A kezelést tanulni kell, de a minőségre nem lehet panaszunk. Fotó: Hilbert Péter

Tavaly volt 20 éve, hogy bemutatkozott az első RX, mégis a negyedik generációig vártak a hétüléses változat premierjével. A 110 mm-rel megnyújtott karosszériával pontosan 5,0 méteres óriás az L-verzió, így akkora, mint az aktuális Range Rover! A bázis RX-hez képest sokkal nyúlánkabb forma miatt látvány területén erős az újdonság, főleg, hogy a befejezés nem dobozszerű.

A középső sor nagyon kényelmes

A két hátsó ülést elektromosan lehet a padlóból ki- és felhajtani, méretük és formázottságuk olyan, amire kapásból rávágjuk, hogy kényelmes darabok. A bejutás azonban finoman szólva sem egyszerű, és pillanatok alatt rájövünk, hogy nemcsak fényből (kis üvegfelületek), hanem helyből is kevés jut az utasoknak. Ezt ugyan orvosolhatja a második sor üléseinek előrecsúsztatása, de egy átlagos termetű felnőtt csupán a térdeit a nyakába véve tud ülni. Mivel gyermekülés csak bajosan fér be a harmadik sorba, valójában még az sem igaz, hogy a kicsiknek tökéletes lenne. A raktér ugyanakkor ebben az üléskonfigurációban is használható méretű (179 l), öt üléssel pedig 591 liternyi pakkot fogadhat be.

Leghátra beülni kisebb akrobatamutatvánnyal ér fel

Az RX L vezetője mindezek ellenére parancsnoki hídon érezheti magát, a Lexus pontosan tudja, mire van szükség a kellemes közérzethez. Az igényes bőrfotel, a magas üléspozíció és úgy általánosságban a kényelem a modell egyik ütőkártyája. És ez a hang! A 3,5 literes V6-os ugyan észrevétlenül kapcsolódik be a hajtásba, de nagyobb gázadásra fülbemászóan duruzsol az öblös, szívó benzines. A villanymotorok nem képesek komoly tempóra felgyorsítani a nagy testet, ám városban, 50 km/órás tempóval akár kilométereket is haladhatunk. Főleg, hogy a 313 lóerős rendszerteljesítménnyel szépen megindul az RX 450h L. Sportosságot ugyanakkor ne keressünk benne, a 2,2 tonnás tömegű modell inkább a stresszmentes autózásról és a kifinomult működésről szól.
A hazai alapár a központi, 2 800 000 Ft-os akcióval „becsúszott” a 20 milliós határ alá (19 840 000 Ft), ami már kifejezetten versenyképes a hasonló méretű dízel vetélytársakkal összevetve. A hosszított RX felára 780 000 Ft a bázisváltozathoz képest, ami ebben az ársávban nem jelentős tétel.

A 313 lóerő és a 2,2 tonnás tömeg ellenére városban 7,5 literrel is megelégszik a V6-os benzinmotor

Tetszett
• kényelem az első két sorban
• működési kultúra
• V6-os hangja
• fogyasztás
Nem tetszett
• 3. sor (beszállás, helykínálat)
• menürendszer kezelhetősége

Összegzés
Hétülésesként nem alakít nagyot az RX, a két hátsó hely csak vészmegoldásként jöhet szóba. A hajtáslánc terén ugyanakkor magasra tette a lécet a Lexus, és a szolgáltatások terén is hozza az elvárható szintet.

Lexus RX 450h L
Összlökettérfogat: 3456 cm3
Hengerek/szelepek: V6/24
BENZINMOTOR
Max. teljesítmény: 193 kW (263 LE)
Max. forgatónyomaték: 335 Nm
VILLANYMOTOR ELÖL
Max. teljesítmény: 123 kW (167 LE)
Max. forgatónyomaték: 335 Nm
VILLANYMOTOR HÁTUL
Max. teljesítmény: 50 kW (68 LE)
Max. forgatónyomaték: 139 Nm
HIBRIDRENDSZER
Max. teljesítmény: 230 kW (313 LE)
Hossz./szél./mag.: 5000/1895/1700 mm
Tengelytáv: 2790 mm
Nyomtáv elöl/hatul: 1640/1630 mm
Fordulókor: 11,8 m
Saját tömeg: 2205 kg
Csomagtér: 176/591/1656 l
Üzemanyagtank: 65 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 8,0 s
Max. sebesség: 180 km/h
Varos/országút/vegyes: 6,2/5,9/6,0 l/100 km
Tesztfogyasztás: 7,7 l/100 km
CO2-kibocsatas: 136 g/km
A modell alapara: 19 840 000 Ft (akciós ár)