Magyarországon abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy a Mercedes-Benz EQA és EQB modellek közül az egyiknek a szülőhelye nálunk található, így adta magát, hogy a megújult villanyautók hazai bemutatója alkalmából ellátogatunk a Mercedes-Benz Manufacturinghoz. Ott több újdonsággal is vártak, például megvolt az első sajtóeseménye Jens Bühlernek, aki idén januárban vette át a gyár irányítását a nyugdíjba vonuló Christian Wolfftól. A másik pedig az a már folyamatban levő bővítés, amelynek eredményeként lényegében megduplázódik az üzem gyártókapacitása.

Annyit tudunk, hogy valamikor az évtized közepére készül el a beruházás, ennél jobban nem lehet leszűkíteni több külső tényező miatt az időtervet. A „régi” részben az eddiginek megfelelően a kompakt modellcsaládot, pardon a Belépő Luxus autókat készítik majd a K1 bővítés után is, a jelenleg kivitelezés alatt lévő új területen az MB.EA-M (Mercedes-Benz Electric Architecture Midsize) modelleket fogják gyártani. Ez méret tekintetében a mai C-osztálynak megfelelő, akkumulátoros-elektromos autókat jelent majd, amelyek a Core Luxury szegmensbe tartoznak a gyári beosztás alapján. Az új csarnokokban nem csak autógyártás folyik majd, de itt építik majd be a modulokba a külső beszállítótól érkező akkumulátor-cellákat – autótípustól függ majd, milyen formában és hány darab cellát kap majd egy-egy telep.

A jelenlegi 4500 mellé még több ezer munkavállalót kell majd felvenni, ebben segít, hogy a Mercedes-Benz Manufacturing hosszú évek óta a legattraktívabb hazai munkaadók közé tartozik, tavaly például azért kaptak díjat, mert az elmúlt évtizedben ők gyűjtötték a legtöbb kimagasló helyezést (abszolút és autóipari területen) a felmérésben. A sikert megosztják a dolgozókkal is, a 2023-as eredmények alapján például a dolgozók az áprilisi bérükkel együtt bruttó 1 090 000 Ft eredményrészesedési kifizetést kapnak.

De térjünk vissza magukhoz az autókhoz, amelyek áramvonalasabb karosszériával, modernebb belsővel jönnek. Lecserélték a kormánykereket, amelynek küllőin érintésérzékeny felületek, a karimában pedig kapacitív érzékelők vannak – utóbbiak segítségével tudja az elektronika, hogy tényleg két kézzel fogja-e a sofőr a volánt. Új az anyósülés előtt lévő díszbetét, praktikusabb lett az első ülések közötti tároló. Az MBUX digitális segéd tudása/szövegértése (magyar menü mellett angolul kell hozzá beszélni) fejlődött, akár játékokat is lehet telepíteni a fejegységre, amelyek segítségével a töltési időt lehet kibekkelni. Olyan internetes zenelejátszó-szolgáltatásoknál, amelyek ezt támogatják, már Dolby Atmos térhangzású zenét lehet hallgatni.

Az alap hajtásnál van lényegi változás, a 250-es helyett immár 250+ jelzésű az elsőkerékhajtású kivitel, ennél a hajtómotor teljesítménye 190 LE/385 Nm, beszállító-váltás következtében itt már 70,5 kWh kapacitású az akkumulátor, amivel az EQA szabványos hatótávolsága 497-560 km, az EQB szabványos hatótávolsága 464-535 km. A 300 4MATIC (228 LE/390 Nm) és 350 4MATIC (292 LE/520 Nm) hajtásoknál maradt a 66,5 kWh kapacitású akkumulátor, amivel az EQA szabványos hatótávolsága 412-459 km, az EQB szabványos hatótávolsága 396-447 km. Az összkerékhajtású változatoknál az is segíti a spórolást, hogy amikor csak lehet, a takarékosabb hátsó állandó mágneses szinkronmotorral haladnak, ha nagy erő kell, akkor jön be a képbe az első aszinkron motor. A Mercedes-Benz EQA és EQB modellekhez 1 évig ajándékba adják az egyébként havidíjas Mercedes me Charge L tarifacsomagot rögzített töltési díjakkal, a Plug&Charge szolgáltatás azt jelenti, hogy a kompatibilis töltőállomásokon elég csak a kábelt csatlakoztatni, az azonosítást, töltésindítást és fizetést az autó elektronikája magától intézi. A fedélzeti töltő 11 kW-os, villámtöltésre 100 kW teljesítménnyel van lehetőség.

A hazai bemutató alkalmából egy EQB 300 4MATIC kulcsát húztam ki a dobozból – az igazat megvallva a sok csillogó szürke kulcs közül a régi, sötétszürke darabot választottam –, amivel aztán Budapestről a kecskeméti Mercedes-Benz gyárig hajtottam, szinte végig az M5-ös autópályán. Ez ugye nem kedvenc terepe a villanyautóknak, 96%-os töltöttséggel indultam és 62%-kal érkeztem meg, tehát szűk 100 km alatt sikerült a töltés harmadát elhasználjam. Elképesztően csendes még autópályatempónál is az EQB, nincs szélzaj, az abroncsokat – téli gumikon gördült a tesztautó – is elnémították. Az új digitális szolgáltatások tanulmányozására nem volt sok lehetőségem, haladni kellett, percre ki volt számolva a program, mert Kecskeméten gyárlátogatással vártak minket. A gyár jövőjével kapcsolatban egyébként Jens Bühler megjegyezte, hogy ő már látta az új autókat, de azokról semmit nem árulhat el – addig is a 2023. szeptemberében bemutatott Concept CLA-Class tanulmányt ajánlotta a figyelmünkbe, ami az új Belépő Luxus első megtestesülését.