Fotó: Citroen/Földi D. Attila és Lővei Gergely

Személyautóból és szabadidő-autóból gyúrták össze a kompakt C4-est, amihez még egy termetes csomagtartót is hozzáadtak, és el is készült a kategóriából nem csak felfelé, de hosszában is kilógó Citroën C4 X szedán. A B oszlopig teljesen megegyezik a két változat karosszériája, ezt követően a lendületesen ívelt tető miatt van eltérés, ami egészen a 26 centivel megnyújtott hátsó végéig tart. A csomagtér mérete 130 literrel bővül, igaz, kisebb nyíláson keresztül lehet megpakolni, de utóbbit kompenzálja a jobb hang- és hőszigetelés. Az utastérben annyi az eltérés, hogy a második sorban jobban (27°) megdöntik a hátsó üléstámlát, így a fejtér mérete is bővül az 5 ajtóshoz képest, még nagyra nőtt kamaszok is kényelmesen elférnek ott.

Amíg Nyugat-Európában csak akkumulátoros-elektromos hajtással kínálják a C4 X-et, nálunk a töltőhálózat hiányosságai miatt még elérhető benzines és dízelmotorral is az újdonság. A normál C4-esnél 35% a villanyautó-részarány Európában, Magyarországon 23% – a gyár által gyűjtött adatok alapján az ë-C4 tulajdonosok átlagosan napi 57 km-t mennek, és 15%-uk évente csak egyszer megy 250 km-nél nagyobb útra –, a C4 X-nél Magyarországon 17%-ot várnak a villanyautótól, ami több, mint a dízel-részesedés. Húzómodellnek a 130 lóerős, 8 fokozatú automata váltóval szerelt kivitelt várják, amelyet a rövidke hazai menetpróbán tudtam vezetni.

A villanyautó csomagtérpadlója alatt hungarocell-betétet is találunk – jó eséllyel itt utazik majd a töltőkábel

Ha nem is könnyen, de felismerhető a benzines változat, hiszen kétoldalt kivezetett kipufogója van (ami 3 henger mellett túlzásnak tűnik). Ahogy azt az Advanced Comfort csomagot szériában kínáló autótól elvárható, könnyen vezethető a Citroën C4 X, de a meredek budai utakon már érezhető a lassúság, ami a fordulatot elejtő váltóból következik. Erre megoldást a Sport menetprogram aktiválása jelentette, de csak részben, hiszen motorfékre még annál se számíthatunk. Ez, mármint a fékenergia-visszatermelés az általam másodjára próbált ë-C4 X igazi megkülönböztető jellegzetessége, és ott van még a B fokozat is, ami tovább fokozza ezt. A fővárosban azért vannak olyan kátyúk, amivel még a kényelemre hangolt felfüggesztés se tud mit kezdeni, de az utastér tényleg nagyon csendes, igaz, a benzinesnél még a 2 hangszigetelő-határon át is hallottam a rendszámtábla rezgését – a villanyautónál 2 oldalas ragasztószalag alkalmazásával oldották meg ezt a problémát.

A Citroën C4 X 100 lóerős benzinmotorral (6 fokozatú kézi kapcsolású váltó) 9 750 000 Ft-os listaáron kapható, ebből lejön 600 000 Ft magánügyfél-kedvezmény és egyelőre 300 000 Ft bevezetési kedvezmény is, tehát 9 150 000 Ft-tól vihető el. Az 5 ajtós C4-es ugyanezzel a hajtással 9 210 000 Ft-os listaáron kapható, annál a 300 000 Ft-os magánügyfél-kedvezménnyel 8 910 000 Ft a vételár. A villanyautónál egyébként kisebb az eltérés a 2 karosszériaváltozat között, hiszen a kedvezményeket is figyelembe véve az ë-C4 X 15 240 000 Ft-tól indul, az 5 ajtós ë-C4 pedig 15 160 000 Ft-tól.