Az egész TDI-botrány az USA-ból indult, ahol a probléma kulcsa az volt, hogy miután kiderült, hogy a TDI-motorokra a károsanyag-kibocsájtási tesztet kijátszó szoftvert tettek gyárilag, visszahívást tartottak, amely során nem javították ki a csaló szoftvert, csak finomították azt. Ez a magatartás ismétlődik most, annyi különbséggel, hogy most maga a gyár fedezte fel a problémát az általa az 1,2 literes TDI-motorhoz (EA189 motorcsalád) kiadott és visszahívás keretében alkalmazott szoftverfrissítésben – az 1,6 és 2,0 literes TDI-kkel ellentétben a háromhengeres motornál nincs hardveres változtatás. Ezt egy külső cég, a FEV készítette, és miután elkezdték azt feltölteni az ügyfelek autóira, a VW saját mérnökei vették észre azt a funkciót, miszerint bemelegedési fázisban először hatékony a szabályozás, majd egy bizonyos üzemanyag-fogyasztási értéket elérve az deaktiválódik. A Volkswagen azonnal értesítette a KBA (Kraftfahtbundesamt) hatóságot, és a vizsgálat befejezéséig leállította a kérdéses szoftver feltöltését a visszahívott autókra. Kérdés, miért nem ellenőrizték a szoftvert azt megelőzően, hogy alkalmazni kezdték azt?