A legújabb központi rendszer már nemcsak a forgótárcsával, hanem az érintőképernyővel is vezérelhető. Fotó: Stefler Balázs

Hátulnézetből egyértelműen a 8-as Gran Coupé kistestvérének tűnik az újdonság, amely a típusjelölése ellenére nem is annyira kicsi, hiszen 4560 mm-es hosszával 20 centivel múlja felül a kiindulási alapnak tekinthető 1-est. De ami meglepőbb, hogy ezzel az értékkel pontosan akkora, mint az E90-es 3-as!

A lábaknak jutó hely elegendő, de magasabbaknak már szűkös a fejtér

Persze látszik, hogy a tervezők mindent elkövettek, hogy ne egy klasszikus négyajtós szülessen. A keret nélküli ajtók, a lapos tetővonal, a kupés far és az autót optikailag szélesítő, csíkszerű hátsó lámpák mindig hatásos látványelemek, szóval aki szereti a feltűnést, biztosan boldog lesz az újdonsággal. S azt is meg kell hagyni, hogy amikor helyet foglalunk a volánnál, gyorsan helyére kerül minden. Közel ülünk a földhöz, a vezetési pozíció tökéletes, és valahogy egy olyan burokban érzi magát az ember, ahol minden a vezetési élményről szól. Aztán a második sorban gyorsan megváltoznak a dolgok. Eleve szűk az ajtónyílás, és hiába tisztességes a lábtér, ha a fejnek jutó hely korlátozott, egészen pontosan 180 centis magasság felett zavaróan közel van a tető. A másik negatívum, hogy ugyan 430 liternyi raktér áll rendelkezésre, a nyílás extrémen kicsi. Erre gyógyír lehetne a VW Arteon vagy a Škoda Octavia rejtett ötajtós kialakítása, de a 2-es Gran Coupé fő piaca Amerika, ott pedig az ügyfelek nem is különösebben igénylik az ilyen megoldásokat.

A 190 lovas csúcsdízelhez 640 000 Ft-ért xDrive hajtás is választható

Örök vitatéma, hogy egy BMW-hez mennyire illik az elsőkerékhajtás, de a válasz nem is lehetne egyértelműbb. A fronthajtás ellenére semmilyen zavaró hajtási befolyás nincs, és az sem mellékes, hogy kanyarvadászat közben sem vall szégyent, a karosszéria oldaldőlése egészen minimális. Utóbbi azért nagy szó, mert a rugózási komfort terén is jól teljesít a 2-es Gran Coupé.
Mivel a motorpaletta a háromhengeres benzinestől a 306 lovas M235i-ig igencsak széles, mindenki megtalálhatja a pénztárcájához és habitusához illőt. Ugyanakkor, ha mondanom kellene egy motort, amellyel biztosan nem lehet melléfogni, az a 190 lóerős 20d dízel. A 400 Nm-es nyomaték miatt a rugalmassága kifejezetten meggyőző, a 7,5 másodperces 0-100 km/órás gyorsulási adat és a 235 km/órás végsebesség is érzékelteti, hogy a dinamika rendben van. A nyolcgangos automatikus váltó és a motor közötti összhangot tanítani kellene, arról nem is beszélve, hogy a 6,3 literes tesztátlag több mint korrekt. Egyszerűen megnyugtató, amikor tankolás után 900 kilométer feletti hatótávolságot jelez a műszer.

Szűk nyíláson keresztül pakolhatunk a 430 literes csomagtartóba

A 8,9 milliós indulóár és az alapból automatikus váltóval ellátott 20d 11,5 millió Ft-ja is értékarányos. Egyrészt az 1-es BMW-hez viszonyított, motorváltozattól függően 700 000-1 000 000 Ft-os ártöbblet nem vészes, másrészt a nagy ellenfél Mercedes CLA-hoz képest ezek az árak jóval kedvezőbbek. Még akkor is, ha a BMW nem túl nagyvonalú az alapfelszereltséggel: még az automatikus klímaberendezésért és a parkolószenzorokért is plusz pénzt kell fizetni.

A 2-es Gran Coupé tengelytávolsága megegyezik az 1-esével

TETSZETT
• motor/váltó összhangja
• kedvező fogyasztás
• hatótávolság
• vezethetőség
NEM TETSZETT
• szűk csomagtérnyílás
• hátsó fejtér

ÖSSZEGZÉS
Amikor az ember beül hátra, vagy a csomagtartóba próbálja beszuszakolni a pakkokat, az az első gondolat, hogy a szépség árán fel kellett áldozni a praktikum egy részét. Akinek viszont nem a literek és a centik a fő szempontok, az biztosan elégedett lesz a 2-es Gran Coupéval: dízelmotorral gyors és takarékos utazóautó.

BMW 220d Gran Coupé
Összlökettérfogat: 1995 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 turbódízel
Max. teljesítmény: 140 kW (190 LE) 4000/perc
Max. forgatónyomaték: 400 Nm 1750-2500/perc
Hossz./szél./mag.: 4526/1800/1420 mm
Tengelytáv: 2670 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1561/1561 mm
Fordulókör: 11,4 m
Saját tömeg: 1580 kg
Csomagtér: 430 l
Üzemanyagtank: 50 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 7,5 s
Max. sebesség: 235 km/h
Átlagfogyasztás: 4,2 l/100 km
Tesztfogyasztás: 6,3 l/100 km
CO2-kibocsátás: 110 g/km
A modell alapára: 8 933 000 Ft (218i Gran Coupé, 136 LE)
A tesztelt verzió ára: 11 503 000 Ft