Az SLS AMG a Mercedes első olyan modellje, amit az AMG önállóan fejlesztett ki Az SLS AMG a Mercedes első olyan modellje, amit az AMG önállóan fejlesztett ki

Dieter Zetsche, a Mercedes első embere a frankfurti premier alkalmával mondta: „Az SLS AMG-vel az a célunk, hogy a modell láttán minden autórajongó szíve hevesebben kezdjen verni.” Nos, ez a jármű tényleg alkalmas e célra, főleg akkor, ha ismerjük a történetét. Közvetlen elődje fél évszázaddal ezelőtt, 1954-ben ünnepelte premierjét, s 1999-ben az Évszázad sportautójának is megválasztották. A sirályszárnyas 300 SL a maga idejében ugyanúgy a sportkocsik szűk elitjéhez tartozott, mint ma az SLS AMG. Az előd egy ideig a leggyorsabb sorozatgyártású autó címét is viselte, ami sejteti, hogy a Mercedesnek bizony nagyon oda kellett tennie magát, hogy méltó utódot készíthessen. Már az első fotók után biztosak lehettünk benne, a stuttgarti cég jó úton jár, az újdonság ugyanis pontosan megőrizte az előd karakterét, még ha nyilvánvalóan minden porcikája új is. Mindezek mellett az autó különlegessége az, hogy ez a Mercedes első olyan modellje, amit az utolsó csavarig a házi tuningműhely, az AMG fejlesztett.

1,5 méter magasra nyílnak a sirályszárnyas ajtók 1,5 méter magasra nyílnak a sirályszárnyas ajtók

Magasra nyíló szárnyak és V8-as szívómotor
A könnyű beszállás érdekében az SLS sirályszárnyai 70 fokban, 1,5 méter magasra nyílnak, vagyis az extrém ajtók sem a beszállásnál, sem a méretük miatt nem követelnek kompromisszumot. Orr-része – akár a dicső elődé – szinte függőlegesen „harapja” a levegőt, a farrész pedig meglehetősen szokatlanul, de kecsesen végződik. A konstruktőrök szerint a belteret a repülőgépek cockpitjéhez hasonlóvá akarták tenni, ám az a tény, hogy mindössze 369 mm-rel az aszfalt felett ülünk, tudatosítja: igazi sportkocsival van dolgunk. A sebességváltó választókarját a repülőgépek hajtóművezérlő karjáról másolták, de a magnéziumból készült ülésváz és a karbonszálas betétek is nagyon gondos munkáról árulkodnak.  Az SLS AMG exkluzivitását jól hangsúlyozza a ma kapható egyik legfejlettebb, ez esetben alapáron járó Bang&Olufsen audiorendszer is.

Lapított aljú kormánykereket teker az SLS sofőrje Lapított aljú kormánykereket teker az SLS sofőrje

Mivel sportkocsiról van szó, az egyik legfontosabb kérdés az erőforrás volt. Az autó motorja az AMG-nél készülő, kézzel épített, 6,2 literes V8-as, amely a 70-es évekbeli legendás, 6,3 literes erőforrás miatt viseli a 6.3-as számkombinációt. Az atmoszferikus V8-ast eredetileg az 5,5 literes kompresszoros leváltására tervezték, ám annyira bejött a vásárlóknak (megtalálható az E, CLS, ML, SL, S, CL modellekben), hogy úgy döntöttek, az SLS is ezzel az egészen 7200-ig pörgethető erőművel lesz igazán felejthetetlen. Csakhogy amíg a 6,2-es az említett modellekben 514 vagy 525 lóerőt teljesít, addig a szívórendszer, a szelepek és a vezérműtengely átalakításával 571 lóerőt és 650 Nm-es csúcsnyomatékot préseltek ki a motorból úgy, hogy a gyári adatok szerint 13,2 litert fogyaszt száz kilométerenként. A nagy V8-ast az első tengely mögé építik, így a súlyeloszlás csaknem tökéletes: az 1620 kg-os SLS tömege 47:53 arányban oszlik meg az első és hátsó tengelyek között.

Az aktuális sebességfokozatot és az olajhőmérsékletet is mutatja a két analóg műszer közötti kijelző Az aktuális sebességfokozatot és az olajhőmérsékletet is mutatja a két analóg műszer közötti kijelző

3,8 másodperc alatt százon
A hátsó tengely előtt helyezték el a sebességváltót, amely a DTM-ben szereplő C-osztályos versenyautó váltójához hasonlóan karbonból készült. Az erőátviteli egység tényleg a legfejlettebb rendszerek közé tartozik, s az AMG Drive Unit forgókapcsolóval négy különböző program szerint lehet beállítani („C”- Controlled Efficiency, „S”- Sport, „S+”- Sport Plus, „M” – Manual). A hét fokozat miatt a motor erejét még könnyebb kiaknázni, de a rugalmasság mellett az erőmegszakítás nélküli váltások is a duplakuplungos váltót dicsérik. Ezek után nem is olyan meglepő, hogy az újdonság 3,8 szekundum alatt éri el álló helyzetből a 100 km/órát, ennyit tudnak manapság a legkeményebb Ferrarik és Porschék… A 317 km/órás végsebesség is imponáló, hiszen az SLS AMG-nél a többi izom-Mercedesszel ellentétben nem limitálták 250 km/órában a csúcstempót.
A 300 km/h feletti sebességről persze meg is kell állni, ezért kerámia fékrendszer lassítja az SLS AMG-t, a legfejlettebb, három fokozatban állítható ESP-vel karöltve.
Az újdonság a Mercedes első olyan modellje, amelyik majdnem teljesen, 96 százalékban alumíniumkarosszériával készül, a maradék hagyományos acél. A futóműnél is ezt a könnyű és erős anyagot használták fel, ami a mechanikus sperrdifferenciálművel együtt kiváló úttartást és magas kanyarsebességet eredményez.
Az SLS AMG a jövő év tavaszától nálunk is kapható lesz, hivatalos árral azonban még nem tud szolgálni a hazai importőr. A 177 ezer eurós németországi vételárból kiindulva 50 millió Ft körüli árral kell számolni. Az biztos, hogy ez a modell már önmagában is szenzációs, azonban 2011-ben bemutatkozik a tisztán elektromos verzió is. Az ugyan nem fújtat majd olyan szépen, mint a gyönyörű hangú V8-as, de legalább olyan menetteljesítményekre lesz képes, még ha tömege valamivel nagyobb is. Villanymotorja 533 lóerőt és 880 Nm-t állít csatasorba, ráadásul a modellt „intelligens” összkerékhajtással is felvértezik.

A kecses hátsó ellenére az SLS AMG vérpezsdítő sportkocsi, ugyanakkor kényelme miatt akár a mindennapokban is használható A kecses hátsó ellenére az SLS AMG vérpezsdítő sportkocsi, ugyanakkor kényelme miatt akár a mindennapokban is használható