Jó a vezetői környezet, gyors és éles a grafika az Opelben, futurisztikus stílusú és jó minőségű a beltér a Peugeotban. Különleges a 3D-s műszeregység. Fotó: Stefler Balázs

Az uniformizálás nem új keletű az autóiparban, a legnagyobb cégek már évtizedekkel ezelőtt belátták, hogy egy sokrétű modellpaletta fenntartása akkor a leggazdaságosabb, ha minden típusban vannak közös alkatrészek, minél több, annál jobb. A Peugeot és a Citroën 1976 óta dolgozik együtt, a Stellantis létrejöttével azonban minden korábbinál szélesebb lett a kínálat, az Opel beillesztése pedig a márka identitásának megőrzése miatt is kihívást jelentett a cég szakembereinek. Lássuk, a két vadonatúj kompakt közül melyik mivel csábítja a vásárlókat!

A régi időket idézi az új, elegánsabb Peugeot embléma, függőleges pótféklámpa az Opelen

Stílus, formaterv
Jól áll az Opelnek a határozott vonalvezetés, a márka retrós elemeiből összegyúrt megjelenésben még a legendás Lancia Delta Integrale raliautó vonalait is fel lehet fedezni – házon, azaz Stellantison belüli inspiráció –, a lámpák kapcsán pedig több helyről is a volkswagenes jelző hangzott el; kipipálhatják a németes jelleget. A tesztautó fekete színe (190 000 Ft) elrejti a karakteres orrpanelt, így beleolvad a forgalomba az Astra. Nem úgy a 308-as, amely feltűnőbb nem is lehetne, ahhoz azonban már a franciák szakértelmére volt szükség, hogy tolakodó helyett ízléses legyen az összkép. Ez az egyik legfantáziadúsabb, legvonzóbb formaterv, amely az elmúlt időszakban piacra került, tele számtalan kidolgozott részlettel, mindez sportosan elegáns formába öntve. Messziről feltűnik, hogy egy vérbeli Peugeot-t látunk, az eltalált Olivine zöld fényezés ráadásul felár nélkül választható!

Jól fordul az Astra, stabil és kényelmes a futómű

Hajtáslánc, vezethetőség
Nem tesz csodát a 8 fokozatú automatikus váltó, de nagyban megkönnyíti a dízellel való együttélést, hiszen helyettünk pakolja az ideális fokozatot – városi tempónál a legtöbbször ötösben haladunk, még erős emelkedőn is, de a motor bírja az ilyen alacsony fordulaton terhelést. Padlógázra sem számíthatunk nagy megugrásra, azaz jobban kell figyelni előzéseknél, cserében elképesztően alacsony fogyasztással kárpótol az Astra. Túlnyomórészt autópályás-országutas használat során úgy lett 4,7 l/100 km az átlag, hogy a 130 km/órás tempomatos haladásnál 4,0 liter alatti pillanatnyi fogyasztást mutatott a számítógép, tehát az országutas szakasz vitte fel az átlagot. A futómű jól elnyeli az úthibákat, de nem elég hosszúak a rugóutak, ezért viszonylag sokat mozog vertikálisan a karosszéria, cserébe lehet sportosan, vagy ahogy itt inkább helyes, a lendületet megtartva autózni.

A dinamizmus nem hiányzik a 308-asból sem, hiszen összehasonlításunk alanya a kompakt Peugeot abszolút csúcsváltozata. Orrában 1,6 literes, 180 lóerős benzines dolgozik, melynek egy 110 lóerős villanymotor is besegít, így a rendszerteljesítmény 225 lóerő. Az Astráéval megegyező, 8 fokozatú automatikus váltóval a 0-ról 100 km/órára gyorsítás megvan 7,5 másodperc alatt, mindez egy több mint 1,6 tonnás karosszériában! A 12,44 kWh kapacitású akkumulátorral a gyári adat szerint akár 70 km-t is megtehetünk, ezt azonban sok körülmény befolyásolja, általában 50-60 km-rel érdemes kalkulálni. Az élmény harmonikus, alacsony építése és visszafogott méretei miatt is agilisan mozog a Peugeot, jól irányítható és kellőképpen kényelmes. Az apró B gomb lenyomása esetén jelentősen megnő a rekuperáció mértéke, ezzel növelve a motorfék-hatást, és elősegítve a nagyobb arányú elektromos autózást. Nem vitás, hogy autópályán a (308-ashoz is választható) dízellel nem versenyezhet, ott 7,0 l/100 km körül fogyaszt, országúton és városban 4,5-5,0 literrel is beéri, az ennél alacsonyabb átlaghoz viszont rendszeresen tölteni kell.

Kényelmes az első ülés, hátul kevés a hely – és csak 1 USB-töltő van

Utastér, praktikum
Nem használja ki a nagyméretű digitális műszeregységben rejlő lehetőségeket az Opel, látványosabb, vagy csak színesebb grafikát is szívesen látnánk itt – talán azért, mert az analóg környezetet is a szürke különböző árnyalatai határozzák meg. A központi érintőképernyő kezelését gyorselérést lehetővé tevő kapcsolók könnyítik. Az ülések közötti konzolon fedett tárolók, illetve a váltó- és az üzemmódvezérlő kapcsolói helyezkednek el, utóbbi lehetne hangsúlyosabb, hiszen akár menet közben többször is vált a sofőr, míg a haladási irányt csak néha kell megváltoztatni. Igazán a kompakt kategóriában szűk második sor az, ami miatt kompromisszumot kell kötni, nagyra nőtt tinédzsereknek már kevés lehet a lábtér, amire a kombi karosszéria a megoldás.

A kényelemre nem, legfeljebb a helykínálatra lehet panasz, pedig tágasabb, mint az elődje

Nem lehet ingerszegénynek nevezni a belsőt a Peugeot-ban, hiszen az amorf kormánykerékkel és a magasan beépített műszeregységgel egyedülálló a vetélytársai között, de a belső többi része is a futurisztikus, hightech irányért rajongóknak szól. Az anyagminőség a márka stílusához hűen akár a prémium kategóriában is megállná a helyét, ahogy az ergonómia és a komfortszint is elismerést érdemel. Örömteli, hogy gondoskodtak a megfelelő fizikai és digitális gombokról, de a központi kijelző kezelése ettől függetlenül nem a legegyszerűbbek közé tartozik. A váltókart helyettesítő kapcsoló az Astráéhoz hasonlóan helyezkedik el, önmagában nézve igényes, a használat során azonban kiderül, hogy a kevesebb több lenne. Helykínálatuk – érthető okokból – kísértetiesen hasonló, a hátsó sor a 308-asban is csak átlagos testalkatúak számára elég tágas, pedig a tengelytáv növelésével a lábtér is nőtt.

Csendes és takarékos a dízel. Akár villanyautóként is használható a hibrid

Ár, felszereltség
Nehéz úgy megítélni egy típus árát, hogy alig maradt a piacon vetélytársa egy modellváltozatnak, márpedig a dízelmotoros kompaktok közül többnek a forgalmazásával is leálltak az utóbbi hónapokban. A megmaradt modelleket nézve a középmezőnyben mozog az Astra ára, persze ez még mindig 11 millió feletti belépőt jelent – a januárban kiadott, kedvezőbb árfolyamon kalkulált árlistában ugyanez a modell még 9 250 000 Ft-os áron szerepelt… A drágulásban benne van az is, hogy ma már nincs igazán fapados kivitel, már az alapmodell is olyan szolgáltatásokkal jön, amelyekkel az előző generációnál csak álmodhattak az ügyfelek.

Magasan van a kalaptartó, a térfogat egy része a padló alatt rejtőzik. Szokatlan helyre került a nyitógomb a 308-as hátulján, az akkumulátor 51 literrel csökkenti a csomagtartó befogadóképességét

Akinek tetszik ez a konfiguráció, ugyanezzel a dízelmotorral 10 millió forint alatt hazaviheti a 3 helyett 5 különböző felszereltségi szinttel elérhető 308-ast. A francia testvér még az Opel jelenlegi kedvezményes árához képest is olcsóbb, ami elsősorban az alacsonyabb alapfelszereltségnek köszönhető. A hibrid hajtásláncoknál is hasonló a helyzet, bár az Astra csak a 180 lóerős változaton osztozik a 308-assal, a tesztelt 225 lóerős rendszerért legalább 16 500 000 Ft-ot kell fizetni, nem is szólva a képeken látható GT Pack 17 400 000 Ft-os alapáráról. A Peugeot becsületére válik, hogy alaposan megdolgozik a pénzéért.

Opel Astra 1.5 Dízel Aut.
TETSZETT
• megjelenés
• vezethetőség
• magas felszereltség
NEM TETSZETT
• szűk második sor
• túlbuzgó motorleállító

Peugeot 308 Hybrid
TETSZETT
• stílus, formaterv
• teljesítmény
• komfortszint
NEM TETSZETT
• korlátozott méretű csomagtartó

ÖSSZEGZÉS
Utazóautóként remekel a dízel Astra, bár az automata váltó miatt városban is könnyű a használata. Alacsony fordulaton is nyomatékos az 1,5-ös négyhengeres, jól veszi a kanyarokat és az úthibákat is. A tökéletességhez egy tágasabb második sorra lenne szüksége. Helykínálatban nem, stílusban azonban felveszi vele a versenyt a 308-as, amely hasonlóan jól vezethető és komfortos is a mindennapok során. Nem csak városban válik be, de annak érdemes a hibridet választania, aki ott használja a legtöbbet.

MŰSZAKI ADATOK
Opel Astra 1.5 Dízel Automata
Összlökettérfogat: 1498 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 turbódízel
Max. teljesítmény: 96 kW (130 LE) 3750/perc
Max. forgatónyomaték: 300 Nm 1750/perc
Hossz./szél./mag.: 4374/1860/1441 mm
Tengelytáv: 2675 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1551/1546 mm
Fordulókör: 10,6 m
Saját tömeg/teherbírás: 1438/502 kg
Csomagtér: 422-1339 l
Üzemanyagtank: 52 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 10,6 s
Max. sebesség: 209 km/h
Átlagfogyasztás (WLTP): 4,5-4,6 l/100 km
Tesztfogyasztás: 4,7 l/100 km
CO2-kibocsátás: 117-122 g/km
A modell alapára: 9 600 000 Ft (1.2 Turbo, 110 LE)
A tesztelt verzió ára: 11 260 000 Ft

MŰSZAKI ADATOK
Peugeot 308 Hybrid
Összlökettérfogat: 1598 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16
BENZINMOTOR
Max. teljesítmény: 132 kW (180 LE) 6000/perc
Max. forgatónyomaték: 250 Nm 1750/perc
VILLANYMOTOR
Max. teljesítmény: 81 kW (110 LE)
Max. forgatónyomaték: 320 Nm
HIBRIDRENDSZER
Max. teljesítmény: 165 kW (225 LE)
Max. forgatónyomaték: 360 Nm
Hossz./szél./mag.: 4367/1852/1441 mm
Tengelytáv: 2675 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1559/1554 mm
Fordulókör: 10,5 m
Saját tömeg/teherbírás: 1633/487 kg
Csomagtér: 361-1271 l
Üzemanyagtank: 40 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 7,5 s
Max. sebesség: 235/135 km/h
Átlagfogyasztás (WLTP): 1,2 l/15,6 kWh/100 km
Tesztfogyasztás: 5,2 l/100 km
CO2-kibocsátás: 27 g/km
A modell alapára: 8 980 000 Ft (PureTech 1.2, 110 LE)
A tesztelt verzió ára: 16 500 000 Ft