A kép a Mitsubishi márka „Colt-600” típusú farmotoros, kéthengeres, léghűtésű, 594 kcm-es, 25 lovas kisautóját mutatja

Bár mostanában a tokiói Olimpia irányítja Japán felé a világ figyelmét, az ázsiai szigetország az utóbbi időben a nagy sporttalálkozótól függetlenül is gyakran hallat magáról. Motorosaink körében például néhány év óta a Honda, Yamaha, Suzuki és más gépek versenysikerei nyomán igen gyakori téma lett a japán technika, amely a zsebrádióknál kisebb, illetve azoknál sokkal nagyobb méretű alkotásokban is produkált elismerésre méltó meglepetéseket.

A Mitsubishi gyár „Colt-1000” jelű, négyajtós, négyüléses, modern vonalú, 977 kcm-es, 51 lóerős, 120 km/ó sebességű modellje

Úgy véljük, ez a néhány soros cikk és ez a néhány kép, amely Japán autóiról igyekszik hírt adni, azoknak is mond újat, akik jól tájékozott autósok hírében állnak. Arra nem is kerül sor, hogy valamennyi motoros járműről – a mopedtől az autóbuszokig – akárcsak szűk szavú említést tegyünk. Még a személygépkocsik közül is csak néhányat szerepeltetünk. Felsoroljuk azonban a mai jelentősebb gyártmányokat a Coni, Datsun, Hino, Honda, Isuzu, Mazda, Mitsubishi, Nissan, Prince, Subaru, Suzulight, Toyota és Toyopet márkákat, amelyek az 1963-64-es gyártási évben eddig 42 különféle személyautó-típust állítottak elő. Ezek között a legkisebbek 354 kcm-es, a legnagyobbak viszont háromliteres motorral kerülnek forgalomba.

A típusválaszték tehát igen gazdag, és aki az iránt érdeklődik, hogy milyen mennyiségben gyártják ezeket a típusokat, azoknak egy statisztikával felelünk. A statisztika számaihoz nem is kell megjegyzést fűzni, beszélnek azok maguk is… Elmondják világosan, hogy milyen gyorsan, milyen ütemben és milyen figyelemre méltóan fejlődik a japán személyautóipar, amely az ország exportjából mind jelentősebb helyet foglal el. Ami gyakorlatilag annyit jelent, hogy Európában és Amerikában egyaránt piacra kerülnek a japán autóipar újdonságai, azok a kocsik, amelyek most már formailag is nagyon igyekeznek hasonlítani európai, illetve amerikai versenytársaikhoz.

A legújabb Honda S-600 sportautót és annak motorját látjuk ezeken a képeken. A kocsiról csak annyit, hogy 140 km/ó sebességet ér el. A motor pedig 606 kcm-es és 8500 f/p-nél ad 57 lóerőt. A négy porlasztó kettős OHC vezérmű között négy 9,5:1 sűrítésű hengert lát el

A Mazda-600 rácsozott farában egy négyhengeres motor áll, méghozzá keresztben. Ez a függőszelepes, 586 kcm-es erőforrás részben gumirugózású, üzemkészen 585 kg súlyú, négyüléses, négyajtós kocsinak 105 km/ó sebességet tud biztosítani
A Prince Gloria-6 már a japán nagykocsik egyik képviselője. Motorja hathengeres, 1988 kcm lökettérfogatú, 105 lóerős, vízhűtéses konstrukció. Ezt az impozáns modellt, amely, ha kell, egy óra alatt 155 kilométernyi útat képes megtenni, a klasszikus építés elvei szerint tervezték
A Hino Contessa formáját olasz karosszériástól rendelték, és ebbe az európai ruhába helyezték el a négyhengeres, 893 kcm-es, 45 LE teljesítményű, vízhűtésű, Weber-porlasztós farmotort. A jó vonalú coupé modell két- és négyüléses kivitelben egyaránt szerepel gyártóinak programjában
Ez nem a Fiat gyár, hanem a japán Prince Motors Ltd 1500-as modellje. Hivatalos jelzése „Skyline 1500”. A négyhengeres, másfél literes, 73 LE teljesítményű motorral 140 km/ó sebességet ér el ez a 2390 mm tengelytávú kocsi