A 3,8 millió forintért meghirdetett autót munkatársunk is kipróbálhatta. Fotók: Lehoczky Péter

1982-ben váltotta le Jurij Andropov Leonyid Brezsnyevet a Szovjetunió Kommunista Pártjának főtitkári posztján. Ugyanebben az évben gurult ki az állam szamarai területén álló Volgai Autógyárból az a Lada személygépkocsi, melyet most a megyeszékhelyen árulnak. A leírás szerint azóta mindössze kevesebb mint hétezer kilométert futott, tehát lényegében bejáratós a gép. Mind a négy diagonál abroncsa eredeti gyári gumi, melyek még szőrösek, nem koptak le róla a gumigyártás „melléktermékei”. Akkoriban ez teljesen elfogadott volt, manapság már egy valamirevaló gumigyártó nem adja ki így az abroncsokat az üzemből, eltünteti ezeket a kitüremkedéseket az elkészült abroncsokról. De nemcsak a gumik, hanem a dísztárcsák is megvannak, és egyébként minden hozzá adott kiegészítő, így az eredeti orosz feliratos szerszámok is. Az eladót idézve minden olyan üreg, amelynél ez szükséges, „eredeti ruszki bálnazsírral van kinyomva”. A meghirdetett autó a kereklámpás változat, abból is a kombi verzió. Az ilyen gépeket Vaz-2101 néven, vagy itthon inkább Zsiguli és „ezerkettes” Ladaként emlegették a szakik. A hidegháborús „békeidőkben” ez a típus volt a legelterjedtebb szovjet autó itthon, és az elérhető személygépkocsik között a csúcs. Egy testvére überelte csak, az ikerlámpás Vaz-2103, azaz az „ezeröcsi”. Aki ilyenben ült, az az akkori utak királya volt. A Balatonon egy igazi „csajozós” autó volt az ezerötös szedán.

A csabai autó a Fiat 124-es műszaki alapjaira fejlesztett és 1970–88 között gyártott első 2101-es modelljének ötajtós kombi változata, melynek sorozatgyártása 1971-től 1985-ig zajlott. A legnagyobb használtautó-portálon szereplő hirdetés alapján a jelenlegi ára, 3,8 millió forint, amit az eladó szerint a „patika” állapot, és az igen kevés futásteljesítmény indokol, valamint az, hogy érvényes forgalmival rendelkezik. A tulajdonos elárulta, az autó első gazdája egy vasedényes nyereményjátékon nyerte a Ladát, és mivel a vasútnál dolgozott, igen keveset használta. Az eladó egy vidéki útján hallotta meg, hogy van egy ilyen autó a településen, ezután kezdett el kutakodni, hogy kié is lehet az. Végül eljutott a tulajdonoshoz, akitől kulcsot kapott egy régóta elhagyatott házhoz, és az autót rejtő garázshoz. Az udvart már benőtte a gaz, a fák és bokrok pedig átvették az uralmat a kocsibejáró felett, a garázsban azonban ott volt az autó. Később többedmagával, trélerrel és bozótvágóval, valamint láncfűrésszel felszerelkezve mentek vissza, majd közös erővel kiszabadították a járművet. Hazavitték, kitakarították, feltöltötték benzinnel és beindították. Az orosz technika nem hazudtolta meg magát, a jármű lényegében azonnal indult, így üzemkészen, ismét egy garázsban állva várja új gazdáját.

Sokan adták-vették egykor
A Központi Statisztikai Hivatal legutolsó adatai alapján 2016-ban Ladából 52 ezer darab futott az utakon, ezzel szemben 2002-ben – innentől érhető el a márka a KSH adatai közt – még közel 300 ezer volt állományban. Az autó népszerűsége annak is köszönhető volt, hogy viszonylag megbízható járműnek bizonyult, és extrém hideg időjárási körülmények közt is működőképes maradt. Ennek érdekében alapfelszerelésként még kézi indítókarral, azaz kurblival is felszerelték.