A 86 600 km2 -en elterülő Azerbajdzsán 1991. december 25-én vált függetlenné a Szovjetuniótól, lakosainak száma kb. 10,5 millió fő. Saját adataik szerint az emberek 91,6%-a vallja magát azerinek, a „maradék” 8,4%-ot lezgek, oroszok, örmények, kurdok, tatárok teszik ki. A hivatalos nyelv az azeri török. Fotó: Kovács Zsigmond

Mint minden évben, idén is sokat gondolkodtunk rajta, hogy merre utazzunk. Különleges helyre vágytunk, ami nem túl drága, gyorsan és kedvező áron megközelíthető, s nincs teli sem turistákkal, sem turistáktól kiborult helyiekkel. A légitársaságok ajánlatait böngészve Azerbajdzsán tűnt a legvonzóbbnak, hiszen van közvetlen járat, a (retúr)jegy akár 60 ezer forintból is megúszható, a közbiztonság kiváló és látnivaló is akad bőséggel. Sejtettük, hogy remek túra lesz, de a valóság messze felülmúlta képzeletünket.

A bakui tömegközlekedés fejlettségéről árulkodik, hogy a főbb helyeken légkondicionált fülkékben várhatnak az utasok. Egy jegy kb. 60-70 forintba kerül, bérletként feltölthető műanyagkártya szolgál

MEGÉRI NEKIVÁGNI
Tudom, hogy a fapadosoknál előfordulnak problémák, nekünk azonban ezúttal sem volt gondunk, azt leszámítva, hogy hajnali 5-kor száll fel a Budapest-Baku útvonalon ingázó gépmadár. Gyerekkel, vidékről, egy óra biztonsági időt hagyva ez bizony fél kettő körüli indulást jelentett a gyakorlatban, de hajtott minket a lelkesedés, és mást is arra biztatok, hogy vállalja be ezt az apró kényelmetlenséget. Cserébe már 11 körül landolhat a kelet (és nyugat) kapujaként emlegetett fővárosban, sőt délben már azzal szembesülhet, hogy a reptéri transzferként üzemeltetett, fejenként alig 3500 forintért igénybe vehető Mercedes Vitók vonzerejét némelyek lila bőrkárpittal és márványpadlóval (!) fokozzák.

Hiába a 10 sávos utak, Bakuban szinte állandó a torlódás. Az idős járműpark dacára a baleseti statisztikák egészen jók: tavaly 834-en haltak meg közúti balesetben Azerbajdzsánban (Magyarország: 537 fő)

Hozzáteszem, az efféle részleteken nem merenghettünk sokáig, mert újabb és újabb hatásokat kellett feldolgoznunk. A belvárosba tartó sztrádán például Lamborghini Urusok és Bentley Bentaygák cikázása vonta magára a figyelmet, míg a bakui F-1-futam pályájaként is szolgáló belvárosi sugárúton kissé tájidegen London-taxik lepik meg az autórajongókat. Ezekből az azeri közlekedési minisztérium támogatásával megvásárolható, 130 km-es elektromos hatótávolságú LEVC TX 6 hibridekből sok száz fut a 2,6 milliós lélekszámú Bakuban, többségük a neves szállodák előtt drosztol naphosszat.

Vidéken máig egyeduralkodó a Lada, így afféle időutazásban lehet része az ide érkező magyaroknak. Tavaly kis híján 69 ezer személygépkocsit importáltak a 10 millió lakosú országba, a Lada – a Toyota után és a Hyundai-Kia páros előtt – a második legnépszerűbb márka

A taxizásról a kevésbé tehetőseknek sem kell lemondania, ugyanis a Bolt néven ismert utazásmegosztó kifejezetten olcsó, 1-2 ezer forintért a teljes metropoliszon átvághatunk. Más kérdés, hogy utazóként egyáltalán nem érdemes kocsiba szállni… A legjobb, ha gyalogszerrel járjuk be az utcákat, mert tényleg minden sarkon látni valami érdekességet, de remek választás a tömegközlekedés is, hiszen 40 km-es metróhálózat és kismilliónyi busz segíti az előrejutást. A szerelvények gyorsan követik egymást, nincs tülekedés vagy egyéb cirkusz, mindenki előzékeny, s nemcsak a külföldiekkel, hanem láthatólag honfitársaikkal is.

A Kaszpi-tenger partján húzódó, parkosított sétányon andalogva szív és lélek egyaránt békére lelhet, a lenyűgözően modern és érdekes múzeumokban pedig képet kaphatunk a térség történelméről, kultúrájáról. Öt teljes napon át kolbászoltunk, mire nagyjából felfedeztük a települést, jöhetett hát a túra következő felvonása, Azerbajdzsán vidéki része.

Azerbajdzsán rendkívül gazdag fosszilis energiahordozókban. A kősivatagot járva gázt eregető sárvulkánokkal és kőolajtavakkal is sűrűn találkozni. Aki Land Cruiserrel vág neki az útnak, alighanem gond nélkül célba ér

KALANDRA FEL!
Mivel az autókölcsönzés nem drága és a Kaukázusba készültünk, biztosra mentem: egy 2,7-es, benzines Toyota Land Cruisert béreltem ki kb. 20 ezer forintért naponta. Természetesen az ügyintézés is tartogatott némi meglepetést, tudniillik az irodába lépve érmekkel, trófeákkal díszített fal fogadott. Mint kiderült, a tulajdonos Eldar Mammadov sokszoros Európa- és világbajnok erőemelő, akinek Kiskunfélegyházán akasztották nyakába legutóbbi EB-aranyát. Tekintve, hogy 272,5 kilót nyom ki fekve, nem szőröztem a szerződéssel, inkább az azeri közlekedés sajátosságairól hallgattam meg testvére előadását.

Ó, bárcsak itthon is ezek az árak fogadnának a kutakon! A 92-es literje 200 Ft, a gázolajért pedig 160 forintot kérnek. Az önkiszolgáló oszlopok ritkák, rendszerint a kútkezelő intéz mindent, és nem fogad el borravalót

Volánhoz ülve kissé változik az azeriekről alkotott kép. A higgadtság és az előzékenység háttérbe szorul, a sofőrök zöme őrülten nyomja a gázt, és a legapróbb helyre is befurakodik, ha egy ujjnyival előrébb juthat. Javukra szóljon, hogy hihetetlenül jól vezetnek, a férfiak feketeöves Lada-szakértők és kormányzsonglőrök egyben. Tökéletes összhangban, egymásban végsőkig megbízva táncolják be az út minden négyzetcentijét, sérült autót tulajdonképpen nem is láttunk.

Rendőrt ellenben annál többet, pedig a helyiek tanácsára próbáltam elkerülni őket. Állítólag zsebre játszanak, és nekem is ez volt a benyomásom. Épp csak érintettem egy záróvonalat, máris kivettek, sőt vittek a rendőrautóba, ahol rámijesztettek, hogy százezreket kell majd lerónom utólag, ha nem fizetek 30 ezer forintnyi „helyszíni bírságot”. Kevéske török nyelvtudásomat felhasználva kikönyörögtem, hogy engedjenek utamra, s lám nem lett következménye a kihágásnak…

Az 1,7-es, 101 lovas Khazar-Ikco Samand LX mellett GAZ, FAW, Kamaz és Lifan is készül itt, de a járműipar még gyerekcipőben jár, csak évi pár ezres darabszámról beszélhetünk. Bár Fiat Albeának tűnik, Peugeot 405-ös adja az alapokat

KÖZÚTI MISZTIKUM
Hiába igyekeztem kiismerni a szokásokat, nem sikerült megértenem, hogy miért esnek más-más elbírálás alá a nálunk egyértelműen súlyosnak számító szabálysértések. Telefonálni, gyalogosokat zebráról járdára visszadudálni, autópálya belső sávjában sétálni, 180 fokos hajtűkanyarban vakon előzni lehet, a gyorshajtást viszont a legkevésbé sem tolerálják. Telis-tele az ország telepített traffipaxokkal, s olyannyira fejlett a rendszer, hogy a tettenérést követően pár perccel már érkezik is az e-mail-értesítés. Öröm az ürömben, hogy a büntetési tételek nem túl húzósak. A megtett kb. 1800 km során három „ingyen fényképet” gyűjtöttem be pár km/órás sebesség-túllépésért, ezekért összesen kb. 7500 forintot hagytam az azeri államkasszában.

Maguk az országutak és az autópályák egészen jó állapotúak, s nem is különösebben zsúfoltak, élmény volt bejárni rajtuk a térséget. A felkapottabb helyek (pl. Gebele, Samaxi, Sumqayit) mellett számos turisták által elkerült városban (pl. Angsu, Agdas, Hajigabul) is tiszteletünket tettük, s persze a kősivatagban és a Kaukázus ösvényein is meghajtottuk a 14,0 l/100 km körül fogyasztó Toyotát. Kicsi ez a motor ehhez a batár kasztnihoz, pláne, hogy az automatikus váltó elkeni a 158 lóerős csúcsteljesítményt, mégsem lehetett egy szavunk sem – egyszerűen nem ismer akadályt. Képességei dacára kevés hely maradt neki szívemben, a teret kamaszkorom ikonjai, Ezeröcsik, Kamazok, UAZ-ok, Volgák töltötték ki, felidézve a régi szép időket, mikor ember és gép még egységet alkotott az utakon, s a közlekedés közösségi program volt, nem az elidegenedés megdönthetetlen bizonyítéka. Aki némi nosztalgiára vágyik, és igazán kedves emberek lakta, érdekes helyen pihenné ki a hétköznapok fáradalmait, vegye a batyuját, és irány Azerbajdzsán! Garantáltan nem fogja megbánni.

Időutazás
Azerbajdzsán útjait kettősség jellemzi. Jelen vannak napjaink nyugati és távol-keleti tömegmodelljei, de százezerszám látni Ladákat is. Üzemeltetésük sok-sok munkát ró a javítóműhelyekre, van is belőlük dögivel, akárcsak alkatrész-szaküzletből. Engem a végtelenül kedves és segítőkész Arzu Ustával hozott össze a sors, aki elmesélte, hogy 1200-1500 forintos óradíjért dolgoznak a hozzá hasonló, egyedülálló autószerelők. Kicsinyke garázsába leginkább Ladákat hordanak, melyek általában kormány- vagy futóműhibával küzdenek, rosszabb esetben motorjuk, váltójuk adja meg magát. Persze a legfőbb gond továbbra is a rozsdásodás…

Pici, de otthonos műhelyben végzi a javításokat a környék Lada-varázslója, Arzu Usta. Olyan fogadtatásban részesített – a szomszéd műhelyekben dolgozókkal egyetemben –, mintha ezer éve ismernénk egymást