Tavaly közel ötven személyi sérüléssel járt közúti közlekedési balesetet okoztak motorral megyénkben, négy halálos tragédiával végződött. A Parádsasvár környéki lakosok és a Mátrát felkereső motorosok között régóta éleződő ellentét szeptemberben vált nyílt konfliktussá. Parádsasvár, Parád és Bodony vezetése a rendőrséghez benyújtott petíciójukban követelték, hogy a közutat fülsértő motorbőgés közepette versenypályának tekintőket tiltsák ki a 24-es számú főút Galyatető-elágazás és Parádsasvár-elágazás közötti szakaszáról. Az ellenoldalon hatalmas volt a felháborodás, de ősszel a rendőrség közvetítésével egyeztetés indult. Holló Henrik parádsasvári polgármester szerint minden szándéknyilatkozat ellenére napok óta ott folytatódik minden, ahol tavaly abbamaradt.

– Újra elözönlötték az utat az idejüket mérő, versenyszerűen száguldozók. A balesetveszély mellett az állandó motorbőgés is probléma. Mi üdülőfalu vagyunk, a csend, a nyugalom jelentené megélhetésünket – méltatlankodott Holló Henrik. – Az őszi petíciónkkal annyit elértünk, hogy a rendőrség fokozott ellenőrzést ígért. A közút viszont semmit sem tesz, még sebességkorlátozó táblákat sem helyezett ki, pedig kértük. A motorosok azt mondják, egy fegyelmezetlen töredékükről van szó, akikkel nem lehet mit kezdeni. Érthetetlen, miért kell újra és újra meghalni egy fiatalembernek, hogy mindenki észre térjen.
Csapó Zoltán, a Motoros Érdekvédelmi Egyesület elnöke megerősítette, hogy levélben egyeztetett és tárgyalt is a három községet képviselő polgármesterrel.

Az új motorosidény megint gond Sasváron Fotó: Czímer Tamás / Heves Megyei Hírlap

– A járműveinknek ma már csak minimális százaléka hangos, a zajszint mérését műszaki vizsgán nem lehet kikerülni. Komoly büntetésre, a forgalmi engedély elvételére is számíthat, akit bőgő kipufogódobbal elfognak a rendőrök. Napjainkra tömegek közlekedési eszköze és kikapcsolódása lett a motorozás. A csoportos tiltás már nem megoldás. Olyan minimális, felelőtlen kisebbség okozza köreinkben is a problémát, amilyen az élet minden területén létezik. Mi mindig partnerek vagyunk a helyzet normalizálásában, de az egyedi, kirívó esetekkel szemben csak a rendőrség fellépése hatékony. Remélem, egyszer mindenki elég érett lesz ahhoz, hogy a járművére üljön – bizakodott Csapó Zoltán.
Krisztián Róbert káli motoros szerint nem a tapasztalt vezetőkkel van gond.
– Mi régen először kisebb gépeken, Simsonon, MZ-n megtanultuk a vezetéstechnikát – hangsúlyozta Krisztián Róbert. – Ma sokan rögtön csúcskategóriás kétkerekűt kapnak a szüleiktől. Bivalyerős motorra ülni rutin, s a túl fiatal életkorból fakadóan, felelős gondolkodás nélkül, életveszélyes. A motorozás szabadságélménye, szerintem, nem függ a sebességtől. Az ifjak azonban könnyen sebességfüggőkké válnak. Ha ez adrenalinfüggőséggel párosul, szándékosan keresik a veszélyt, az extrém helyzeteket. A megemelkedett adrenalinszint miatt nem érzik a félelmet, s nem fogják fel, mekkora veszélynek teszik ki önmagukat és a többi közlekedőt.

A sebességkorlátozás nem indokolt
Pécsi Norbert Sándor, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. kommunikációs osztályvezetője arról tájékoztatta lapunkat, hogy társaságuk tavaly novemberben a 24-es főút érintett szakaszán három helyszínen helyezett ki fluorneon sárga háttérrel ellátott, balesetveszélyes helyre figyelmeztető táblákat. A motorosok esetében a nagy hanghatást okozó, hatezer fölötti fordulatszámok már a 100 kilométer/óra feletti sebességtartományban vannak. Túlszabályozás lenne a megengedett 90-es sebesség korlátozása. A gyorsaság és zajkibocsátás ellenőrzésére nincs jogosultságuk. Nem rendelkeznek a szabálytalanul nagy sebesség elérését fizikailag lehetetlenné tevő eszközökkel. A szabálytalanságok visszaszorítását csak állandó ellenőrzésekkel, hatósági intézkedésekkel lehet elérni, ami a rendőrség hatáskörébe tartozik.