Hatótávolságban a V-Strom a nyerő, 20 literes tankjával akár 400 kilométer is elérhető. Fotó: Stefler Balázs

Ahhoz képest, hogy a 2000-es években a Suzuki valósággal elárasztotta a piacot jobbnál jobb motorokkal, az elmúlt esztendőkben visszafogottabbak voltak. Az európai gyártók őrült fejlesztési ütemével szemben a japán márka csak óvatosan lépkedett előre, ezért is örvendetes, hogy két vadonatúj géppel jelentkeztek. A GSX-8S naked bike és a V-Strom 800DE túraenduró már nem a defenzív stratégia szerint készültek. A Suzuki teljesen új, soros 2 hengeres blokk köré építi újdonságait.

Erős fényben is könnyű leolvasni az értékeket az új műszeregységről. A menü és a kezelhetőség felhasználóbarát

STÍLUS: PONTSZERŰ FÉNYSZÓRÓK, HATÁROZOTT VONALAK
A GSX-S1000GT volt az egyik első jel, hogy a Suzuki a merészebb formáktól sem idegenkedik, most pedig itt a folytatás. A GSX-8S hozza a naked bike-ok hagyományos arányait, ám fejidoma megosztó, míg égbe álló farrésze kifejezetten sportos. Ha megnézzük a részleteket, gyorsan egyértelmű lesz, hogy ez aztán nem egy diszkontmotor, a Suzuki a kategóriában szokatlanul igényes lengővillát használ. A V-Strom 800DE-ről is elmondható ugyanez, a népszerű 650-es Vstromhoz képest egyértelműen egy ligával feljebb játszik az újdonság. Kacsacsőrszerű frontjával, fűzött 21 colos felnijeivel tökéletesen hozza a manapság annyira népszerű ralimotoros stílust. Ahogy körbesétáljuk, olyan érzésünk van, hogy ezzel a motorral tényleg a világ végére kellene menni!

Az acél csőváz és a sorkettes erőforrás is új fejlesztés

ERGONÓMIA: NEM VÉLETLENÜL NÉPSZERŰEK A TÚRAENDURÓK
A Suzuki új naked bike-ra felpattanva az első érzésem az volt, hogy mennyire kompakt! Ahhoz képest, hogy 800-as erőforrás hajtja, nem egy nagy motor, inkább az olasz iskola szerint készült, vagyis nagyobb termetűeknek közel sem annyira ideális. Szélvédelem nincs, az ülés enyhén kemény, szóval a motorozás kicsit nyersebb, de vegytiszta élményét adja a GSX-8S. Sok gyártó manapság magas és széles kormánnyal látja el csupasz motorjait, a Suzuki ebből a szempontból hagyományőrző, itt még mindig aránylag sok súly nehezedik a vezető csuklójára. Ehhez képest a V-Strom 800DE egy másik kávéház. Ülésén eleve látszik, hogy a kényelem volt a legfőbb szempont (lehetett volna a terepes használat is), kormánya pedig a szegmens többi résztvevőjéhez hasonlóan igencsak széles. Az üléspozíció sokkal inkább kedvez a 180-190 centis motorosnak, arról nem is beszélve, hogy a V-Strom utasülése is értékelhető komfortot nyújt. Az egyetlen, ami kifogásolható, hogy a szélvédő kizárólag szerszámmal állítható. Egyébként meg a 3 féle elérhető ülés (az alap 855 mm-esen kívül 835 és 885 mmes is létezik), illetve a 4 féle topcase-t is tartalmazó hosszú extralista mutatja, mennyire komplett gép a Suzuki túraendurója.

A V-Strom 800DE hasmagassága 220 mm, amivel még a V-Strom 1050-esén is túltesz

ERŐFORRÁS: FELEDTETI A V2-ESEKET?
A V2-es erőforrások szépen lassan kifutnak japán márkák kínálatából, a Suzuki is vadonatúj sorkettes mellett tette le a garast. A 776 cm3-es, 83 lóerős blokk kovácsolt dugattyúkat és két kiegyensúlyozó tengelyt használ, aminek az eredménye nagyon finom járás. Ugyan 270 fokos a főtengely elékelése, jellegzetes pulzálás helyett a kiegyensúlyozottságával domborít nagyot, illetve azzal, hogy az alacsony fordulatot is zokszó nélkül tűri. Persze a 83 lóerőt meglátva a katalógusban nem megy feljebb a motoros pulzusa, de annyira jól veszi a gázt az új erőforrás és annyira lineáris az erőleadása, hogy a hétköznapokban remek társ. Sőt tovább megyek, általánosságban ezek a 800 cm3 körüli masinák az arany középutat képviselik. Kellően erősek ahhoz, hogy egy tapasztalt motoros se érezze kevésnek, ugyanakkor nincs meg bennük az a vadság, amivel a vezetőre ráijesztenének. Az élvezetes motorozáshoz pedig még csak vadulni sem kell: a Suzuki gyorsváltó az egyik a legjobb a mai mezőnyben!

FUTÓMŰ: KÉT KÜLÖNBÖZŐ VILÁG
A GSX-8S futóműve alapvetően feszes hangolású, a rossz minőségű mellékutakon önkéntelenül visszavesz a sebességből a vezető. Bezzeg ha, az aszfaltminőség stimmel! Óriásit lehet motorozni vele, dönthetősége remek, fékei is kellően harapósak, és durvább gázadásra szépen emeli az elejét. A V-Strom természetesen nagyon más, a 210 mm-es első rugóúttal a legkeményebb terepen sem jön zavarba, és ugyan aszfalton a GSX-8S után olyan, mint egy hintaló, stabilitása és kiszámíthatósága miatt élvezetes vele motorozni. A futómű és a 220 mm-es hasmagasság miatt az az érzése a vezetőnek, hogy nincs előtte akadály, a fekvőrendőröket vagy komolyabb úthibákat szinte észrevétlenül simítja ki.

ELEKTRONIKA: FŐSZEREPBEN A HÉTKÖZNAPI HASZNÁLHATÓSÁG
Sokáig le volt maradva a Suzuki a műszeregységek terén, az új 5 colos színes kijelzővel viszont abszolút sikerült felzárkózni. Sőt, a legjobbak közé tartozik a leolvashatóság terén! Az ABS és a kipörgésgátló „finomsága” inkább csak átlagos, ám a V-Strom többet tud, ugyanis 4 előre programozott üzemmódot, köztük egy terepre optimalizáltat (G) is felvonultat. Mégis, amit kiemelnék, az a mindkét típusban közös egyérintéses indítás és az alapjárati fordulatszám-emelés. Utóbbi a létező legjobb lefulladás elleni védelem.

A naked bike ülése jóval keményebb, a V-Stromon pedig rögtön érződik, hogy hosszú utakra tervezték

ÁR: NEM AZ OLCSÓSÁGRÓL SZÓLNAK
Bár a Suzuki jellemzően kiváló ár-érték arányú motorokat kínál, a 3 799 000 Ft-os GSX-8S és a 4 699 000 Ft-os V-Strom 800DE már nem tartozik az olcsóbb modellek közé. A két fő vetélytársnál, a Honda Hornetnél és Transalpnál magasabb alapár a felületesebb vásárlójelöltet könnyen elijesztheti, Kár lenne, mert a márkától megszokott racionalitáson túl, az élvezeti faktor és a szériafelszereltség (széria a gyorsváltó) határozottan átlag feletti!

V-STROM 800DE
TETSZETT
• üléspozíció
• úthiba elnyelő képesség
• nyomaték
NEM TETSZETT
• csak szerszámmal állítható szélvédő

GSX-8S
TETSZETT
• erőforrás
• fékrendszer
• gyorsváltó működése
NEM TETSZETT
• utaskomfort
• kategóriatársainál nehezebb

ÖSSZEGZÉS
Bár a GSX-8S és a V-Strom nem az árával hódít, az újdonságok pontosan hozzák azokat az erényeket, amiket a Suzuki motorjaitól megszoktunk. Egyszerűen kezelhető, meglepetésektől mentes gépekről van szó, méghozzá remek erőforrással. Mivel 35 kW-os verziók is léteznek, az A2-es jogosítvánnyal rendelkezők figyelmét is felkelthetik.