Le sem tagadhatnám, hogy tősgyökeres kelet-közép-európai fickó vagyok. Éppen elégszer tapasztaltam már, hogy a négyajtós lépcsőshátú limuzin az egyik legkevésbé praktikus karosszériatípus, valamiért mégis kedvelem.

A hatodik generációs Jetta például már a gyári fotókon is kimondottan tetszetős darab, a „golfos” tapasztalataink alapján pedig ígéretes autónak tűnik. Így vártam már, hogy befusson szerkesztőségünkbe a tesztkocsi. Az egyhetes használat után azért kicsit árnyalnám a képet…

Az 1.2 TSI a méretcsökkentés mintapéldája! Turbó és közvetlen befecskendezés segíti Az 1.2 TSI a méretcsökkentés mintapéldája! Turbó és közvetlen befecskendezés segíti

A Volkswagennél azt állítják, hogy formatervét tekintve a Jettának már semmi köze a műszaki alapjait biztosító Golfhoz – mivel egyetlen karosszériaelemük sem egyezik, olyan „egyedi” modellnek tekintik, mint az Eost vagy a Tiguant. Biztosan van benne némi igazság. Elölről valóban nem a golfos vagy passatos vonalat képviseli, sokkal inkább a Polóra hasonlít, míg a hátsó lámpatestek engem az Audi A4-esére emlékeztetnek. Ha már itt tartunk, a tervezők egészen formás hátsót rajzoltak az autónak. Hogy az utasok összes cókmókja elférjen benne, alaposan megnyújtották a Jettát: elődjénél kilenc, a Golfnál pedig 44,5 centivel hosszabb. Így aztán a befogadóképesség tekintélyes (510 liter), bár ebből a lengőzsanérok elrabolnak valamennyit. A csomagtér jó alakú és igényesen kárpitozott, éppen ezért szembeötlő, hogy a fedelet csak félig burkolták, míg a másik fele csupaszon árválkodik.

Látszólag olyan, mintha Golfban ülnénk, pedig vannak apróbb különbségek. Itt-ott érződik a mexikói gyártás… Látszólag olyan, mintha Golfban ülnénk, pedig vannak apróbb különbségek. Itt-ott érződik a mexikói gyártás…

Ezt részben feledteti, hogy a bővítést innen végezhetjük! Örömünk egészen addig tart, amíg meg nem húzzuk a karokat – merthogy nem történik semmi. Oda kell ballagni az üléstámlákhoz és saját kezűleg ledönteni azokat, ráadásul a középső biztonsági öv ezután útban van. Ez így csak félmegoldás, szerencsésebb lett volna mindent úgy hagyni, ahogy a Golfban van. Egyébiránt a csomagok mellett az utasoknak szintén több hely jut a Jettában, mivel a tengelyek közötti távolságot (Golf-platform) is megtoldották 73 mm-rel. Hacsak nem égimeszelők, négy felnőttnek kényelmes férőhelyet nyújt, a saját magamra (175 cm) beállított vezetőülés mögött még keresztbe tett lábbal is jól ültem.

A korábbinál 6,7 centivel nagyobb a lábtér, csak a tető van intim közelségben. Hátra is jutott szellőzőrostély A korábbinál 6,7 centivel nagyobb a lábtér, csak a tető van intim közelségben. Hátra is jutott szellőzőrostély

A berendezésre leginkább az „ugyanolyan, mégis más” frázis passzol. Merthogy részleteiben eltér ugyan a Golfétól, de az összhatás semmiben sem különbözik – a tárgyilagos műszerfal előnye, hogy logikusan felépített és egy szempillantás alatt áttekinthető. Sajnos a minőségérzet már nem annyira meggyőző: az ajtópanel felső része kemény és kopogós műanyagból készült, ahogy az ajtókárpit alatt sincs kipárnázva, továbbá helyenként az illesztések is lehetnének pontosabbak.

Az alapmotor remek választás a Jettához

Szerencsére a Jetta egyszerű és magától értetődő vezethetősége ismét a Golfot idézi. A kormányzás pontos és a rásegítés mértéke is jól eltalált, a hatfokozatú sebességváltó katonásan megvezetett és könnyedén kapcsolható, a fékpedál nyomáspontja pedig könnyedén kitapintható, érzéssel lehet adagolni a fékerőt. Az elöl MacPherson, hátul négy lengőkaros felfüggesztések hangolása komfortos, a legtöbb úthibát ügyesen kirugózza a kocsi, miközben az úttartása is magabiztos. Némi karosszériadőléssel és jóindulatú alulkormányzottsággal, de stabilan veszi a kanyarokat, a széria menetstabilizáló pedig finoman avatkozik közbe, amikor a határokat feszegetjük.

Szűk a nyílás, de tágas a csomagtartó. A kar meghúzására nem buknak előre az üléstámlák Szűk a nyílás, de tágas a csomagtartó. A kar meghúzására nem buknak előre az üléstámlák

Az 1197 cm3-es felturbózott benzines tökéletesen megfelel alapmotorként! Készségesen reagál a gázadásra, s lélegzetvételnyi „ráhangolódást” követően (finom turbólyuk) teljes erőbedobással lát munkához. Rugalmas és jól pörgethető az 1.2 TSI, kedvező menetteljesítményeket biztosít a Jettának – a „papírformánál” lendületesebbnek érezni a gyakorlatban. A kis lökettérfogat persze nem feltétlenül jelent visszafogott étvágyat, ahogy a tesztünk alatt mért 7,0 literes átlagfogyasztás is mutatja. Pedig a takarékos vezetést az ideális kapcsolási pontokra figyelmeztető váltássegéd segíti. Ezek után nem meglepő, hogy a Volkswagennél Golf-árban mérik a Jettát: 4 959 750 forintos indulóárával az egyik legdrágább kompakt limuzin a piacon, de a Passat 1.4 TSI (122 LE) belépőmodellnél még így is kétmillióval olcsóbb…

Hátulról is szemrevaló a Jetta. Kényelmes és csendes autó, jó értéktartással Hátulról is szemrevaló a Jetta. Kényelmes és csendes autó, jó értéktartással

TETSZETT
kellemes formaterv
helykínálat
rugalmas motor
rugózási komfort
természetes vezethetőség

NEM TETSZETT
variálhatóság
alapfelszereltség
a Golfnál gyengébb minőségérzet

ÖSSZEGZÉS
A Jetta valóban egy diszkont-Passat! Főleg külleme és helykínálata alapján érdemli meg ezt a jelzőt, de néhány részletmegoldása és helyenként a felhasznált anyagok olcsóbbak, mint a Golfban.

VW Jetta 1.2 TSI
Összlökettérfogat: 1197 cm3
Hengerek/szelepek: S4/8 turbó
Max. teljesítmény: 77 kW (105 LE) 5000/min
Max. forgatónyomaték: 175 Nm 1550-4100/min
Hossz./szél./mag.: 4644/1778/1482 mm
Tengelytáv: 2651 mm
Fordulókör: 11,1 m
Saját tömeg/teherbírás: 1302/498 kg
Csomagtér: 510 l
Üzemanyagtank: 55 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 10,9 s
Maximális sebesség: 190 km/h
Gyári átlagfogyasztás: 5,7 l/100 km
Tesztfogyasztás: 7,0 l/100 km
CO2-kibocsátás: 134 g/km
A modell alapára (1.2 TSI Trendline): 4 959 750 Ft
A tesztelt modell ára: 5 219 750 Ft