A hátsó ajtó itt 180 fokig van nyitva, de ha kell, az oldalfalra is ráhajtható, hogy ne legyen útban

A Mercedes-Benz Citan és a Renault Kangoo Van együtt kapta a 2022-es Év Áruszállítója díjat. Két konkurens? Igen, ugyanakkor kétpetéjű ikrek, hiszen az autóiparban szokás közösen fejleszteni járműtípusokat, jelentős költséget megtakarítva. A Citan 2012-ben jelent meg, a Renault Kangoo padlóvázán, részben francia motorokkal, de a Kangoo is kapott németeket. Idén a Kangoo 3., illetve a Citan 2. generációja jött ki, elnyerve a nemzetközi zsűri megbecsült díját. A Citan is a Renault maubeuge-i üzemében készül, de hajtóművét, futóművét, küllemét és belső berendezését a Mercedes hangolta, tervezte, saját standardja szerint, illetve hozzáadja szolgáltatásait. Költségkímélő kooperáció ide vagy oda, eléggé „csillagos” lett az árképzés, érzékeltetve, hogy magasabb rangot tulajdoníthat magának, aki Mercedesszel szállítja az áruját, a brigádját, vagy éppen a családját.

Áru- és személyszállító
Kettős szerepkörű jármű a Citan: áru- és személyszállító, listaáruk bruttó 7 007 860 (Base), illetve 8 347 700 (Tourer) forinttól indul. Később további változatok is jönnek, beleértve egy hosszú tengelytávút, valamint a Mixtót. Az 5 üléses Tourer, józan megfontolás szerint, a Mercedes legjobb ár/érték- arányú személyautója, amely a be- és kiszállás könnyűsége, a kellemesen magas üléspozíció és a praktikum szempontjából simán felülmúl stuttgarti prémiummodelleket. Mégsem jelenik meg a márka személyautóira kattintva, csak az talál rá, aki a haszonjárművek között keresi. Mintha röstellnék rátarti modelljeik közé állítani leghasznosabb, de enyhe zöldséges/iparos aurájú típusukat…

Extrákkal jól felszerelve, vezetőtámogatása, biztonsági és kényelmi szolgáltatásainak összessége vetekszik a jelentősen drágább típusokéval

Az új nemzedék érkezésének örömébe a búcsúzás, egy korszak letűnésének hangulata vegyül. Jó, hogy van már elektromos változat, ugyanakkor a mostani az utolsó generáció, amelyhez belső égésű motoros kiviteleket fejlesztettek, a következőtől csak villanyosok lesznek. A 2022 második felében érkező eCitan várható hatótávja 285 kilométer a WLTP-ciklus szerint. Gyorstöltőn előreláthatólag 40 perc alatt lesz feltölthető 10-ről 80%-ra. Pozitívum, hogy sem a raktérméretet, sem a terhelhetőséget nem korlátozza az elektromos hajtás, sőt, vonóhorog is szerelhető az eCitanra. A villanyfurgon nyilván megfelel a szokásos feladatokra, de a személyszállító iránt érdeklődők nem biztos, hogy elégedettek lesznek hatótávjával.

Egyszerre ügyes teherszállító és több tekintetben prémiumautókat megszégyenítő kényelmű személyautó

Praktikum, biztonság
A kompakt Citant (hosszúság: 4498 mm) különféle verziók és felszereltségek teszik sokoldalúvá. Már a rövid tengelytávú (2716 mm) modell is jóval nagyobb helyet kínál elődjénél, lefektethető támlájú kísérőüléssel és előrehajtható válaszfallal 3,05 méter a raktér hossza. Két tolóajtón és aszimmetrikus osztású, az oldalfalig nyitható, kétszárnyú hátfalajtón át rakodható. A Mercedes-Benz nagy súlyt fektetett a kényelemre, visszaköszönnek személyautóiból ismerős megoldások, például a Thermotronic klímaautomata, a kulcs nélküli indítás és az elektromos rögzítőfék. A dobozos és a személyszállító változat is készül Base és Pro felszereltséggel, az utóbbi megjelenése látványosabb, funkcionalitása szélesebb körű.

Praktikus kiegészítőkkel kempingezésre, piknikkirándulásra, de akár kalandtúrára is alkalmas jármű a Citan Tourer

A Citan MacPherson első és csatolt lengőkaros hátsó futóművét személyautósra hangolták, erősített stabilizátorral. A biztonságot szériában akár 7 légzsák és a vezetési segédrendszerek átfogó kínálata szolgálja. Van például menetstabilizáló, visszagurulásgátló és oldalszélasszisztens. A környezetet radaros és ultrahangos érzékelők, valamint kamerák figyelik. Akárcsak a legújabb S- és C-osztályban, az Aktív sávtartó asszisztens fékezés helyett beavatkozik a kormányzásba. Az éberségfigyelő és a vészhívó rendszer alapfelszerelés, sőt, a Citan Tourerben az aktív fékasszisztens, a holttérfigyelő, a sebességszabályozó és a táblafelismerő is. Opció a dugóban automatikusan araszoló Distronic távolságtartó tempomat és a Citant a sáv közepén tartó asszisztens.

A műanyagpadlójú tágas rakteret két tolóajtón és aszimmetrikus hátfalajtón keresztül lehet, akár targoncával megpakolni

A piaci bevezetéskor háromféle dízel (1.5 CDI: 75, 95, 116 LE) és kétféle benzinmotorral (1.3: 102, 131 LE) kapható az új Citan. Mindegyik motorváltozat Euro 6d normájú, alapfelszerelésként startstop rendszerrel. A 6 fokozatú kézi sebességváltó mellett az erősebb benzines és dízelmotoros modellek 7 fokozatú duplakuplungos automatával (DCT) is konfigurálhatók.

Szolgáltatások
Nagyobb testvéreihez és a Mercedes-Benz személyautókhoz hasonlóan az új Citanhoz is rendelkezésre áll a Mercedes-Benz modern központi rendszere, az MBUX (Mercedes-Benz User Experience), különösen erős hardverrel, tanulásképes szoftverrel és nagyfelbontású képernyőkkel. Akár 7 colos érintőképernyő, érintőgombos kormánykerék, „Hey, Mercedes” beszédvezérlés járulhat hozzájuk. Természetesen nem hiányzik az Apple CarPlay és az Android Auto okostelefon-integráció sem. Az új Citan kompatibilis a Mercedes me connect számos digitális szolgáltatásával, így az ügyfelek, mobiltelefonon keresztül, mindig kapcsolatban lehetnek járművükkel. Az új Citan igazából emberléptékű, hasznos és barátságos társ a mindennapokban, akár munkában, akár a család életében, és éppen ez teszi rokonszenvessé.