Az 1987-es Toyota-háborút követően már nem jelent meglepetést, hogy civil járművekkel harcolnak az egymással szemben álló felek. A Közel-Keleten jelenleg dúló harcokban például előszeretettel használnak bérautókat a harchoz, mindkét oldalon. Már vagy 30 törökországi, autókölcsönzéssel foglalkozó cég jelezte a hatóságoknak, hogy több autójukat is ellopták, egészen pontosan 473 autó, ebből 124 összkerékhajtású terepjáró után nyomoz a rendőrség. A tolvajok számára ez egyszerű pénzkereseti lehetőség, kibérelik az autót pár napra, majd a török-szíriai határhoz hajtanak vele, ahol aztán átkelnek a szomszédos országba. Ott aztán az első érdeklődőnek eladják az autót annak, aki többet fizet érte: a szíriai rezsim, a lázadók, vagy épp az iraki ISIS.

Hasan Said Yuksekbas nagyban űzte az autó-csempészetet, több autókölcsönzőt is rávett arra, hogy hitelre vásároljanak 4×4-es járműveket (pickupokat és terepjárókat egyaránt), amelyeket aztán ő, mint üzletember persze rögtön visszabérelt tőlük. Pár hónapon át rendben fizette a bérleti díjakat, de csak addig, amíg a második hullámban kért autók meg nem érkeztek; ekkor aztán nem jött több bérleti díj, az autóknak (túlnyomórészt Toyota Hilux, Volkswagen Amarok, Mitsubishi L200, Isuzu D-Max és Nissan Navara) meg nyoma veszett – a GPS-jeladókat egyszerűen kiszerelték. A gyanú szerint egyébként az autók egy része még Törökországban van, miután a határzárat követően nem tudták azokat átcsempészni Szíriába. A háborús övezetben nincs idő a javításra vagy épp karbantartásra, folyamatos jármű-utánpótlásra van szüksége minden harcoló félnek; a tulajdonjog kérdése nincs napirenden.

Érdekes szál a történetben, hogy a megkárosított kölcsönző-tulajdonosok december 1-jén elfogták Yuksekbas urat, akit átadtak a rendőrségnek, de onnan ujjlenyomat-vétel közben megszökött – három rendőr ellen fegyelmit indítottak. December 4-én újra elfogták a kölcsönző-tulajdonosok a gyanúsítottat, ekkor azonban az ügyész bocsátotta szabadlábra az úriembert, amelyet követően felháborodtak az áldozatok, akiknek minden valószínűséggel csődbe megy majd vállalkozásuk, hiszen erőn felül vettek fel banki hiteleket.

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!