Tamás érthető okból nem szeretné igazi nevét elárulni: kisebb autókereskedése volt, de inkább nepperként árulta a verdákat éveken át. Annyira beindult a biznisz, hogy a könnyű pénz reménye olyan ügyletekbe is belevitte, amikbe nem kellett volna. Mikor már égett a talaj a lába alatt, külföldre költözött. De a piacot – az itthonit is – azóta is figyelemmel kíséri.

– Az utóbbi öt-tíz évben jelentős tisztulás figyelhető meg. Míg Egerben korábban egymást érték a kereskedések, mára a gyengébbek kikoptak. A kocsik sűrű cserélgetésének egyébként az vetett véget, hogy megszűntek az úgynevezett nullás önrésszel nyújtott járműhitelek. Amíg elég volt egy kereseti igazolással bemenni az üzletbe a vevőnek és már vihette is a kiválasztott kocsit, vásárolta is boldog, boldogtalan a járgányokat – fogalmazott. Szerinte továbbra is vannak rosszban sántikáló kereskedők azért. Főként azokra érdemes figyelni, akik kizárólag külföldről beszerzett használt kocsikkal üzletelnek. Az elmúlt év késő nyarán Tamás járt például itthon, kíváncsiságból végigjárta a vármegyeszékhelyi autókereskedéseket. Az egyikben például kizárólag határon túlról behozott kocsikat lehet kapni. S milyen érdekes: szinte valamennyi, legalább ötven autó kilométerórája 90 ezer és 105 ezer között mutatja az addig megtett távolságot.

– Kinézetre valamennyi jó állapotúnak tűnik, olyannak, amelyik valóban 90 ezer kilométernyit ment. Érdemes azonban alapos vizsgálatnak alávetni ezeket a járműveket, mert az ördög a részletekben, például vezérműszíj, hengerfej és más fontos darabok állapotában lakozik – mondta Tamás. Szerinte egyébként számlákat és mindenféle szerviz papírokat is szoktak mutogatni az eladók. Azonban például egy vezérműszíj számla önmagában egyáltalán nem bizonyíték arra, hogy be is szerelték azt abba a kocsiba, amelyiket éppen megvenni szándékozunk. Gyakran elhangzó jótanács az is, hogy laikusok autóvásárláshoz vigyenek magukkal hozzáértő embert, ha lehet szerelőt.

– Hasznos dolog, hiszen a legalapvetőbb átvágási technikák így kiküszöbölhetők. De lehetnek a kocsinak olyan rejtett hibái, aminek felfedezéséhez kevés a szerelő, ahhoz használat közbeni idő kell – jegyezte meg az egykori autónepper. Szerinte egyébként ő inkább pszichológust vinne magával, mert legtöbb esetben azt az embert kell megfigyelni, aki el akarja adni a kocsit. Számos árulkodó jel az arcon, a mozdulatokon sokkal többet elmond, mit akár a motorhang is. Példának saját utolsó használt kocsi vásárlását hozta fel: egy talpig becsületesnek kinéző, 82 éves özvegy asszonytól vett meg egy Suzukit, tíz év alatt futott 52 ezer kilométerrel. Máig ez volt a legjobb üzlete.

Használtató vásárláskor természetesen számos jogi probléma adódhat. Ebből a szempontból kínál segítséget Magyarország ügyészsége, melynek honlapján – ugyeszseg.hu – egyebek között videó felvételeket is közzétesznek, hasznos tanácsokkal. A vádhatóság közlése szerint az ügyészek nemcsak bűnügyekkel foglalkoznak, a közérdekvédelmi területen dolgozó kollégáik polgári, szabálysértési ügyekben lépnek fel. Tapasztalataik segíthetnek az életben gyakran előforduló – ilyen terület például a használt autó vásárlás – jogi helyzetekben.

A kisfilmjeikből megismerhetők például, mik a lehetőségek, amikor a használt autó rejtett hibás. A videó részletezi azt is, hogy kinek kell a javítás költségeit állnia, illetve milyen feltételek mellett állhat el a vevő a szerződéstől.

Nyitókép: Berán Dániel/Heves Megyei Hírlap, archív fotó