Aki az elmúlt hetekben követte a számtalan érdeklődést felcsigázó videó és egyéb sajtóanyag érkezését, illetve látta már a 2014-ben bemutatott Prologue nevű tanulmányt, annak nem sok újdonságot hozott az új A8-as világpremierje. Minden benne van az autóban, amit csak a beszállítóipar ma nyújtani tud, például a plug-in hibridnél elérhető vezetéknélküli töltés, ráadásul nem az embernek kell pozicionálnia az autóját a megfelelő helyre, az Audi AI nevű robotpilóta teszi ezt meg helyette. A hálózatról tölthető hibrid változatnál is van a kipufogóban csappantyú, amelynek (elektronikus) aktiválásával komolyabb motorhangot lehet adni a 3,0 literes TFSI erőforrásnak. Lehet szép dolog is a környezet védelme…

Az Audi AI nevű önvezető funkció autópályán 0-60 km/h tartományban tudja átvenni a vezetést az autóba épített radar, kamera és ultrahangos érzékelők hadának és a fejlett elektronikának köszönhetően – ez a 3-as szintű önvezető technika (az 1-est a passzív vezetési segédek jelentik, az 5-ös a korlátlan robotpilóta). Az ingolstadi mérnökök ráadásul nem egyszerűen csak reagáló rendszert készítettek, az elektronika képes tanulni a vezető beavatkozásaiból, illetve más autók korábbi tapasztalataiból is.

De van kézzelfogható, pardon, érinthető újdonság is, az új kezelőfelületetek. Az érintésérzékeny felületet nem lehet böködni, meg kell rendesen érinteni, hiszen ez, mármint a tapintás érzése is része annak a prémium belsőnek, ami még rengeteg fabetétet, számítógépen tervezett perforációval ellátott bőrkárpitot és látványos hangulatvilágítást is tartalmat. De nem csak az érintés élménye új, hanem például a címbeadás vagy épp a keresés: amikor a betűket az ujjunkkal írjuk, nem kell megvárni az egyes karakterek felismerését, hanem rögtön az egész szót-szavakat is villámgyorsan gépelhetjük. De ez még nem minden, amikor ott az ábécé a kijelzőn, akkor egyszerűen végighúzhatjuk az ujjunkat a megfelelő betűkön, a fordulókból meg tudja állapítani a számítógép, melyik betűre gondoltunk. Nálunk különösen hasznosak lesznek ezek a funkciók, hiszen a hangvezérlés továbbra sem lesz elérhető magyar nyelven.

A belső tér különlegessége még, hogy a második sorban lévő fő helyen (balkormányos autónál tehát jobb hátul) nem egyszerű lábtámasz jön létre, miután gombnyomásra előrebuktatja az ember az anyósülést, hanem ott is elhelyeztek masszírozó párnákat, tehát az ülep- és a hát mellett az ember talpát is tudja kényeztetni menet közben. Állítólag utóbbi az egyedi inzultus, ami az utast éri, hiszen lézeres letapogatással figyeli az útfelületet az autó, a kerekeknél elhelyezett aktuátorok segítségével 15 cm-es távon tudja megemelni illetve süllyeszteni az egyes kerekeket az elektronika, tehát a kátyúk és a (szabványoknak megfelelő) fekvőrendőrökön elméletileg rezzenéstelenül halad át az A8-as, de például a macskaköves felületen már a sok egyenetlenség miatt nem tud mit kezdeni az elektronika 50 km/h-s sebességnél, csak lassú tempónál lehetséges ott a rezzenéstelen haladás. A felfüggesztés másik újdonsága még az összkerék-kormányzás.

Hat- és nyolchengeres motorokkal indul a forgalmazás, ezekhez csatlakozik majd a hálózatról tölthető hibrid és a W12-es biturbó is, és egészen biztosan az S8-as modell rajongóinak se kell sokáig várnia az új generációra. Magyarországon novemberben indul meg az új Audi A8-as forgalmazása, az importőr számítása szerint 60-70 példányt fognak eladni egy év alatt, és 55/45 százalékos benzin/dízel aránnyal számolnak. Ebben még nincs benne az 50 km-es elektromos hatótáv okán a zöld rendszám használatára is jogosult plug-in hibrid változat, annak forgalmazása csak később indul.

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!