A kiszerelt régi lengéscsillapító. Látható, hogy a szár korrodált: a korrózió erős berugózáskor tönkreteszi a lengéscsillapító felső szimmeringjét, ami ereszteni fogja az olajat

Persze van olyan hiba, ami hangos kopogással jár, az bizony feltűnik. Azonban a lassú öregedés nem feltétlenül, ahogy fárad az alkatrész, úgy veszti el a lengéscsillapító képességét. Ez több okból is baj, egyrészt a karosszéria lengései egy-egy rugózás után tovább tartanak, másrészt a kerék elpattog az útról, ami részleges tapadásvesztéssel jár. Ebből következik, hogy a tapadásvesztés miatt megnő a fékút, csökken a kontrollálható kanyarsebesség, ahogy a kocsi manőverezőképessége is. Elég rosszul hangzik.

A régi és az új lengéscsillapító egymás mellett: látványos a különbség. Fotó: Dombóvári Mihály

Gyakori típusokhoz elég nagy a lengéscsillapító-választék, lényegében a tízezer forintos kategóriától a százezres nagyságrendű, állítható sportgátlókig minden kapható. Itt a választásban szerepet játszott, hogy legyen egy kicsit „keményebb” a gyári gátlónál az új, hiszen a szóban forgó VW Passat meglehetősen kényelmes futóművel készült. A sportosabb választás lehetősége adott, az autóba a narancssárga Koni került (STR.T), amely még nem keményvonalas sportgátló, mégis kissé feszesebb a csillapítása. 30%-kal keményebb, mint a gyári lengéscsillapítóé, viszont az ára még nem extrém, amolyan középút a sárga és a piros állítható sportgátlók vadászterületén. A hátsók cseréje rendszerint jóval egyszerűbb, mint az elsőké. Ma már a legritkább esetben van hátul egybeszerelt rugóstag, így a rugó marad a helyén. A kocsit felemelve a lengéscsillapító alsó és felső rögzítését oldva az alkatrész egyszerűen lefelé kihúzható a helyéről. Az új beillesztése ugyanilyen egyszerű, tehát ez egy gyors, kis időigényű munka. Az eredmény azonnal érezhető lett, megszűnt a „fenékrisza”, manővereknél, kanyarokban a kocsi stabilabban viselkedik, magabiztosabban vezethetővé vált. Így a tulajdonos megrendelte az elülső új, narancssárga Konikat is, hogy egységes legyen a kocsi.

A hátsó lengéscsillapító alsó rögzítésének oldása

Buhera kimaxolva
Egy ritka Lancia Thesis érkezett a szervizbe futóműproblémákkal. Az autó kerekét leszerelve több hibára is fény derült, a keréktárcsa belső felületére felszórt és a futómű-alkatrészeken is jelenlevő koszos zsírréteg például a féltengelycsukló kenőanyaga volt. A gumiharang sérülésmentes volt, viszont a csukló felőli oldalnál, a gumi és a fém találkozásánál mégis kijutott a kenőanyag. Elforgatva a kereket kiderült a hiba oka is. Nem a kocsira való bilinccsel igyekeztek rögzíteni a harangot, ám miután ez nem sikerült, egyszerűen összehegesztették a bilincs szárait! Döbbenet…