A most készülő szabályozás szerint öt évre adnák ki az engedélyeket, amit vizsgához kötnének, de leginkább az váltott ki heves ellenkezést, hogy meghatároznák a taxisszolgáltatásban használható járművek felső korhatárát. Az első verzió szerint ez hét év lett volna, a minisztérium azonban később olyan tervezetet közölt, ami 10 évnél vonná meg a határt.

A tárcánál azt tervezik, hogy a korábban a fővárosi taxizás szabályozásával szerzett tapasztalatok alapján országos érvényű előírásokat fogalmaznak meg. A vidéki taxisok körében fellángoltak az indulatok: az ágazatban ugyanis évről évre romlik a helyzet. Ahogy az egyik tatabányai taxis fogalmaz, amikor csaknem másfél évtizede belevágott, még kétszáz forint volt a benzin ára, ami ma veri a négyszázat. A költségeik többszöröse nőttek. Ha emelnék a díjat, elkopnának az utasok. Venczel Roland (Korona Taxi) szerint itt nincs akkora forgalom, mint a fővárosban. Hiába vannak kint a placcon többet, a bevételeiken ez nem látszik.

A fiatal vállalkozó édesapja is taxizik: a 98-as évjáratú Toyota Picnic kocsijával, bármennyire is rendben tartja, már nem kapná meg az engedélyt. Sokan úgy vélik, és saját magukat is beleértik, Tatabányán a járművek zöme nem felelne meg a tízéves korlátozásnak sem. A legtöbbjüknek a megélhetése kerülne veszélybe.

Az egyik közepes nagyságú taxis cég vezetője, Pomázi László (6×3 Taxi) 25 éve taxizik. Sok kérdése van, például az, hogy miért csak e szakmabeliekre vonatkozna az az előírás, hogy az ötévenkénti engedélyezést vizsgához kötik. A tízéves felső határ őt is érintené: a 11 éves Citroënjével nem taxizhatna, az autócserével hatalmas költségekbe verné magát, amit nem biztos, hogy ki tud termelni. Azt még megérti, hogy a közlekedési hatóság vizsgáztathatja le a járművet, de az már nehezen fér a taxisok fejébe, miért kell ezért majdnem dupla árat fizetni. Ráadásul, ha híre megy, milyen autókra van szüksége a személyszállítók fuvarozóknak, a piacon az ebbe a kategóriába tartozó járgányok ára szépen felmegy, amivel megint csak nem a taxisok járnak jól.

Az ágazatot azonban más veszély is fenyegeti: a „ülj be mellém!” akciókkal a Facebookon és más felületeken, vagy csak baráti beajánlással a nem taxis, „fehérrendszámos” sofőrök is elszipkázzák a potenciális utasokat. Még a húzós pesti fuvarokra is akad jelentkező. Ezzel már nehezen bírják a versenyt.

Az életkor mellett más előírás is érintené a gépkocsiparkot 2015-től. Olyan autóval mehetnének ki a forgalomba, amelynek tengelytávja legalább 2510 milliméter, a csomagtartója pedig minimum 460 literes. A taxiként alkalmazható járművek műszaki paramétereit a személyszállítási törvényhez kapcsolódó rendelet rögzíti majd. Ha ez életbe lép, a Skoda Octavia például közlekedhet taxiként, a Suzuki SX4-es már nem, mert tengelytávolsága egy centiméterrel kevesebb, mint az új előírás. Még egy változás: jövőre Euró IV-es motorral működő járgányokkal taxizhatnak majd, 2020-tól Euro V-össel a kedvezőbb károsanyag-kibocsátás miatt.

Önkormányzatok dönthetnének

Tény, hogy a taxizás feltételei városonként eltérőek. Tatabányán száznál több taxis igyekszik megélni a piacon, kisebb városokban lassan már az egy taxi is luxus lesz. A cégek különböző kedvezményekkel próbálják magukhoz kötni az utasokat. Ha például a Tescótól a bánhidai körforgalomig kérnénk az utat, hétszáz forintot kellene leperkálni, kedvezménnyel ötszázat. A fővárosban az ottani tarifarendszer szerint a cirka három kilométeres távolságért 1000-1100 forintot kérnének el. A sofőrök a polgármesteri hivatalba fizetik be a havi ezer forintos droszt-díjat, így bárki bárhová beállhat, ahol taxiállomás van, de mindenkinek van kedvenc helye és törzsközönsége. A hivatal ugyanakkor ismeri a helyzetüket, ezért azt találnák jó megoldásnak, ha nem központilag, hanem helyhatósági szinten döntenének, képes-e a helyi piac az autók életkorával kapcsolatos elvárásoknak megfelelni. A döntés lehetőségét az önkormányzatokra kellene bízni – mondja egy „régi motoros”. Annak idején, a taxis blokádkor is taxizott már: azon nem csodálkozna, ha a taxistársadalom ismét megmozdulna, ha életbe lép ez a tervezet.

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!