Ferdinand Porsche és unokája, Ferdinand Piëch (jobbra)

Az autóipar egyik nagy egyéniségeként és autokrata vezetőként vált híressé Ferdinand Piëch, aki Ferdinand Porsche unokájaként beleszületett abba a családba, ahol a rokoni szál nem volt elég a fényes karrierhez.

A Le Mans győztes Porsche 917-es az Audi hirdetésében is feltűnt

Piëch a génjeiben hordozta az autók iránti érdeklődést és elkötelezettséget, így önerőből érte el, hogy a Formula–1-es motorokról írt szakdolgozatának megvédése után 1963-ban a Porschénál kapjon mérnöki állást. A stuttgarti cégnél töltött idő alatt technikai és vezetői képességeit is megcsillogtatta, hiszen irányítása alatt készült el az idén 50. születésnapját ünneplő, legendás 917-es versenyautó, mellyel a márka két egymást követő évben is megnyerte a Le Mans-i 24 órás versenyt. 1972-ben az Audihoz igazolt, mert a Porsche és a Piëch família közötti megállapodás értelmében családtag nem dolgozhatott a cég menedzsmentjében. Ingolstadtban viszont kibontakozhatott, ugyanis az Audit akkoriban nem tartották sokkal többre egy Volkswagennél, amiben Piëch korlátlan lehetőségeket látott. Tőle származott az elképzelés, hogy a BMW-vel és a Mercedes-Benzzel egy lapon említsék a márkát, amiért következetesen és fáradhatatlanul dolgozott. A felzárkóztatást mérnök fejjel képzelte el.

Az Audi identitását meghatározó quattro hajtás csak egy volt Piëch számtalan újítása közül

Olyan innovációkkal tette egyedivé az Audikat, mint a quattro összkerékhajtás, a TDI turbódízel vagy az öthengeres, turbós benzinmotor, és olyan típusok születése fűződik a nevéhez, mint a rali-világbajnok Quattro, vagy a prémiumkategóriába belépőt jelentő 100-as. 1993-ban újabb mérföldkőhöz érkezett Piëch és vele a konszern is, ugyanis a nehéz helyzetben lévő Volkswagen elnökeként nekilátott a cég átszervezésének. Irányítása alatt az évtized végére a wolfsburgi gyártmányok mércévé váltak a gyártási minőség területén, majd nem sokkal később a konszern a Toyotát megelőzve a világ legnagyobb autógyártójává vált olyan változatos igényeket kielégítő márkákat tömörítve, mint a Seat, a Škoda, a Bentley, a Ducati és a Scania, vagy éppen a Bugatti. A mérnöki csúcsteljesítményt szimbolizáló Veyron a maga 431 km/órás végsebességével a világ leggyorsabb utcai autója volt!

Az olaszok karikatúrával emlékeztek meg Piëchről és az Arany Kormánykerék díjas Audi 100-asról: „Tisztelgés a zseni előtt, aki az Audit a vágy tárgyává tette, és a Volkswagent a világ tetejére emelte.”

Piëch számára a határok ledöntése, a lehetetlennek tűnő célok elérése jelentett igazi kihívást, nem véletlen, hogy elnöksége alatt született a Volkswagen első luxuslimuzinja, a Phaeton, a retróhullámot elindító New Beetle, az innovatív Lupo 3L, sőt, a tanulmányautóként is nagy port kavart, 1,0 litert fogyasztó L1-es. A szakmán belül egyöntetűen a zseniális autóipari szakemberek közé sorolt Piëch 65 éves korában nyugdíjba ment, az igazgatótanács tagjaként azonban 2015-ig részt vett a stratégiai döntésekben, majd szülőföldjén, Ausztriában töltötte nyugdíjas éveit. A 82 éves legenda a bajorországi Rosenheimben, egy étteremben lett rosszul, és a kórházban hunyt el. Emlékét egy nagyhatalommá vált cégcsoport és számtalan, meghatározó autótípus őrzi.

Piëch és Ferry Porsche a Porsche 901 motorját vizsgálják 1963-ban