Ezt a történetet, ezt a Trabant-storyt, két jelentős esemény említésével kezdjük. Az egyik az első negyedévben történt Zwickauban, amikor a Sachsenring Autógyár elkészítette a 750 ezredik Trabantot. A másik esemény is Zwickauból indult ki – és Budapesten folytatódott. A gyáriak ugyanis a szerelőszalagról lefutó egyik Trabantra ráterítettek egy színes, feliratos dekorációt. Itt mindjárt be is mutatjuk azt a bizonyos egyik Trabantot a fényképen. Az első a Trabant-gyárban készült – még a motor előtti rács nincs is felszerelve – a másik kép már pesti felvétel. Egy kis ünnepségen készült, 1971. július 7-én délelőtt. Az ünnepség színhelye az NDK Kultúrközpontja, a Deák Ferenc téren. Az ünnepelt pedig az 50 ezredik Magyarországra szállított Trabant és annak új gazdája: Szélesi Sándor és felesége. A csepeli fémmunkás, aki 21 esztendővel ezelőtt ugyanott kezdte tanulni az esztergályos szakmát, ahol ma is dolgozik – a felesége óvónő a Csepel Műveknél -, több évi várakozás után most kapta meg a Trabantot. Éppen az ötvenezredik hozzánk szállított darabot…
![](https://www.automotor.hu/wp-content/uploads/2015/11/271764_extra2-1.jpg?x88250)
Egy ilyen jubileum igazán ünnepi esemény, mint ahogy a Szélesi házaspárnak külön ünnepe, hogy végre megvan a kocsi. És ünnep volt a kocsi átvétele annak a házaspárnak a számára is, amelyik az első Trabantot kapta meg nálunk annak idején. Pontosan 1959 májusában… Most pedig megérkezett az 50 ezredik darab!
![Az alap a P-50 volt. Ebből fejlődött ki a Trabant-sorozat és az első alaptípust mind többet nyújtó, mind komfortosabb változatok követték](https://www.automotor.hu/wp-content/uploads/2015/11/271765_extra3-1.jpg?x88250)
– Amikor 1959-ben a Trabantok megjelentek hazánkban, se vége, se hossza nem volt a viccelődéseknek, a csípős megjegyzéseknek, amelyekkel a minden újat gyanakvással fogadók fordultak a kis autóújdonság felé – így kezdte szavait a mostani jubileumi kocsiátadásnál Csüri István, a Merkur vezérigazgatója. És mindjárt így folytatta: – Persze, már akkor is mondták, hogy csak az szidja a Trabantot, akinek nincsen, akinek nem jutott.
Nos, azóta a Trabantok jó híre elterjedt, másrészt pedig egyre kevesebben vannak azok, akiknek nincsen…
– Szeretjük a Trabantot – mondotta a vezérigazgató -, szeretjük, mert a legolcsóbb a nálunk kapható személygépkocsik között. Szeretjük, mert egyszerű, megbízható, tetszetős kisautó, amely mind műszaki jellemzői, mind menettulajdonságai tekintetében versenyképes. Örvendetes tény az is, hogy a Trabantokat előállító gyár következetesen törekszik a konstrukció fejlesztésére. Ennek a tudatos munkának dicséretes eredménye, hogy a Trabant-tulajdonosoktól sokszor hallani: „Ez a kocsi jóval többet tud, mint amennyit kinéznek belőle”. Ugyancsak gyakran hallani elismerő szavakat a Trabant gyártóinak precíz, gondos munkájáról, amelynek célja, hogy minden kocsi a lehető legjobb kivitelben gördüljön le a futószalagról. És napról napra láthatjuk azt is, hogy a gyár jelentős részt vállal szervizhálózatunk kiépítésében, az alkatrészellátás megjavításában. Mindezek alapján nyugodtan kijelenthetjük: a Trabant kivívta a magyar társadalom elismerését – fejezte be szavait a Merkur vezérigazgatója, majd a kereskedelmi képviseletek és a VEB Sachsenring Autógyár megbízottjainak jelenlétében átnyújtotta az IH-83-83 kulcsait… Mi pedig a jubileum alkalmából a következő oldalakon felidézünk néhány epizódot a Trabant-történetből.
![Felidézünk egy képet, amelyet az első Magyarországra került (DT-táblás) P-50 típust mutattuk be annak idején egy P-70-es mellet lapunk olvasóinak](https://www.automotor.hu/wp-content/uploads/2015/11/271766_extra4-1.jpg?x88250)
A krónikát jóval előbb lehetne kezdeni, mint 1958. február 15-e, de most csak odáig lapozgattunk vissza. Akkor jelent meg ugyanis címlapunkon egy kép: „Próbára indulnak az első P-50 >Trabant< kiskocsik”. Akkor persze, még mi is csak képről, rajzokról és egy ma is őrzött kéziratból ismertük az ígéretes kocsit. Azóta sok év telt el, és sokan meggyőződhettek arról, hogy a műanyagkarosszériás fronthajtású autó valóban sokat tud. És nekünk különösen kedves ez a kocsi, hiszen Magyarországon már egész tömegek vannak, akik a Trabant segítségével tanultak meg autózni. A nyomdában, ahol az AM készül, a képek montírozásának az irányítását is egy olyan szakember végzi, aki munkáját befejezvén nap nap után egy Trabanton utazik haza…
![A kép, amely „A budapesti Autószalonban” szöveggel jelent meg 1960 végén az AM címoldalán. Trabant, illetve P-50 Limousine és Combi típus került akkor kiállításra. Méghozzá a P-50/1 sorozat tagjai, amelyek ugyan 500 cm3-es, de már nem 18, hane](https://www.automotor.hu/wp-content/uploads/2015/11/271767_extra5-1.jpg?x88250)
És előkerestük a szerkesztőségi archívumból azt a képet is, amely 1960. december 15-én került lapunk címoldalára. Szövege így hangzott: „A budapesti Autószalonban”. A közben eltelt több mint tíz esztendő során sok minden változott, mint ahogy ma már más típusú Trabantot állítanak ki a „budapesti Autószalonban”, sőt azóta már nemcsak a Népköztársaság útján van Autószalon. De talán az is érdekes, hogy aki ott a képen még a Merkur embereként ad információt a kocsikról, azóta a Mogürt osztályvezetője, és sok-sok ezer autó importjának gondjait viseli. Ha viszont befejezi munkáját, ő is egy Trabanttal, saját kocsijával tart hazafelé, úgy mint annyian mások. Mintegy 50 ezren…
![Az 1958 tavaszától készülő Trabant-modellek nagy fejlődésen mentek át. A képek a formai változásokra emlékeztetnek](https://www.automotor.hu/wp-content/uploads/2015/11/271768_extra6-1.jpg?x88250)
Mert az is tény, hogy Trabantot nemigen szoktak kiselejtezni. Az első, az 1959-ben átadott darab is fut még. Az a kocsi, amelyik 1959-ben a Budapesti Ipari Vásáron szerepelt. Visszalapoztunk ahhoz a képhez is, amely akkor jelent meg az AM-ben. A képen csak a kocsi eleje és sok ember látható. Idézünk a képaláírásból: „Azok, akik itt órákat ácsorognak, többnyire már mint későbbi saját tulajdonukat tekintették ezt a kis műanyagkarosszériás autót, egészében jól átgondolt szerkezete sok reménnyel kecsegtet. A sok-sok korábbi hír után tulajdonképpen itt találkozott először a magyar közönség a Trabanttal, amelyet most igyekezett is alaposan megszemlélni. Már akinek sikerült közelébe jutni, mert ez sohasem volt könnyű.”
![Napjaink 26 DIN lóerős Trabantjai](https://www.automotor.hu/wp-content/uploads/2015/11/271769_extra7-1.jpg?x88250)
Ma már persze nem nehéz dolog egy Trabantot látni, de vásárolni ma sem könnyű. Annak ellenére, hogy már évente 80-90 000 kocsit állít elő a gyár, és az idén 8 ezret exportálnak Magyarországra. Úgy tudjuk, jövőre 9 ezret. Részben annak eredményeként, hogy mi pedig több és több Ikarus-buszt tudunk szállítani az NDK útjaira. A Trabant-történet várható folytatása: továbbfejlesztik, korszerűsítik a modellt, és a két ország között tovább bővülő kooperáció elősegíti, hogy könnyebben jussanak mindazok Trabanthoz, akik eddig kimaradtak az 50 ezerből.
![Ennek a Trabantnak a képei is szerepeltek már lapunkban, de nem min gyári felvételek. Igaz, a gyárban készültek, de olvasóink küldték be... Ugye, érdekesek?](https://www.automotor.hu/wp-content/uploads/2015/11/271770_extra8-1.jpg?x88250)
(liener)
Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!