Innovatív, egyben megosztó az i-Cockpit elrendezés. A dizájn ütős, az anyagminőség megfelelő, a központi menü viszont kissé bonyolult. Ergonomikus az elrendezés és meggyőző az anyagminőség, a tabletszerű központi rendszer is természetesen kezelhető. Fotó: Stefler Balázs

A szabadidő-autók és crossoverek térnyerésénél már csak a megosztó kategória önszabályozó mechanizmusa izgalmasabb. Eleinte nagyméretű modellek tűntek fel a piacon, majd ahogy bővült a kínálat, a vevők rájöttek, mire van szükségük valójában, és a gyártók elkezdtek egyre kisebb és bájosabb autókat tervezni. Így annak sem kell lemondania a magabiztos megjelenésről, az emelt üléspozícióról és az extra praktikumról, aki megúszná a parkolási gondokat és a nagy tömeggel járó magas fogyasztást, nem is szólva a borsos vételárról. Nincs mese, ebben az új szegmensben is szemléletváltásra volt szükség, a dizájnerek pedig szabadjára engedhették a fantáziájukat, és papírra vethették az egykori kisautók XXI. századi megfelelőit. Nem lehet véletlen, hogy az annak idején sziporkázó franciák most újra reflektorfénybe kerültek, crossovereik pedig a toplisták élén szerepelnek. A Peugeot és a Renault is másodszor készíti el a 2008-ast, illetve a Capturt, és már újra is gondolták a két autó koncepcióját, mindkettő tágasabb, praktikusabb lett, ezáltal alkalmasabbak családi autónak, mint valaha. Cserében vételáruk is ehhez a fejlődéshez igazodott, de a hazai viszonylatban magasnak számító árukért igyekeznek is minél jobban elvarázsolni célközönségüket!

Megfelel az elvárásnak a Renault magas üléspozíciója, a Peugeot-ban viszont kifejezetten alacsonyan ülünk! A Captur ülése komfortosabb, a 2008-asé sportosabb kiképzésű. A hátsó helykínálaton is érezhető a két autó eltérő üléspozíciója, a Captur utasai magasabban ülnek, így a fejtér a 2008-asban nagyobb, miközben lábtérben minimális a különbség a Peugeot javára

Karosszéria, utastér
Gyakran halljuk, hogy a mai autókban nincs semmi egyediség, és szinte nem is különböznek egymástól. Erre alaposan rácáfol két tesztalanyunk, hiszen aligha lehetett volna ennél eltérőbb stílusban megvalósítani ugyanazt a koncepciót. Bár a Peugeot-hoz képest a Renault szinte konzervatívnak hat, érdemes elmerülni a részletekben, hogy lássuk, mennyit dolgoztak mindkét formaterven. A 2008-ast persze egyértelműen dizájnorientált autónak szánták, a képeken kissé túlzónak ható, részletgazdag hűtőrács, a LED-es nappali menetfényekkel megbolondított fényszórók, a bátran domborított lökhárító csak a kezdet, az egyedi lemezmunka az oldalán is folytatódik, a csíkszerű, szintén a LED-eknek köszönhetően eredeti hátsó lámpák és a kétszínű fényezéssel elért összhatás megalapozzák a beltérben elvégzett kreatív munkát. Kevés átlagautó büszkélkedhet ennél futurisztikusabb utastérrel, a Peugeot-ra jellemző elrendezés (i-Cockpit) mellett a műszerfal és a kormány formái, anyagai, a kapcsolók elrendezése és kidolgozása még több nap után is lekötötték a figyelmünket. Igaz, a teszthét alatt találtunk néhány olcsóbb anyagot, maga az üléspozíció is legalább annyi rajongót szerzett, mint ahányan furcsának tartották, de ezzel együtt is jár az elismerésünk a tervezők és a márka elhivatottságáért!

Éppen ellenkezőleg gondolkodtak a Renault-nál, ők meg sem próbálták elkerülni a hasonlóságot az elődmodellel. A megváltozott arányokkal és a látványos hátsó lámpákkal ugyan gondoskodtak róla, hogy senki se keverje össze, de megelégedtek azzal, hogy a barátságos és masszív külsőt aktualizálva küldték vissza a piacra. Ennek elsősorban az az oka, hogy az autónak kialakult a vevőköre, és nem akartak nekik csalódást okozni. A kidolgozott részletek, mint a szintén látványos oldalsó domborítás, garantálják, hogy minél tovább nézzük, annál jobban szimpatizáljunk a Captur karakterével. Odabent sem tett ránk lehengerlő benyomást, egyszerre tűnik hagyományosnak és modernnek, de ahogy jobban megismertük, kiderült, mekkorát fejlődött az anyagok minősége, milyen finoman kezelhető a hatalmas központi kijelző, és általában mennyire átgondolt, ergonomikus és komfortos. Ülései például a legjobbak között vannak a piacon.

Hasonló a befogadóképességük, de a Peugeot raktere nem csak nagyobb kapacitású, jobban is pakolható, cserében a Renault hátsó üléssora sínen csúsztatható

Raktér, variálhatóság
A felépítésbeli különbségek nyomot hagytak a használhatóságon is, a Peugeot-t ugyan csak egy árnyalatnyival találtuk tágasabbnak. Ez elsősorban az alacsony üléspozíciónak köszönhető, a Renault-ban jobban érvényesül a szabadidő-autós jelleg. Lábtérben minimális a különbség a 2008-as javára, ahogy a csomagtartó is éppen csak nagyobb néhány literrel. A Captur sínen tologatható hátsó ülése a márka hagyományainak része, és jól jöhet, ha a lábtér kárára növelnénk a raktér méretét, viszont a mozgatása – főleg a csomagtartóból – kissé körülményes, és a különbség sem óriási. Pakolásnál a Peugeot-ban alacsonyabbra kell emelnünk a csomagokat, és a rakodónyílás is szélesebb. Továbbra is jó megoldás a Renault fiókszerűen kihúzható, nagyméretű kesztyűtartója, feltéve, ha éppen nincs útban az utas lába. Mindkét autóról egyformán elmondható, hogy kisebb családoknak is megfelel a helykínálatuk, így viselhető kompromisszumokkal egyetlen autóként is használhatók.

A Peugeot háromhengerese városban ugyan kevesebbet fogyaszt, minden más tekintetben a Renault motorja a kellemesebb partner

Motor, hajtáslánc
A 2008-as és a Captur topmodelljei között mindössze két lóerőnyi a teljesítménykülönbség, viszont a motorok más koncepció jegyében születtek. A Peugeot-ban a jól ismert, 1,2-es, háromhengeres turbós benzinmotor legerősebb, 156 lóerős variánsa dolgozik, a Renault-t pedig egy szintén univerzális motor, a Dacia, a Nissan és a Mercedes modelljeiben is megtalálható 1,33 literes blokk 154 lovas kivitele hajtja. Mindkettő erőtartaléka bőséges, nyomatékból nincs hiány. A Renault azonban a gyakorlatban kamatoztatja négyhengerességét, sokkal finomabb az alapjárata, érzésre gyorsabban pörög fel, és itt nincs olyan vibráció, mint a 2008-asban: ha állunk a lámpánál úgy, hogy a start-stopot kikapcsoltuk (melegben a légkondicionáló miatt), a fékpedálon érezni lehet némi remegést. Ami a sebességváltókat illeti, a Peugeot az Aisintől érkező nyolcgangos hagyományos automatát építi a 2008-asba és meglepő módon nem lassabb a Renault hétfokozatú, duplakuplungosánál. A Captur EDC-váltója is észrevétlenül, a legkisebb megtorpanás nélkül kapcsol, de irányváltásoknál lassú, például ha lejtőn szeretnénk tolatni, annyira későn indul meg az autó hátramenetben, hogy biztosan előre fogunk gurulni… A kevesebb fokozat ellenére a Renault végáttétele hosszabb, de még így is meglepő, hogy a nagyobb lökettérfogattal és hengerszámmal csak hajszálnyival kér több benzint, mint a 2008-as. Sőt, országúton még takarékosabb is, mint a Peugeot, hiszen könnyedén 5,0 literrel is eljárhatunk vele. A tesztprogram során végül a kedvezőbb városi fogyasztás a 2008-as felé billentette a mérleg nyelvét: a 2008-as átlaga 6,9, míg a Capturé 7,1 l/100 km lett.

A Peugeot futóműve támogatja a sportos haladást, minimális oldaldőléssel fordul a GT, és a kormányzása is egészen élénk. A Renault lágyabb hangolást választott, ami a komfortnak jót tesz, viszont a volán annak ellenére kevésbé direkt, hogy kisebb a szervorásegítése. Meglepő, hogy a 154 lovas csúcs-Capturt hátul dobfék lassítja – már a 2008-as bázismodelljében is tárcsáféket találunk hátul.

Ár, felszereltség
Elsőre ijesztőnek hat a Peugeot ára, hiszen a 2008 GT a 300 000 Ft-os importőri kedvezménnyel kerül 10 660 000 Ft-ba. Ezért az összegért egy teljes körűen felszerelt autót kapunk, a számos segédet felvonultató vezetéstámogató csomag, az Alcantara kárpit és a navigációs rendszer is alapból jár hozzá, illetve még a Fusion narancsszínű fényezésért sem kérnek felárat. A Renault más árpolitikát választott: a Captur TCe 155 EDC 8 149 000 Ft-os árával 2,5 millióval olcsóbb a 2008-asnál, viszont a navigációs rendszer és a Peugeot-hoz alapáron adott segédberendezések felárasak – azonos szintre hozva is jelentős marad a Captur árelőnye. Viszont a teljes képhez hozzátartozik az is, hogy a Peugeot importőri kedvezményével, amely bizonyos változatoknál 600 000 Ft is lehet, a 2008-as többi verziója már nem feltétlenül drágább, például dízelként (1.5 BlueHDi 100, illetve dCi 115) az oroszlános modell az olcsóbb. A 100 lóerős benzines bázistípusok esetében 5 850 000, illetve 5 849 000 Ft szerepel az árcédulákon, igaz, a Renault esetében 200 000 Ft értékű használtautó-beszámítási támogatással is lehet kalkulálni.

A Captur futóműve puhább, ami jót tesz a komfortnak. A 2008 GT inkább jó minőségű úton van elemében

PEUGEOT
TETSZETT
• egyedi dizájn
• gyorsan kapcsoló váltó
• kormányzás
NEM TETSZETT
• túl feszes rugózás
• alapjárati vibráció

RENAULT
TETSZETT
• komfortos rugózás
• üléspozíció
• ergonómia
NEM TETSZETT
• váltó lassú irányváltásai
• hátsó dobfék

ÖSSZEGZÉS
A Peugeot kívül-belül egy igazi egyéniség és nem csodálkozunk azon, ha valaki azonnal beleszeret! Látszik rajta, hogy olyanok tervezték, akik tudják, hogyan kell izgalmas autót készíteni. A Captur azonban belső értékeivel beelőzi a 2008-ast, hiszen komfortosabb és a motorja is finomabb – az 1,33-as blokkal nem veheti fel a versenyt a PSA 1,2-ese. Bármennyire is a 2008-as a látványosabb és izgalmasabb autó, a Captur kedvezőbb ára (csúcsverzióknál) döntő lehet a választásban.