A Futuro névre hallgató versenymotor terveit kecskeméti egyetemisták valósították meg. „Több éve van kapcsolatom a Neumann János Egyetem hallgatóival. Szaklapban olvastak a munkáimról, majd megkerestek, hogy volna-e kedvem csatlakozni a csapatukhoz. Természetesen volt” – kezdte Jakus Tamás, aki főállásban festészetet és üvegtervezést tanít a győri Kovács Margit Iparművészeti Szakgimnázium, Technikum és Szakközépiskola diákjainak.

Motiváció
A győri rajtanár hozzátette: „két dolog miatt is motivált a lehetőség. Egyrészt eddig soha nem vettem részt versenymotor tervezésében, vonzott ez a világ, szerettem volna magamat itt is próbára tenni. Másrészt az a négy motor, amely eddig elkészült a terveim alapján, inkább átformált vasparipa volt. A Kenji-projektben azonban nulláról indultam. Kíváncsi voltam rá, mire leszek képes, ha az alapoktól kell kezdenem a munkát. Ráadásul a feladat rögtön két járműre vonatkozott; klasszikus benzines és elektromos motor tervezésére” – hallottuk.

Jakus Tamás (j) és Tímári Attila (b), a Kenji Racing Team vezetője, egyik alapítója a kecskeméti versenypályán a Futuro motor hazai premierjén

Megérte várni éveket
Minden nyitány nehéz, nem volt ez másként a Kecskeméten épített motorokkal sem. „Eredetileg már 2018-ban debütálhatott volna a motorok az általam tervezett formában a Motostudent versenyen, amelynek Spanyolország ad otthont. Végül a kecskeméti hallgatók három éve még nem rukkoltak ki a nemzetközi seregszemlén az új megjelenésekkel, helyette inkább a korábbi gépeik formáját vitték tovább. A verseny során fogalmazódott meg bennük, hogy a következő megmérettetésre már csak elektromos meghajtású motort készítenek” – mondta a győri tanár.

Dizájnelemek patikamérlegen
Ez azt is jelentette, hogy a korábban tervezett „zöld szívű” motort kellett továbbfejlesztenie Jakus Tamásnak.
„A feladat nem a szárnyaló fantáziáról szólt, vagy legalábbis nem a szó klasszikus értelmében. A versenymotoroknál minden másodperc számít, kötöttek a paraméterek, a csinos külső nem mehet az eredményesség rovására. Ennek tükrében minimális dizájnelemeket csempészhettem a motorba, utóbbiakat is hosszasan egyeztettük a mérnökökkel” – tudtuk meg.

Suhanó hanggal repeszt
A Kenji Racing Team e-motorja jól teljesített Spanyolországban; kategóriájában a hetedik helyet szerezte húsz rajthoz állt motor között. A közel 110 kilós vasparipa végsebessége 180 km/óra, a magyarországi premierjén ott volt Jakus Tamás is.
„Mindig izgalmas és örömteli, amikor látja az ember, hogy életre kelt a terv, amin dolgozott. Ez az első e-motor projekt, amiben részt vettem, így a gép hangja különleges volt számomra. Amikor a pilóta meghúzatta a motort, furcsa, suhanó hanggal száguldott el mellettünk” – búcsúzott a győri Kovács-iskola tanára.