A Seat nem találta fel a spanyolviaszt, igazából az autóiparban manapság bevált receptet követte az Aronával. Mint számos gyártónál, itt is arról van szó, hogy a B-kategóriás SUV a márka aktuális kisautójára épül, jelen esetben az Ibiza ötödik nemzedékére, amely tavaly érkezett a hazai piacra. Természetesen az Ibiza vonásai is felfedezhetők az Aronán, azonban ha ránézünk, mégis inkább az jut eszünkbe, hogy ez az autó nem más, mint egy zsugorított Ateca – formai értelemben nagyon közel áll egymáshoz a két modell. A külső nem a nagy dizájnbravúrokról szól, audisan letisztult az összkép, egyedül a C-oszlopon látszik, hogy valamiféle egyedi jegyet akartak adni a típusnak. Külön kiemelném a full-LED-es fényszórót, amelyre komoly hangsúlyt fektettek. Sok középkategóriás üzleti autó sem rendelkezik ennyire látványos fényszórókkal…

Letisztult a belső, a kezelhetőség nem is lehetne logikusabb. A váltó előtti rekeszben találjuk az indukciós töltőt. Fotó: Hilbert Péter

A fényezésen és a karosszéria illesztésein is látszik, hogy a szegmens igényesebb darabjaihoz tartozik a Seat, viszont az ajtók csukódása lehetne finomabb. Az Ibizához hasonlóan az Arona is az MQB-platformon nyugszik, a kiindulási alapnál azonban nemcsak magasabb, hanem hosszabb is – míg a kisautók kimondottan városi járgányok, egy B-kategóriás SUV-nak sokszor már a családi autó szerepkörében is helyt kell állnia.

Az első ülések kényelmesek, a hátsók ülőlapjai viszont rövidek. A 4,15 méteres hossz ellenére a helykínálat nagyvonalú

Az Ibizához viszonyított nyolc centis hossznövekedéssel is alig haladja meg az Arona a 4,15 métert, ehhez képest belül meglepően tágas. Négy átlagos termetű felnőttnek minden további nélkül alkalmas hosszabb utakra is, igazából csak a kabin szélessége adja a tudtunkra, hogy alapvetően mégiscsak egy felfújt kisautóról van szó. Az ülések elöl kifejezetten kényelmesek, hátul a – kategória legtöbb képviselőjéhez hasonlóan – rövidek az ülőlapok. De a crossoverek két nagy előnyét az Arona is tudja, nevezetesen könnyű a beszállás, és a körkilátás is remek. A belső összeszerelési minőségére nem lehet panasz, sőt, a tűéles központi kijelző magasabb kategóriákat idéz (később lesz vetített kijelzős óracsoport is), viszont a kemény műanyagok kijózanítják az embert. Ami a csomagtartót illeti, a 400 literes érték több mint tisztességes egy kiskategóriás szabadidő-autótól, az Ibizához viszonyítva ez 45 literes többletet jelent. A mozgatható csomagtérpadló jóvoltából sík padlós lehet a raktérfelület a bővítés után, egyébként rögzítőfülek, pánt és háló akadályozzák meg a csomagok csúszkálását.

Bővítve közel 1,3 m3-es a raktér

Az Arona kizárólag fronthajtással és turbós feltöltésű erőforrásokkal létezik. Az 1,0 literes, háromhengeres benzines izmosabb, 115 lóerős változatát tettük próbára, és rögtön feltűnt, hogy a parányi motor meglepően halkan jár, rezonanciája sem zavaró. Indulásnál, főleg emelkedőn startolva, érződik a kis lökettérfogat, mert hosszan kell csúsztatni a kuplungot. Ezt leszámítva nehéz komoly kritikát megfogalmazni az 1.0 TSI-vel szemben. Ha fordulaton tartjuk, a 115 lóerővel dinamikusan mozgatja az Aronát, a 0-100-as sprint 10 másodperc alatt megvan. Ezzel a teljesítménnyel és nyomatékkal autópályán is derekasan helytáll a modell, főleg, hogy a hatgangos váltó szellős áttételezésű. A fogyasztás városban és autópályás használat mellett is 6-7 liter közötti, országúton pedig szemtelenül kis értékeket mutat a műszerfali kijelző. A szintetikus kormányzás ellenére a vezethetőség szempontjából nincs szégyenkeznivalója a modellnek, már ha valaki szereti a kissé feszes futóművet. Ezzel a rugózással inkább a jó minoségű utakon érzi magát elemében a Seat, cserében kategóriáját meghazudtolóan stabilan kanyarodik. Aki pedig tehernek érzi a kuplungolást, az 579 120 Ft-ért hétgangos DSG sebességváltót is rendelhet a 115 lovas változathoz.

Háromhengeres mivoltához képest vibrációszegény az 1.0 TSI

A 3 995 970 Ft-os alapár nyilván sokakat becsábít majd a kereskedésekbe, 5,2 millióért viszont megkapjuk az erősebb, 115 lóerős motort és a hozzá társított gazdagabb felszereltséget (LED-es fényszórók, tempomat). Mivel 5,8 milliójával az 1,6-os, 95 lovas dízel igencsak drága a 115 lovas TSI-hez képest, nem vitás, hogy a benzinesekre haraphatnak a vevők.

Az extralistán hátsó, keresztirányú forgalomfigyelő is szerepel

Tetszett
• letisztult forma
• egyszerű kezelhetőség
• csendes, nyomatékos motor
• helykínálat

Nem tetszett
• ajtók csukódása
• néhol olcsó műanyagok
• szűkre szabott tükrök

Összegzés
Míg a vetélytársak többsége a bohókás stílusra esküszik, az Arona letisztult és hűvös. A kisebb negatívumok ellenére is egyértelmű, hogy a szegmens egyik fontos típusává válhat.

Seat Arona 1.0 TSI
Összlökettérfogat: 999 cm3
Hengerek/szelepek: S3/12 turbó
Max. teljesítmény: 85 kW (115 LE) 5000-5500/perc
Max. forgatónyomaték: 200 Nm 2000-3500/perc
Hossz./szél./mag.: 4138/1780/1552 mm
Tengelytáv: 2566 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1503/1486 mm
Fordulókör: 10,6 m
Saját tömeg/teherbírás: 1187/513 kg
Csomagtér: 400/1280 l
Üzemanyagtank: 40 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 9,8 s
Max. sebesség: 182 km/h
Város/országút/vegyes: 5,9/4,3/4,9 l/100 km
Tesztfogyasztás: 6,7 l/100 km
CO2-kibocsátás: 113 g/km
A modell alapára: 3 995 970 Ft (1.0 TSI, 95 LE)
A tesztelt verzió ára: 5 199 930 Ft

A széria 18-as helyett 19 colos keréktárcsákat is választhatunk, a felár itt 252 730 Ft. A „szamoai narancs” névre hallgató fényezés 168 910 forintba kerül, nem vitás, hogy kell!

Vérnarancs – Seat Ateca 2.0 TSI DSG 4Drive FR teszt
Már a színével is kitűnik a tömegből a Seat Ateca topverziója, de a tudása sem kispályás!

A nemrégiben piacra lépett Arona kontrasztja az Ateca 2,0 literes, turbós benzinese, nagy testvér, nagystílu fellépéssel. Már a cifra típusazonosító is beszédes, hiszen a hétfokozatú duplakuplungos sebességváltóra, az összkerékhajtásra és a sportos kiegészítőkből álló FR felszereltségre is felhívja a figyelmet. A 2,0 literes TSI 190 lóerőt és 320 Nm forgatónyomatékot állít csatasorba, kifejezetten halkan és finoman jár, a sportos beállítások aktiválásával intenzívebb tempózáskor azonban megjön a hangja. Takarékoskodni is tud, de aligha ez a küldetése, hiszen a külső-belső dizájn, a közvetlen irányíthatóság és a vártnál hatékonyabb fékrendszer is inkább agilis autózásra sarkallja a vezetőt. Bár ebben a kategóriában abszolút dízeluralom van, ez a konfiguráció egyértelműen versenyképes.

Az Ateca alapára 5 650 000 Ft, ezért a 115 lovas, 1,0 literes TSi motort adja a Seat (Eco Reference)

A 10 millió körüli alapár a technikai háttér és az FR-csomag ismeretében nem mellbevágó, az extralistán persze még bőven költekezhetünk. Jelenleg ez a hajtáslánc a plafon az Ateca szortimentjében, a Seat szabadidő-autós táplálékláncának csúcsára azonban új szereplő érkezik, mégpedig a Genfi Autószalonon leleplezett Cupra Ateca. Annál 300 lóerő és még acélosabb körítés garantál izgalmakat.

A tesztelt változat listaára 9 988 130 Ft. A gyári adatok szerint 7,9 másodperc a 0-100-as sprintidő, a végsebesség pedig 212 km/óra. Tesztünk során 8,8 literes átlagfogyasztást mértünk