A legjobb köridő mellett magára az autóra is büszke lehet az Alfa Romeo. Fotó: Hilbert Péter

Egy tabut döntöttek le az olaszok, amikor az Alfa Romeo első szabadidő-autóját bemutatták. A rajongók lelkesedtek érte, pedig az igazi nagy dobás még hátra volt. A Quadrifoglio kivitel premierjét későbbre időzítették, majd a Giulia QV-hez hasonlóan kategóriaelső nürburgringi köridőt értek el, ami egy Év Autója logónál is jobban mutat a katalógusban.

Piros indítógomb, karbon dekorbetétek és alumíniumpedálok árulkodnak a QV-kivitelről

Ilyen jól csengő számokból van még bőven a Stelvio QV adatlapján. A Ferrari-eredetű, 2,9-es, V6-os biturbó benzinmotor 510 lóerős, nyomatéka 600 Nm, 3,8 másodperc alatt gyorsul 0-ról 100 km/órás tempóra, végsebessége 283 km/óra. Még súly/lóerő aránya is kedvező (3,6 kg/LE), pedig a tömege 1,8 tonnánál is nagyobb, ráadásként a tengelyenkénti súlyelosztása is ideális, 50:50%.

Magas üléspozíció mellett kiváló tartást adnak a feláras Sparcók. Az 1 220 000 Ft-os karbon sportülések esetén le kell mondanunk az ülésfűtésről

Mindez sokat sejtet, mégsem árul el mindent az autóról, ezen a Driving Campen megrendezett bemutató néhány gyors köre segített. Lehet, hogy ellentmond a józan észnek, de a Stelvio QV nemcsak utoléri, hanem bizonyos szempontból túl is szárnyalja testvérét, a Giula QV-t. Ahogy beindul a motor és a gázra lépünk, hirtelen ledobálja a kilókat és feledteti magas építését a csúcs-Stelvio. Onnantól már csak a sportos üléspozíció, a közvetlen kormányzás, a kanyarokat a legnagyobb természetességgel maga alá gyűrő futómű és a fémesen üvöltő motor mellbevágó teljesítményleadása tűnik fel. A szerkezet mechanikus összhangja pazar, együtt olyan harmonikus egészet alkot, amiből kiderül, ebben a formájában mutatja meg az igazi arcát a Stelvio.

A karbon motorháztető szellőzőiről könnyen felismerhető a csúcsmodell, látványos sárvédőszélesítések takarják a 20 colos felniket. Ugo Sivocci, a Targa Florio győztese először 1923-ban festette autójára a fehér háromszöget közepén a zöld négylevelű lóherével

Kronológiai sorrendben végighaladva a legújabb modelleken, jól látszik a fejlődés, még a hasonló műszaki alapokra épülő Giulia QV-hez képest is összeszedettebb az újdonság tudása. Repertoárjában Q4 összkerékhajtás, irányított nyomatékelosztás, aktív felfüggesztés és integrált, elektromechanikus fékrendszer is szerepel. Utóbbival szereztük a próba egyetlen negatív élményét, ugyanis az új technológia sajátos pedálérzete miatt nem a megszokott ütemben lassít az autó, ami elsősorban nyugodt tempó mellett feltűnő. Nagyobb igénybevétel esetén a gyáriak ígéretéhez hűen azonnali, a korábbinál precízebb reakciót és a Stelvio tudásához méretezett fékhatást tapasztaltunk, ráadásul vészfékezés közben már a pedál visszarúgásával sem kell számolni. Szintén a versenypályán érvényesül a 8 fokozatú automatikus váltó Race üzemmódban 150 ezredmásodperces kapcsolási ideje. Közúton az Advanced Efficiency állás biztosítja az észrevétlen és takarékos működést, hiszen ha kell, a Stelvio QV a higgadt családi autó szerepét is képes betölteni. A belsőt meghatározó karbonelemek azonban a vállunkon ülő kis ördögként csábítanak egy újabb gyors körre…

A sárga féknyergek felára 160 000, a karbon-kerámia fékeké 2 500 000 Ft

Alfa Romeo Stelvio QV
Összlökettérfogat: 2891 cm3
Hengerek/szelepek: V6/24 biturbó
Max. teljesítmény: 375 kW (510 LE) 6500/perc
Max. nyomaték: 600 Nm 2500/perc
Hossz./szél./mag.: 4702/1955/1681 mm
Tengelytáv: 2818 mm
Tömeg/teherbírás: 1830/n.a. kg
Csomagtér: 525 l
Üzemanyagtank: 64 l
0-100 km/h: 3,8 s
Max. sebesség: 283 km/h
Átlagfogyasztás: 9,0 l/100 km
CO2-kibocsátás: 210 g/km
Alapár: 28 440 000 Ft