Módfelett ötletes járgánnyal rukkolt elő a Fiat 1998 őszén, receptje alapján a Multipla valódi “közönségkedvencnek” ígérkezett. Küldetése teljesítésében mindössze egy dolog akadályozta: a formatervezők játékos kedve finoman szólva is az emberi szépérzék határait feszegette.
Egyesek szerint Victor Hugo novellájának főhőse, a Notre Dame-i toronyőr és a Multipla sorsa rokon vonásokat mutat, mert ahogyan Quasimodo reménytelenül kereste Esmeralda szerelmét, úgy az olasz egyterűnek sem sikerült révbe érnie a népszerűség útvesztőjében: öt esztendő leforgása alatt csak mintegy 200 ezer darab talált gazdára belőle. A Fiatnál mostanára belátták, hogy a XV. századi Párizshoz hasonlóan a belső érték manapság is kevés az érvényesüléshez, hiszen kevesen tudnak felülemelkedni a külsőségeken. (Pedig a tulajdonosok bevallása szerint akinek egyszer sikerült, az valósággal a Multipla szerelmesévé vált.) Mit volt mit tenni, “plasztikai sebészhez” küldték az eddig méltatlanul mellőzött modellt, hogy szabjon szélesebb körben elfogadott arcot neki.

Arcátlanság?

A szépészeti beavatkozás során a Fiat Idea képe lebegett az orvosok szeme előtt, így aztán hagyományos fényszórókat, hűtőmaszkot és motorháztetőt kapott az autó, a játékosság utolsó morzsája is kiveszett a Multipla megjelenéséből. Hátul divatos lámpatestek igyekeznek vonzóbbá tenni a kocsit (a lökhárító széléről az egyik bura alá száműzték a ködzárófényt), a kötényeket és az oldalsó “koccanócsíkokat” pedig a karosszéria színére fényezték. Amúgy kollégáim egyöntetű véleménye, hogy a ráncfelvarráskor éppen a kocsi üde egyedisége veszett oda, de szerintem csak “hangemberek”, mert legtöbbjük tulajként azért nem vállalta volna fel a régi Multiplát…

Értékmegőrző

Szinte változatlan formában mentették át az egyterű mérhetetlen vonzerejét adó szellemes és tágas utasterét. Tulajdonképpen a legnagyobb újdonság itt az opciós BlueTooth-kompatibilis audiorendszer. A két sorban elrendezett, hat egyenrangú ülésnek több előnyét is élvezhetjük, például a hátsó utasokkal szükségtelen “emelt hangon” beszélnünk, s teljes létszám mellett is bőséges hely marad a poggyászoknak. Felmerül azonban a kérdés, vajon hogyan oldották meg a válltér problémáját a tervezők? Nos, először is kategóriájának legszélesebbje a Multipla (oldalirányban még az Ulyssénél is terjedelmesebb), másrészt pedig a középső ülésnek csupán a magasságát nem lehet szabályozni, tehát hátracsúsztatásával és a háttámla állításával könnyedén elérhető, hogy a másik két személlyel ne kelljen szoros testi kapcsolatba lépnünk. Használaton kívül két pohártartót magában foglaló kényelmes könyöklőként funkcionálhat a ledöntött támla, ha pedig a Fiat megrendelésekor véglegesen száműzzük a középső széket, felár ellenében 18 literes, hűthető és fűthető tárolódobozt kérhetünk a helyére. Variálhatóságból is jelesre vizsgázik a kocsi, hiszen a második sor ülései egyenként tologathatók előre-hátra, támlájuk több ponton rögzíthető, vagy előrebuktatható, s szükség esetén ki is szerelhetjük őket.

Minden a régiben

Hazánkban továbbra is kéttagú a Multipla motorpalettája, hiszen az infrastruktúra hiánya miatt a környezetvédő, metángázzal üzemelő változatot (92 LE) nincs értelme forgalmazni. A menetpróbán javarészt az 1,9 literes, 115 lóerős JTD turbódízel egységgel vezettem a kocsit. Véleményem szerint ez az előnyösebb konfiguráció, hiszen a nyomatékos motornak köszönhetően bátrabban kezdhetünk bele az előzésekbe, meg aztán az sem elhanyagolható, hogy ritkábban kell megállni a benzinkútnál – autópályán azonban nem érdemes a 130 km/óra feletti utazótempót erőltetni. Cserében tompa dízeles dörmögést kéretik elviselni, ám a vibrációkat eredményesen száműzték a belső térből a mérnökök. Az 1581 köbcentis, 103 lóerős benzinmotorral felszerelt változatot a tempósabb haladás érdekében jó hosszan ki kell húzatni, persze az ötfokozatú sebességváltó középkonzolra helyezett karjához a visszaváltások okán is gyakrabban kell nyúlni. Vezetés közben arra lehetünk figyelmesek, hogy kanyarban jóindulatú alulkormányozottsággal fordul a Multipla, a komfortosra hangolt futómű ellenére a karosszériadőlés (mármint buszlimuzinos mércével) elhanyagolható, ellenben az ülések oldaltartása lehetne határozottabb. A blokkolásgátlós fékrendszer megfelelő hatásfokkal dolgozik, az utasok biztonságát öt darab hárompontos öv és fejtámla, továbbá Active felszereltségnél négy, Dynamic esetén pedig hat légzsák vigyázza.

Egy kis hazai

Magyarországon ősszel vezetik be (szeptember-október környékén) a megújult Fiat Multiplát, s a tervek szerint idén 20, jövőre 150-200 darabot szeretnének eladni belőle, ami pontosan a duplája az eddigi legjobb eredménynek. Az árakról egyelőre korai lenne beszélni, hiszen jelen pillanatban még a kétféle felszereltségi szint tartozékai is képlékenyek.