Sok évvel ezelőtt kezdődött a munka a Kalina utódján, amikor még remekül működött a Renault-Nissan szövetség és a Lada kooperáció. Aztán jött a koronavírus-járvány, amely lelassította a fejlesztést, majd kitört az ukrán háború, ami miatt újból pár kört kellett futnia az orosz fejlesztőmérnököknek, hogy megszabadítsák a Renault-Nissan szövetség CMF-B alapjára épülő modellt a külföldi beszállítók alkatrészeitől. Most már tényleg a végéhez közeledik a munka, hamarosan indul az utolsó tesztelési fázis, addig is az orosz védjegy-adatbázis jóvoltából a műszerfal után itt vannak a Lada Iskra kombi változatának képei.

Egyértelműen a Vesta kicsinyített testvérét látjuk a képeken, meredekebben emelkedik az övvonal, zömökebb a megjelenés, de ugyanazt az X-motívumot látjuk elöl, és ott vannak a jellegzetes domborítások az oldalfalon is. A képeken látható kombi mellett még lépcsős hátó változata is lesz az Iskrának. A védjegy adatok között a szerzőknél ott olvasható Steve Mattin neve is, a Lada korábbi vezető formatervezője már 2020-ban otthagyta a céget, szóval úgy 4 éve ülnek már a kész autó tervein az oroszok, és már csak 1 évet kell várni arra, hogy az a gyakorlatban is megvalósuljon.

A Lada Iskra hivatalos leleplezésére még az idén sort kerítenek, de a sorozatgyártás csak 2025 elején indul Togliattiban. A nullszériát már legyártották, ezekkel az autókkal végeznek majd különféle vizsgálatokat a közúti finomhangolástól (eddig kézzel összerakott prototípusokat próbáltak) kezdve a töréstesztekig, mielőtt a tényleges sorozatgyártást elindítják. Az oroszok a saját 1,6 literes motorjukat használják majd a Kalina-utódnál is, 8 és 16-szelepes változatban (90 és 106 LE), újdonság, hogy az 5 fokozatú kézi kapcsolású váltó alternatívája (kínai beszállítótól származó) fokozatmentes automatikus váltó lesz. A hírek szerint egyébként a Kalina 2027-ig gyártásban marad, mint az Iskra olcsóbb testvérmodellje.