárcsákat helyeznek el. Ezen túlmenően elől mindkét keréken ikerdugattyús féknyereg kerül alkalmazásra.