Márkahű cockpit hangulat, modern részletekkel, fejlett információs és szórakoztató megoldásokkal. fotó: Lővei Gergely

A 2-es sorozat a BMW olvasztótégelye, ahol a márka rajongói számára szentségtörésnek számító modelleket (keresztmotoros családi autó és négyajtós kupé) és a hagyományos, hosszmotoros, alapvetően hátsókerék-hajtású autókat is megtaláljuk. Az egyszerűen Coupé névre hallgató karosszériánál ráadásul nem csak felépítés tekintetében ragaszkodtak a hagyományokhoz, – még? – nincs túlméretezett vese a kocsi orrán, a hangsúly a vezetési élményen van.

Remekül tartják a testet az M-es kagylóülések, tág határok között állítható az üléspozíció, szép a kárpit és az öv, de a második sor csak gyerekeknek ajánlható. Közel 400 liter a csomagtér, a támla hátulról dönthető, a kárpitozás minden szegletre kiterjed

Ez rögtön a vezetési pozícióval indul, a hosszú ajtót feltárva mélyre kell beülnünk, nyújtott lábbal, a padlóhoz közel foglalunk helyet a jó oldaltartású sportülésekben, a vastag, megformált karimájú kormányt közel lehet húzni. Sötétben még hatásosabb az egész, hiszen a hangulatvilágítás nemcsak a hagyományos fényeket jelenti, hanem az ajtókárpiton látható, az M színeit felvonultató motívum is meg van világítva hátulról – pazar! Persze az M sport csomag felára is az (1 688 500 Ft), de a lendületesebb lökhárítók és a látványos hangulatfény mellett többek között sportfutóművet, változó áttételű kormányzást is kapunk, és végül is ezekről szól ez az egész autó. A második sor a fej- és lábtér tekintetében is csak szimbolikus. A motortérbe a régi ismerősnek számító 2,0 literes, négyhengeres turbódízel kerül, amelynek a munkáját egy 11 lóerős indítógenerátor is segíti. Utóbbiból annyit érzékel a sofőr, hogy az alapnak számító Comfort menetprogram azt nyújtja, amit pár évvel ezelőtt még a takarékos Eco Pro: gázelvételre vitorlázni kezd az autó. Aztán a következő alkalommal azt tapasztalja, hogy mégis van némi lassulás. Az egyhetes együttlét során nem sikerült felfedezni rendszert abban, hogy mikor lesz szabad gurulás vagy épp lassulás a válaszreakció, vélhetően összefüggésben van a lágyhibrid rendszer energiaellátását biztosító 48 voltos akkumulátor töltöttségével – a lassulás az energia- visszatermelésnek köszönhető –, de erről nem informál a műszeregység. Aztán itt van a tétova indulás álló helyzetből. Eltelik vagy 1 másodperc, mire ténylegesen mozgásba lendül az autó – életre kel a motor, fokozatba kapcsol a váltó és hajrá –, ami a hosszú orr miatt amúgy is nehézkes mellékutcából való kikanyarodást tovább bonyolítja. Mindez arra készteti a sofőrt, hogy a Dynamic módban elérhető egyedi beállításokkal megszabaduljon az autó működésének spórolós elemeitől.

Kellemesen motorizált a 200 lóerős dízellel a hátsókerékhajtású kupé

Ha azonban már mozgásban van a 220d Coupé, csak dicséretet érdemel a működése. Persze a 8 fokozatú váltó itt is szereti elejteni a fordulatot, de egyrészt adott a manuális beavatkozás lehetősége, másrészt nagy gázadással arra a pár pillanatra izgalmi állapotba lehet hozni a váltót, amíg például előzünk. Pontos a kormányzás, jól adagolható és hatásos a fék, izmosan húz a nyomatékos dízel, jó a tapadás, még nedves úton sem ficánkol az autó – csak ha nagyon akarjuk. Eközben a komfortra sem lehet panasz, jól elnyeli az egyenetlenségeket a futómű, de a rövid rugóutak miatt azért sokat mozog a karosszéria. A négyhengeres dízel ideális választás, ha kell, partner a tempós autózáshoz, de a fogyasztása elfogadható keretek között marad: a 7,1 literes tesztátlag lehetett volna alacsonyabb, ám a korábban említett viselkedés miatt az idő túlnyomó többségében a sportos üzemmódban haladt az autó.

Csendben teszi a dolgát a 2,0 literes dízel, fogyasztása kellően alacsony, ereje kellően nagy

A teszt során csupán egy olyan rossz tulajdonsággal találkoztam, amivel nehezen lehet együtt élni: a biztonsági öv kialakítása. A hosszú öv kikapcsolás után elkezd visszacsévélődni, de jellemzően csak félig, és megakad, a fém övcsat pedig pont az ajtókivágásba lóg: 10-ből 8-szor kézzel kellett visszaráncigálni az övet a helyére, hogy aztán be lehessen csukni az ajtót. Az M Sport csomaghoz járó remek sportülések támláján nincs övvezető fül, szóval marad az odafigyelés.

Egyedi mintát követnek a LED-es fényelemek az egyébként hagyományos formájú lámpán belül

TETSZETT
• vezetési élmény
• pontos kormányzás
• hangulatfény
NEM TETSZETT
• szűk második sor
• lassú indulási reakció
• nehezen visszacsévélődő biztonsági öv

ÖSSZEGZÉS
Az elektrifikáció közben is jutott ideje és energiája a BMW-nek egy remekül vezethető autó megépítésére, ami még a 2,0 literes dízellel is képes elvarázsolni az embert. Egyedül a biztonsági öv visszacsévélésén változtatnék, hogy az ajtócsukás élménye is felhőtlen legyen.

BMW 220d Coupé Steptronic
Összlökettérfogat: 1995 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 turbódízel, lágyhibrid
Max. teljesítmény: 140 kW (190 LE) 4000/perc
Max. forgatónyomaték: 400 Nm 1750-2500/perc
Hossz./szél./mag.: 4537/1838/1390 mm
Tengelytáv: 2851 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1575/1587 mm
Fordulókör: 11,1 m
Saját tömeg/teherbírás: 1655/400 kg
Csomagtér: 390 l
Üzemanyagtank: 51 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 6,9 s
Max. sebesség: 237 km/h
Átlagfogyasztás (WLTP): 4,7-5,1 l/100 km
Tesztfogyasztás: 7,1 l/100 km
CO2-kibocsátás (WLTP): 122-132 g/km
A modell alapára: 12 445 000 Ft (220i Coupé Steptronic, 184 LE)
A tesztelt verzió ára: 13 280 000 Ft