A házától megfosztott motor végén a lapátsor ragadt le. Fotó: Dombóvári Mihály A házától megfosztott motor végén a lapátsor ragadt le. Fotó: Dombóvári Mihály

Nehezen, vagy egyáltalán nem induló autók, egyenetlen motorüzem, leragadt benzinpumpák. Ilyen hibajelenségekről mesélnek a szerelők az olyan autók esetében, amelyeket huzamos ideig nem használnak. Jó példa erre a szentendrei Retro Design Center autógyűjteményét kezelő szakemberek tapasztalata is, akik a tucatnyi, 70-es, 80-as évekből származó egykori KGST-autót tartják karban. Elmondásuk szerint a járművekben már pár hónap állás után jelentkeznek lerakódások a karburátorok fúvókáiban, így – ezt elkerülendő – rendszeresen be kell indítani az autókat. Ha nem teszik, le kell szerelniük, majd alaposan ki kell tisztítaniuk a karburátorokat.

A műanyag ház még törés nélkül leszedhető, a pumpaegység viszont már nem bontható roncsolás nélkül A műanyag ház még törés nélkül leszedhető, a pumpaegység viszont már nem bontható roncsolás nélkül

Azonban nem csak az idősebb autók problémája a lerakódás. Bármely korszerű járművel előfordulhat, amelyet nem használnak. A hibajelenségek már 2-3 hónap állás után jelentkezhetnek, nehézkes indíthatóság, egyenetlen alapjárat, csökkent motorteljesítmény formájában. Ahogy nő az állásidő, úgy lesz egyre nagyobb a valószínűsége annak, hogy a kocsi elveszti az üzemképességét. Találtunk egy kb. 1 éve álló 10 éves autót, amelyet száraz, lakótelepi garázsban tároltak. A kocsi akkumulátorát feltöltve sem indult, a gyújtáskulcs elfordítását csend követte, te hát az elektromos üzemanyagpumpa mondta fel a szolgálatot. A szervizben megpróbálkoztak például a pumpa áramellátásának polaritáscseréjével – ennek célja az ellenirányú üzem, ha esetleg a megszorulást szennyeződés okozza. Semmi nem segített, a pumpát újra kellett cserélni. Viszont kíváncsiak voltunk, hogy mi történt a belsejében, mi a hiba oka.

Hát ezt bizony szétszedtük, de összerakni már nem lehet... Hát ezt bizony szétszedtük, de összerakni már nem lehet…

Sajnos a modern üzemanyagpumpák már nem szétszerelhetők – ritka kivételtől eltekintve. A műanyag ház még leszedhető roncsolás mentesen, de a villanymotor és a rászerelt lapátozás már egy közös fémházban dolgozik, amelynek a végeit peremezik. Mivel egy viszonylag vastagabb anyagról van szó, a peremezés felől sem lehet sérülésmentesen megnyitni a fémhüvelyt. Így flexszel felvágtuk óvatosan a ház oldalát. Ekképp felszabadultak az alkatrészek, a hajtómotor, mellette a kétrészes szivattyú, benne a lapátozással. Rendkívül egyszerű szerkezet. A hiba azonnal észrevehető volt, a kis műanyag lapátsor ráragadt a szivattyúház felületére, mintha valaki finoman és egyenletesen zöldes barna ragasztóval kente volna be. Elméletileg a ragacsos anyag eltávolítása után, a pumpát összeszerelve vígan dolgozhatott volna még, de a gyári, nem szerelhető kialakítás miatt ezt nem tehették meg. Végső esetben például egy új ház esztergálásával és menetes fedőlapokkal meg lehetett volna oldani, hogy visszakerüljön, de ehhez még a nagy, fehér műanyag házat is át kellett volna alakítani. Olyan munkák ezek, amelyeket csak ritka, különleges autóknál érdemes elvégezni, ahol az alkatrészellátás már nem biztosított.

Szűkek az illesztések, kis szennyeződés is megszoruláshoz vezet Szűkek az illesztések, kis szennyeződés is megszoruláshoz vezet

Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!