2023-ban lépett piacra Európában a kínai BYD – októberben érkezett meg Magyarországra –, 19 országban 230 kereskedőből álló hálózatot hozott létre, és most bejelentették, hogy Szegeden építenek autógyárat, ahonnan majd hamarosan kiszolgálják a kontinensünket. Több fázisban építik majd meg a gyárat, az M5 és M43 gyorsforgalmi utak kereszteződése mellett, a hírek szerint évi 100 000 autós kapacitással indítanak és ezt az igényeknek megfelelően lehet majd bővíteni. A BYD hagyományosan kevés külső beszállítóval dolgozik a saját beszállítójára (Fudi) támaszkodik, az egész gyártásfolyamatot ellenőrzi. Úgy számolnak, 2 év alatt készülhet el az építkezés, azt még nem tudni, mikor indul a beruházás, a területen még infrastrukturális fejlesztéseket is végrehajtanak.

Ki is az a BYD Auto?
Vang Csuan-fu kémiai és anyagtudományok diplomával a Pekingi Műszaki Egyetemen dolgozott kutatóként és professzorsegédként, az elemekre és akkumulátorokra specializálta magát. Li Hsziangyang segítségével 1995. februárjában megalapította a BYD (Build Your Dream) nevű vállalkozását Senzenben. 2002-ben vezették be a Hong Kong-i tőzsdére a nikkel-kadmium mellett már nikkel-metál hidrid és lítium-ion (LFP) akkumulátorokat készít céget, 2003 januárjában Vang Csuan-fu a cég diverzifikálása érdekében megvett egy gyengélkedő autógyártót.

A China North Industry Corporation nevű nehézipari/fegyvergyártó vállalatcsoport Qinchuan Gépgyára szedett-vedett saját konstrukció után 1989-től licencelte a Suzukitól a második generációs Alto-t (mi Maruti 800 néven ismerjük), de épp csak vegetált, az állami CNIC szabadulni akar az üzemtől, a hatóságok ragaszkodtak a munkahelyekhez – a BYD jelképes összegért kapja meg a céget (a vele járó autógyártásra feljogosító engedélyekkel együtt), mellé támogatott hitelt és egy nagy területet, ahol rögtön megkezdte egy új autógyár építését. A Qinchuan Auto átnevezésével jön létre a BYD Auto, aminek része még egy saját fejlesztőközpont Sanghajban és egy pekingi szerszámgyár, utóbbi segítségével a sorozatgyártáshoz szükséges eszközöket házon belül készítik. Az első saját fejlesztésű BYD a 2005-ös F3-as, ami erősen hasonlít a korabeli Toyota Corollára, de nincs köze hozzá – bár a fejlesztés során alaposan megvizsgálták a japán konstrukciót a sanghaji fejlesztőközpontban…

2006-ban alapítják meg a BYD Automotive Industry nevű céget, ami a személyautókon kívül – ez a BYD Auto reszortja – mindenféle közlekedési eszközzel foglalkozik, az akkumulátoros-elektromos autóbuszoktól kezdve az elektromos vonatokig (motorkocsik) és a 60 tonnás bányagépekig (dömperek), ez a cég épít buszgyárat Komáromban – a két cég szorosan együttműködik, például a komáromi telephely a hivatalos importőre a BYD személyautóknak hazánkban. 2008-ban dobják piacra az első elektrifikált autót, a világ első sorozatgyártású plug-in hibridje az F3DM (Dual Motor), 2010-ben jön az e6-os villanyautó, amiből néhány példány eljut Európába is (Komáromban is van néhány ilyen cégautó), de nem lesz sikeres. A BYD az első kínai gyártók között alkalmaz európai vezető formatervezőt, a Volkswagen konszerntől csábították el Wolfgang Egger-t. 2019-ben következik be a váltás, ekkor gyártanak több újenergiás autót (Kínában a plug-in hibrid és elektromos autókra használják ezt a megfogalmazást), mint hagyományosat, 2022-ben utóbbiakkal fel is hagynak.

A BYD mindig is nagy hangsúlyt helyez arra, hogy a lehető legtöbb dolgot házon belül készítse, így a félvezetőhiány se érintette különösen a termelést, igyekszik minden más alkatrészt magának előállítani. Mivel sok kínai autógyár azért nem vásárolt tőlük alkatrészeket, mert nem akartak BYD jelzésű alkatrészeket a kocsijukban, létrehozták a Fudi nevű beszállítót, ami a Hong Kong-i tőzsdén külön jegyzett vállalkozás. A Daimler 2008-ban száll be a BYD-be, a szendvicspadlós B-osztály alapján készítik el a Denza elektromos egyterűt, ez az együttműködés aztán leáll. 2019-ben a Toyotával kezd együttműködést a BYD villanyautó fejlesztésre; a kínaiak az akkumulátorok és elektromos hajtások terén szerzett tapasztalataikat, a japánok a gyártástechnológia és az értékesítés terén erősek, így a felek reményei szerint a létrejövő villanyautók nagyon sikeresek lesznek.