Három évvel ezelőtt már írtam a CB500X-ről, most itt a megújított változat: a jó még jobb lett. Azt mondjátok, hogy elfogult vagyok? Igen, vállalom! Egy olyan motorkerékpár, amire ráülve azonnal minden a helyén van, jól érzem magam rajta, és ez annak ellenére igaz, hogy teljesítménye meg sem közelíti a 100 lóerőt. Mit tud ez a gép, hogy ilyen érzéseket kelt?
A színe: Pearl Organic Green, tehát organikus zöld. Nagyon jól áll neki. Van még feketében – ezzel nem szimpatizálok – és pirosban, pardon, Grand Prix Red-ben. De ez a zöld-fekete nagyon király!

Olyan a műszerfal, mint az elődé: nem bonyolult, de informatív. Minden szükséges leolvasható róla, különösen este jól látható

Maga a motor semmi különös, két henger sorban, ötszáz köbcenti, 35 kW (48 lóerő), tehát A2-es jogsi. Az indítógomb megnyomására azonnal beindul, ezt szimpatikus dörmögéssel tudatja. Érzékelhető rezonancia nincs, elindulás után sem, egészen 6000 fordulatig, és utána sem különösebben zavaró. Nézzük meg, hogyan lehetséges ez:

Először is a forgattyúcsapok 180°-ban vannak elékelve. A nem túl nagy, negyedliteres hengerekben a dugattyúk ellentétesen mozognak. A forgattyús tengellyel ellenkező irányban forgó kiegyenlítő tengelyen tisztességes méretű súlyok pörögnek, és mindennek eredménye a finom járás. A nyomatékrugalmasság rendben van, 50 és 60 között szépen ketyeg hatodikban, és teljesítményéhez képest szépen gyorsít. A szuperkönnyen és pontosan kapcsolható váltót élmény kezelni, az alsó fokozatokban könnyedén gyorsít és a hatodikban sem alszik el. Az már az én pechem, hogy egy kétszer ekkora motor után ültem rá erre, és kellett egy kis idő, hogy megszokjam a kisebb erőt.

Városban a könnyedségével nyűgöz le, országúton szintén, és az autópálya-tempó is megvan, 130 felett már nem annyira fürge, valahol 160 körül van a vége – ez arra elég, hogy a 130-at erőből tudja. Egy kifogást találtam csak rajta, ez a keskeny ülés, ami hosszabb távon okozhat némi kényelmetlenséget. De ez is hozzájárul a könnyű kezelhetőséghez.

A két kormánycsutka a kezelhetőség mintaképe, semmi felesleges, csak ami a motorozáshoz kell. De vészvillogó kapcsoló van ám!

Azzal kezdtem, hogy ez megújított modell. Lássuk, mi az új. Először is az első villa. Showa SFF BP, új konstrukció, követi a „fordítsuk meg (vissza) a teleszkópokat” elvet. Tehát most alul van a merülőcső – mint régen. És helyükre kerültek a dolgok. A merülőcső ø 41 mm, tisztességes méret egy ilyen gépnél. A futóművet régen is dicsértem, most ezt folytatom: még jobban passzol a változó minőségű utakhoz, igyekszik elnyelni a buckákat, és megkímélni a motorost a burkolat hiányosságai okozta ütésektől. Vagyis a csillapítás nem feszes, inkább kissé lágy. A hátsó rugó előfeszítése szerszámmal (tartozék) öt fokozatban állítható. A következő változás is az elejénél van: a dupla tárcsafék. A megkettőzött Nissin nyergek harapnak, mint a bulldog, de nagyon jól adagolható az erő. A hátsó féktárcsák is hullámos szélűek, az ABS itt is természetes. És itt a kémény, amit már dicsértem az elviselhető, majdnem azt írtam, diszkrét hangja okán.

Kicsit rosszabb, nem szilárd burkolatú utakon sem esik kétségbe a gép, van ehhez hasmagassága (180 mm), rugóútja és az üléspozíció is támogatja az ilyen ötleteket

Nézzük meg, mit produkál a világítás este. Ez a motor is alkalmas hosszabb túrákra, így különösen fontos a világítás teljesítménye. Természetesen LED-es, mi más lenne. Manapság már az a furcsa, ha valamelyik új motorkerékpár nem LED-ekkel világít.

Fent a tompított fény, lent a távolsági

A tompított megfelelően szélesen és aszimmetrikusan világítja meg az utat, a távfény pedig elegendően messze ér. Az útszéli jelzőoszlopok 50 méterenként vannak beásva, lehet számolni a hatótávot. A 300 méter itt is megvan, tehát megfelelő. A tapasztalatok alapján elmondhatom, hogy ez az esti világításteszt szükséges és érdekes a jövőbeni tulajdonosok szempontjából, így megpróbálom minden motorkerékpárnál megcsinálni ugyanazon az országúti szakaszon, hogy összehasonlítható legyen.

A szélvédő nem túl magas, de a mellkasról jól eltereli a menetszelet. A sisak már az orkán-tartományban van, de kibírható. Segítenek ebben az érdekesen kialakított Venturi-ablakok a csatornákkal. Egyébként két állásban rögzíthető, ez a magasabb, szerszámokkal állítható. A tükrök jó helyen vannak, látóterük megfelelő.


TETSZETT
a motor koncepciója
könnyű kezelhetőség
jó üléspozíció
kis fogyasztás
jó világítás

NEM TETSZETT
keskeny ülés (de ez illik a motorhoz…)

Kinek ajánlom? Annak, aki nem ragaszkodik legalább 100 lóerőhöz, viszont értékeli a könnyen kezelhető, nem túlbonyolított motort. Kezdőknek is ideális lehet. Túrára jól fel lehet készíteni a sok gyári tartozéknak köszönhetően. Ez egy nagyon normális gép. És ráadásul keveset fogyaszt. A tesztben 3,4 l/100 km volt az átlag.

Műszaki adatok:
Motor:
Furat × löket (mm): 67 x 66,8
Keverékképzés: PGM-FI elektronikus benzinbefecskendező
Kompresszióviszony: 10,7:1
CO2-kibocsátás (g/km): 80
Összlökettérfogat (cm3): 471
Motortípus: soros, kéthengeres, négyütemű, 8 szelepes, DOHC-vezérlésű, folyadékhűtésű
Teljesítmény: 35 kW (47,6 LE) 8600/perc
Forgatónyomaték: 43 Nm 6500/perc
Indítás: elektromos indítómotorral
Fojtószelep-furat (mm): 34
Kerekek:
ABS rendszer: Kétcsatornás
Első fék: 296 x 4 mm-es dupla féktárcsa kétdugattyús, hagyományosan rögzített Nissin féknyergekkel
Hátsó fék: 240 x 5 mm-es tárcsa egydugattyús féknyereggel
Első felfüggesztés: 41 mm-es csúszószár-átmérőjű Showa SFF-BP fordított villa
Hátsó felfüggesztés: Pro-Link himbarendszer, 5 lépésben állítható előfeszítésű központi rugóstag és üreges merevítőjű lengővilla
Első gumiabroncs: 110/80 R 19 M/C (59H)
Hátsó gumiabroncs: 160/60 R 17 M/C (69H)
Kerék elöl: sokágú, öntött, alumínium
Kerék hátul: sokágú, öntött, alumínium
Méretek és tömegadatok:
Akkumulátor típusa és kapacitása (V Ah): 12 V 7,4 Ah
Villaszög: 27.5°
Méretek (H x Sz x M) (mm): 2155 X 830 X 1410
Alváztípus: gyémánt formájú, acél gerincváz
Benzintank kapacitás (liter): 17,7
Benzinfogyasztás (l/100 km): 3,6 (előírás szerint mérve)
Szabad hasmagasság (mm): 180
Menetkész tömeg (kg): 199
Ülésmagasság (mm): 830
Utánfutás (mm): 108
Tengelytáv (mm): 1445
Erőátvitel:
A tengelykapcsoló felépítése: olajfürdős, többtárcsás, kuplungasszisztenssel
Végáttétel: lánc
Sebességváltó: hatfokozatú
Műszerek, elektronika:
Műszerek: digitális sebesség- és fordulatszámmérő (rovátkás), két digitális napiszámláló, digitális benzinszint- és fogyasztásmérő, digitális óra
Hátsó lámpa: LED
Automatikus vészvillogó: Igen (vészfékezésnél)
Biztonsági rendszer: HISS (Honda integrált biztonsági rendszer)
Fényszóró: LED

Olajcsere- és szervizciklus: 12 000 km vagy egy év.

A tesztelt modell listaára: 2 529 000.- Ft.

Extrák (nem teljes lista):
Kényelem csomag: 233 500 Ft. Tartalma: markolatfűtés, kéz szélterelő, láb szélterelő, 12V csatlakozó, középállvány.
Ködfényszóró készlet bukócsővel: 315 100.- Ft
Markolatfűtés külön: 136 600.- Ft
Középállvány külön: 55 880.- Ft
35 literes hátsó doboz készlet: 212 000.- Ft
Teljes poggyász készlet (3 doboz): 526 000.- Ft

A benzinfogyasztás a teszt során 3,4 liter/100km volt.
A tesztút hossza: 251 km. Köszönet érte a Honda Hungary-nak.

PappLaci
az öreg motoros
képek: PappLaci és Papp Geri