Hidegföldi Attila nem ma kezdte a veteránautózást, korábban a Volga-Csajka Klubot irányította több mint egy évtizeden keresztül, de aztán megváltozott az élete, és sorban eladogatta gyűjteményének darabjait. Egy autót hagyott meg, a valamikori Tatabányai Szénbányák egyik vezetőjének Zsiguliját.

110 km/h felett van a csúcs, amúgy tartja a tempót benzines társaival. Fotó: Lővei Gergely

Mivel szolgálati kocsija is volt az első tulajdonosnak, keveset használta az autóját, az eltérő homloklemez miatt valószínűsíthető, hogy egyszer össze is törte, de amúgy megkímélt állapotban volt – a hátsó hamutartókban még ott az 1979-ben felvitt gyári zsír. Pár évvel ezelőtt egy Európai Uniós támogatású program keretében lett elektromos hajtásúvá átalakítva a kocsi – a költségeket finanszírozták, csak a munkát kellett elvégezni. Amikor utóbbi mértékéről érdeklődöm, azt a választ kapom, hogy kb. két hét volt a tervezés, ezt követően jött az anyagbeszerzés, közben újrafényezték a karosszériát, majd újabb két hét alatt bekerült a villanymotoros hajtás a karosszériába.

Ha unatkozik a sofőr, kapcsolgathat is a négyfokozatú váltóval

Közdarab segítségével csatlakozik a 16 lóerős villanymotor a gyári váltóhoz, a jobb oldali doblemezen található az amerikai gyártmányú teljesítményelektronika, és van még pár nagyfeszültségű kábel a csomagtartóban elhelyezett lítium-vasfoszfát akkumulátortelepig (harmad olyan nehéz, mint ugyanez a kapacitás ólomsavas akkumulátorból, de nagyjából 1,1 millió forint az ára). A motortérben látható járólapok ballasztok, hiszen a 130 kg-os benzinmotor helyére egy 20 kg-os villanymotor került, ezek nélkül ágaskodna a kocsi. Újkorában – kb. öt évvel ezelőtt – vagy 80 km megtételére volt elég a telep kapacitása, mára érezhetően csökkent a hatótávolság.

Benzinmotor helyett járólapok terhelik az első tengelyt

A töltöttségről szükség szerint egy, a megfelelő kábelekhez csatlakoztatott multiméter árulkodik, de műszaki vizsga híján csak rendezvényeken gurulnak vele. Nagyjából 4 millió Ft-ba került eddig az autó, illetve körülbelül még egymillió Ft lenne a lepapírozása az átalakításnak Magyarországon. Más uniós tagállamban engedékenyebbek a hatóságok, úgyhogy majd egy kis külföldi kitérőt követően újra honosított iratokkal már rendes rendszámmal fog közlekedni a magyar utakon az autó – addigra belekerül a benzines állófűtés is.

Raktárban pihen díszletek és félkész standok között az elektromos Lada. A tervek szerint nemsokára kiszabadul

Ami megvan, az a gyárival összevethető menetdinamika és a jellegzetes Lada váltóhang. A gyújtás ráadását követően a teljesítményelektronika bootolását kell megvárni, ha kattan a relé, már indulhatunk is. Elég a gáz- és a fékpedált nyomni, kuplungolni még a hátramenet kapcsolásához sem kell. Egyetlen elektromos kényelmi fogyasztó van a 38 esztendős Zsiguliban, mégpedig a hátsó ablakfűtés, ezenkívül még a világítás terheli a 12 voltos szekunder kört. Utóbbit táplálja csepptöltésszerűen a motorháztetőre helyezett napelempanel, így külön ennek az akkumulátornak a töltésével nem kell vesződni. Egyébként a minimális használat mellett annyi odafigyelést kíván az elektromos Zsiguli, hogy havonta egyszer kell tölteni, azaz este bedugni a konnektorba majd reggel kihúzni onnan a kábelt.

Hidegföldi Attila most azon dolgozik, legyen rendszáma és műszakija az elektromos Ladának. Nem lesz egyszerű…

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!