Az elmúlt évtizedekben nagyot változott az autóipar, egyvalami azonban talán örökké elkíséri a négykerekűek rajongóit, mégpedig a kupé karosszéria. Bár ma minden a szabadidp-autókról szól, van még egy maroknyi vásárló, aki a feltűnéskeltés klasszikus módját választja és egy sportautóra vágyik. Igazi kupét ma már többnyire csak a prémiummárkák kínálatában találunk, a választék pedig impozáns, a három német márka szebbnél szebb formatervekkel jár a vevők kedvében.

Indukciós telefontöltő bújik meg a könyöklő alatt. A sportkormány és a fémpedálok illenek a kupéhoz. Fotó: Hilbert Péter

Az ingolstadtiak az evolúcióban hisznek, ritkán nyúlnak a dizájnhoz, a második A5-ösnél viszont merészebbek voltak a szokásosnál, apró, de feltűnő pontokon változtattak az A4-esen, hogy saját karaktere legyen. Hatásos, mégsem hivalkodó, elegáns, mégsem konzervatív, még a piros is jól áll neki, olyan sportossá teszi, mint elődeit. Hosszú ajtaján át az elmúlt időszakban megszokott, pazar belsőbe jutunk. A kiváló minőségű anyagokból felépített, hűvös elegancia a márka védjegyévé vált. Az A4-esével gyakorlatilag megegyező kialakítás ebben az autóban is megállja a helyét, a sötét bőrbelső valódi alumíniumbetétekkel talán sosem megy ki a divatból. Kupéként a legfontosabb különbség a távolra kerülő övet előretoló pálca, minden más ismerős a korábbi tesztautókból: az ergonómia példás, minden szigorúan minőségi hatást keltve kattan, fordul vagy billen, egyedül a tárolóhelyekkel bántak szűkmarkúan. Nem csalódtunk a sportülés komfortjában és tartásában, ahogy a második sor kényelmében sem. Bár szűkös a hely, aki ott elfér, élvezni fogja az utazást. Mert az A5-ös kiváló eszköz akár egy kis adrenalinfröccsre, akár pihentető helyváltoztatásra vágyunk. Az Audi nem az intenzív vezetési élményben hisz, maga a kifinomult kezelhetőség és az impresszív menettulajdonságok miatt öröm vele minden egyes kilométer.

Körülveszi a vezetőt, mégsem rabol sok helyet a műszerfal és az ajtókárpit. A sportülések felára 123 190 Ft, 284 480 Ft-ért elektromosan állíthatók; így sem gyorsabb, de elegánsabb a bejutás a kényelmes második sorba

Ahogy az egy igazi sportmodellhez illik, benzinmotort, a 2.0 TFSI 252 lóerős kivitelét konfigurálták a tesztautóba, mai igényeknek megfelelően hétfokozatú duplakuplungos váltóval és természetesen összkerékhajtással. Létezik ennél ésszerűbb választás, de szerencsésebbet nehéz elképzelni, pedig az S és RS modellek már elkészültek, hogy más dimenzióba repítsék a középkategóriás kupét. Hétköznapi feladatokra azonban ez a mesterséges hangzás nélkül is lelkesítő, finoman járó és egyenletes teljesítményleadású turbómotor is jó választás. Szokásos formáját hozza a gyors és agilis váltó, a szükség esetén közbelépő quattro hajtással jól tapad a feszes hangolású, de jól rugózó futómű, erős, klasszul adagolható a fék. Kiegyensúlyozott hajtásával könnyed, légies benyomást tesz az autó, mindegy, hogy a forgalommal együtt autózunk, vagy a bőséges erőtartalékokat próbáljuk előcsalogatni, minden visszajelzésével biztonságérzetet ad. Ízlésünk és hangulatunk szerint játszhatunk az üzemmódkapcsolóval, amely a gázreakcióra és a kormányzásra is hatással van.

Gondoltak a praktikumra is, külső karos ülésdöntés és csomagrögzítés a kupéhoz is jár

Ahogy a többi Audira, úgy az elődei nyomdokain járó A5-ösre is igaz, hogy minden korosztály számára ajánlott, bárkinek jól áll és bátran a keze alá dolgozik. A stílusért, vagyis a kupé karosszériáért a tesztelt konfigurációban 1 446 850 Ft-tal kér többet a forgalmazó az A4-esnél, ami a rendelkezésre álló extrákat nézve baráti összegnek tekinthető egy nem különösebben praktikus, cserében kifejező karosszériáért.

A lökhárító két szélén kivezetett egy-egy kipufogócsőről messziről felismerhető a benzines kivitel, 9,2 literes tesztfogyasztása kedvezőnek számít

Tetszett
• külső-belső stílus
• vezethetőség
• hajtáslánc

Nem tetszett
• korlátozott praktikum

Összegzés
A klasszikus kupék kedvelői hiába keresnek fogást az A5-ösön, mindent tud, amit elvárunk egy quattro hajtású, kétajtós Auditól. Kényeztet és mosolyra fakaszt, semleges viselkedése pedig a biztonságunkat is garantálja.

Audi A5 Coupé 2.0 TFSI Quattro S tronic
Összlökettérfogat: 1984 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16
Max. teljesítmény: 185 kW (252 LE) 5000-6000/perc
Max. forgatónyomaték: 370 Nm 1600-4500/perc
Hossz./szél./mag.: 4673/1846/1371 mm
Tengelytáv: 2764 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1587/1568 mm
Fordulókör: 11,5
Saját tömeg/teherbírás: 1555/425 kg
Csomagtér: 465 l
Üzemanyagtank: 58 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 6,0 s
Max. sebesség: 250 km/h
Város/országút/vegyes: 8,6/5,6/6,7 l/100 km
Tesztfogyasztás: 9,2 l/100 km
CO2-kibocsátás: 153 g/km
A modell alapára: 11 349 570 Ft (2.0 TFSI 190 LE)
A tesztelt verzió ára: 14 415 350 Ft


Kicsi, na és? – Audi A4 1.4 TFSI S tronic teszt
Senki nem mondja meg, hogy mindössze 1,4-es motorja van ennek az üzleti autónak.

Nem csoda, hogy magával ragadó előadást nyújtott az alapmotoros A4-es tesztautó, hiszen úgy felextrázták, hogy 14 millió lett a vételára – muszáj megjegyezni, hogy a 252 lóerős benzinmotorral és quattro hajtással 12,2 milliótól vihetjük ezt a típust. Furcsa, hiszen nem kell a különleges extrák, a vetített műszeregység és a remekül világító LED-es fényszórók mögé bújnia a bázismodellnek sem, pláne nem a 7 fokozatú, duplakuplungos váltóval.

Kimért, távolságtartó a hangulat, persze ezen felár ellenében lehet változtatni

Még külföldön volt alkalmam vezetni egy kézi váltós példányt, ami kissé öreguras volt annak köszönhetően, hogy bizony van turbólyuka a kis lökettérfogatú négyhengeresnek. Nos, az S tronic váltó megrendelése esetén nem a mi dolgunk a megfelelő fordulatszám-tartományban dolgoztatni az erőforrást, így szerintem mindenképpen megéri a közel 800 ezer Ft-os felárát a szerkezet, ami még rájön a 7 989 800 Ft-os alapárra. Egyébként csak dicsérni lehet a kis motort, finom a járása, hangja egyáltalán nincs, és 7,9 l/100 km-es tesztfogyasztásával is kibékültünk – sokat autópályáztunk vele.

Érintésérzékeny felület könnyíti a központi tárcsa használatát és a címbeadást

Aki nem sajnálja a pénzt az extrákra, az nyugodtan választhat magának valami élettel telibb belsőt, a szürke, szürke és szürke kombinációja a színekkel teli kijelzők mellett is unalmas, amire rácáfol az a tény, hogy a kézi állítású ülést a padlóra lehet engedni, a kormányt meg messze ki lehet húzni, tehát sportos üléspozíciót is be tudunk állítani. Bár ebben a formában kétségkívül inkább kényelmes utazóautóval van dolgunk.

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!