A sokat idézett amerikai „gépjárműbiztonsági szabvány” 1967. július 22-én jelent meg, és először 1968. április 1-től – majd némi módosítással 1970. július 1.től – Ausztráliában is életbe lépett. A 110 sz. előírás így szól: „Ha egy egyenesen haladó gépjármű 60 mérföldes (96 km) sebességgel halad, és a tömlőben váratlanul légnyomásvesztés lép fel, akkor és addig kell a köpenynek az abroncson maradnia, amíg irányíthatóan, biztonságos fékezéssel sikerül megállítani a gépkocsit.”

Az ausztráliai biztonsági norma (ADR 20) szerint ebben az esetben nem szabad a köpenynek helyét változtatnia az abroncson, azaz nem ugorhat le arról. Az ausztráliai norma azt is előírja, hogy a „légtelenítésnek” 3 mp alatt kell véghezmennie, és ezután a legrövidebb szakaszon lehessen lefékezni a járművet. Ezenkívül azt kívánták az ausztrálok, hogy a kísérleteket egymás után egy mellső és egy hátsó köpenyen végezzék el.

Tudjuk, hogy a gumiabroncs-ágynak közvetítő szerepe van a kerék és a köpeny (gumiabroncs) között. Az utóbbi években, amióta az öves köpenyek polgárjogot nyertek, rájöttek a szakemberek, hogy a jármű utazási tulajdonságai a köpeny, illetve az abroncs szélesítésével arányosan javulhatnak. (Persze, ennek a szélesítésnek is vannak határai.) A „hump” (púpos) abroncsok akkor láttak napvilágot, amikor a tömlő nélküli gumik mind nagyobb teret hódítottak. Nos, ez a hump abroncs, amely ezeknek a köpenyeknek minden gördülési helyzetben biztos „üléséről” gondoskodott, most jelentősebb szerepet kapott. A hump abroncsról többet mind az itt látható fénykép, mint egy több oldalas műszaki leírás.

Az amerikai-ausztráliai szabvány megvalósításához érdekes kísérletet végeztek a Daimler-Benz gyár laboratóriumában. Elkészítettek egy kést mozgató szerkezetet, amelyet egy Mercedes kocsi elejére, illetve hátuljára szereltek, és ezzel a késsel a gépkocsivezető, egy mágneskapcsoló segítségével menet közben felhasíthatja a száguldó kocsi köpenyét. Amikor a kísérleti kocsi 100 km-es iramban megkapja ezt a „bicskát”, a tömlő hangos durranás kíséretében, villámszerűen kileheli a lelkét. Ennek ellenére a kocsit minden bűvészkedés nélkül „le lehet fogni” és könnyed ellenkormányzással egyenesben lehet tartani. A látható eredmény: egy 25 cm-es hasítás a köpenyen. Valamennyi kísérletnél megállapították, hogy ez a köpeny mindkét oldalán az abroncs pereméhez tapadt. A kísérletekhez hump abroncsot használtak.

Még csak annyit, hogy ha valakinek ilyen abroncsai vannak (vagy lesznek) a kocsiján, azt tanácsoljuk, hogy továbbra is két kézzel fogja akormányt – még ha a legcsinosabb útitársnő is ül mellette –, mert ezeket a kísérleteket nyílegyenes úton végezték, és azóta sem tudjuk, hogy adott esetben mi történne a kanyarban…

A 100 km/óra sebességgel haladó kocsi hátsó gumiját nyitotta meg egy legalább 25 centiméteres átvágással a kísérleti szerkezet pengéje. Ugyanilyen próbákat végezték a kocsi első kerekeinél is, de a különleges abroncs megakadályozta, hogy a levegő nélkül m A 100 km/óra sebességgel haladó kocsi hátsó gumiját nyitotta meg egy legalább 25 centiméteres átvágással a kísérleti szerkezet pengéje. Ugyanilyen próbákat végezték a kocsi első kerekeinél is, de a különleges abroncs megakadályozta, hogy a levegő nélkül m

Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!