Részben vetített műszeregységgel és vadonatúj fedélzeti rendszerrel bővült a felszereltség, az anyagok és a kidolgozás minősége is meggyőző. Fotó: Stefler Balázs

Mozgalmas időszakon van túl az Opel. A tulajdonosváltás körüli bizonytalan időszakot mára átvészelte, a PSA-konszern látványos fejlesztésbe kezdett, a kínálat folyamatosan újul meg. Az Astra 2019-es frissítése során légellenállása a Calibra 1989-ben még rekordnak számító, 0,26-os Cw értékét is utolérte, új fejegység és megújult vezetőtámogató rendszerek jelentek meg, ezenkívül a motorválasztéka is teljesen kicserélődött. Mostantól csak háromhengeres egységekkel készül, az új blokkok továbbra is General Motors eredetűek.

Elöl és hátul is jól formázottak, kényelmesek az ülések

A csúcsbenzinest hatfokozatú kézi vagy fokozatmentes (CVT) váltóval lehet választani, mindkét kivitelben 145 lóerőt teljesít, pedig a kétféle váltóhoz kétféle motor is tartozik, az egyik 1,2, a másik 1,4 liter hengerűrtartalmú. A kisebbik turbómotor nemcsak lökettérfogatban, hanem nyomatékban is elmarad a nagyobbiktól, az 1,4-es 236 Nm-t 1500-as és 3500-as, a tesztelt 1,2-es 225 Nm-t 2000-es és 3500-as fordulat között ad le. Ennyi éppen elég ahhoz, hogy alapjáraton gyenge, bizonytalan motor benyomását keltse.

Elindulásnál érezhetően erőlködik, ameddig nem épül fel a turbónyomás, magára van utalva. Az alapvetően csendes motor pörgetésnél jellegzetes, háromhengeres hangot ad, a jó zajszigetelés azonban hatásosan tartja távol az utastértől. A 2000-es fordulatot elérve a turbófeltöltőből származó mesterséges erővel már elfogadhatóvá válik a működése. Ha lendületbe jön, kevésbé tűnik fel az erő hiánya. 130 km/ órás tempóval is magabiztosan, takarékosan és csendesen halad, városi környezetben azonban kihívások elé állítják a gyakori elindulások, ami különösen hegyvidéken feltűnő. Emelkedőkön gyakran vissza kell kapcsolni egyesbe, de a váltásra egyébként is érdemes figyelni, mert hosszúak a fokozatok, és az is előfordul, hogy beletalálunk a turbólyukba. Maga a hatfokozatú szerkezet precízen működik, ahogy az autó többi mechanikai eleme is a vezetés élményét szolgálja.

Sík terepen és egyenletes tempójú haladásnál beválik a háromhengeres benzines, de az Astra megérdemelne egy izmosabb motort

A komfortos és a feszes határán egyensúlyozó futómű felől érkező visszajelzések élettel telivé teszik az Astra kezelhetőségét, pontos és gyors a kormányzás, hatásos és jól adagolható az elektromos rásegítésű fék. Utastere az előnyére változott, az új fedélzeti rendszer sokat javít az ergonomikus elrendezéssel, a megfelelő tágassággal és a szerencsés anyagválasztással megalapozott minőségi benyomáson. Mindez a látványos formatervvel együtt indokolná a 7 010 000 Ft-os alapárat, a turbós háromhengeres azonban legfeljebb alapmotorként válna be az Astrában. 7,7 literes tesztfogyasztása sem elég jó érv a környezetvédelmi előírások miatt egyre elterjedtebb konstrukció mellett, melyből talán többet lehetne kihozni a szintén divatos lágyhibrid technológia bevetésével.

A frissítésnél új lengéscsillapítók kerültek az elöl MacPherson, hátul csatolt lengőkaros futóműbe. Az extra stabilitást adó Watt rudazat felára 120 000 Ft

TETSZETT
• külső-belső dizájn
• vezethetőség
• felszereltség
NEM TETSZETT
• alacsony fordulaton erőtlen motor
• közepes fogyasztás
• árazás

ÖSSZEGZÉS
A frissítés minden újdonsága vonzóbbá tette az Astrát, a motorkínálat lecserélésével viszont új kompromisszumokat kell vállalnia a kompakt Opel vásárlójának. A háromhengeres, turbós benzines gyengéiről a nívós körítés tereli el a figyelmet, annak viszont megkérik az árát.

Opel Astra 1.2 Turbo
Összlökettérfogat: 1199 cm3
Hengerek/szelepek: S3/12 turbó
Max. teljesítmény: 107 kW (145 LE) 5500/perc
Max. forgatónyomaték: 225 Nm 2000-3500/perc
Hossz./szél./mag.: 4370/1871/1485 mm
Tengelytáv: 2662 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1548/1565 mm
Fordulókör: 11,0 m
Saját tömeg/teherbírás: 1280/525 kg
Csomagtér: 370-1210 l
Üzemanyagtank: 48 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 10,3 s
Max. sebesség: 220 km/h
Város/országút/vegyes: 5,2/3,8/4,3 l/100 km
Tesztfogyasztás: 7,7 l/100 km
CO2-kibocsátás: 99 g/km
A modell alapára: 6 750 000 Ft (1.2 Turbo, 110 LE)
A tesztelt verzió ára: 7 010 000 Ft