Erfurtból származnak a cég legrégibb présgépei. Igaz, 1965-ben készültek, de még ma is kitűnően működnek

Város a városban, így jellemezhető a Škoda-gyár Mladá Boleslavban. A nagy területen fejvő üzemóriás négy év múlva lesz 100 éves, alapítója Václav Laurin és Václav Klement. A cégalapítók a Monarchia idején kerékpár, majd motorkerékpár, 1905-től pedig személy- és közhasználatú autók gyártásával foglalkoztak. A Škoda nevet 1925-től használják, 1945-től nemzeti vállalat keretében már csak személyautókat készítenek. Jelenleg 16 500 embernek van munkalehetősége az üzemekben, és évente 190 ezer kocsi gördül le a futószalagokról. A Mladá Boleslav-i gyár ma már csak a legújabb típust, a Favoritot készíti, igen korszerű körülmények között. Hogy hogyan, miként, erről lesz szó a következőkben.

Korszerű olasz gépek végzik a lemezmegmunkálást. Pontatlanság esetén a gép rögtön leáll, hogy hibás termék ne jusson a következő munkafolyamathoz

E sorok írója is izgatottan várta azt a pillanatot, hogy egyszer a Škoda-gyár „küszöbét” átlépje. Jó néhány autógyárban járt már Keleten és Nyugaton egyaránt, így volt most alkalma különbséget tenni. A gyár fejlesztésre szorul, ezt különösen hangsúlyozták a vendéglátók, hiszen számos berendezést kellene újra cserélni, ha lenne hozzá pénz. Az pedig nincs, és így külföldi támogató után kellett nézni. Számos nyugati autógyár látott fantáziát az üzletben, csakhogy a Škodának az a feltétele, hogy ne dobjanak ki az utcára embereket, az egészségügyi és más juttatások megmaradjanak, ez néhány cégnél nem talált megértésre. A gyár természetesen ragaszkodott a név megtartásához is, ami szintén nem tetszett egyeseknek. Végül négyen maradtak a porondon, a General Motors, a Citroën, a Renault és a Volkswagen. A versengésben végül is az utóbbi kettő maradt, hogy ki lett a győztes, e sorok írásakor még nem dőlt el. Bármelyik is nyeri el a pályázatot, kemény fába vágja a fejszéjét, hiszen többek között teljesen új gyártmánycsalád kialakítására is kell törekednie. Az biztos, hogy az eddigi éves produktum megduplázása még további beruházásokat igényel, nem kevés tőke befektetésével.

Kísérteties látvány, amikor a robotok a lemezek sokaságából kész karosszériát varázsolnak. A Favorit kocsiszekrénye közel háromszáz idomból készül el

Az üzemcsarnokokat megtekintve nem az volt a feltűnő, hogy minden új, hanem az, hogy volt, ahol csak egy, esetleg két műszakban dolgoztak az emberek. Ennek oka a fényezőkapacitás hiánya – mondották az illetékesek –, de erről majd később. Aki valaha is járt már autógyárban, bizonyára élvezettel figyelte, hogy a sok kisebb-nagyobb lemezből hogyan áll össze a karosszéria. A Škoda-gyár gépparkját tekintve a lemezpréselő üzemben találtuk a legöregebb gépeket. Ezeknek a kicserélésére eddig nem pénzhiány miatt nem történt meg, hanem azon egyszerű oknál fogva, mert a présgépeket gyártó cég évek óta nem vállalta az új berendezések szállítását. Mondani sem kell, hogy a konkurens autógyártó állami vállalatról van szó. A gépek korától függetlenül a lemezsajtolás kitűnő, a legprecízebb ellenőrzéssel sem fedeztünk fel hibát egyik préselt darabon sem. A karosszériát összeállító üzem berendezése már a nyugati gyárak belvilágára emlékeztet. A 102 robot, amely a német KUKA és az olasz FATA cég készítménye, kísértetiesen működik. A munkadarabok, amelyek a „kezük” alól kikerülnek, hibátlanok, a minőséget állandóan ellenőrzik. Feltűnő volt, hogy mire a kész karosszéria a futószalag végére ér, számos gépi és emberi ellenőrzésen megy keresztül. A karosszérialemezek többsége Kassáról érkezik, a kényesebb részekhez pedig osztrák terméket használnak.

Az alapozóréteg szárítása után a karosszéria a fényezőrészlegbe kerül

A karosszériát, mielőtt a kataforézises fürdőbe érne, zsírtalanítják. Ezután kerülnek sorra az alapozófesték fürdőmedencéjébe való mártogatás, majd a magas hőfokon szárítás. Mielőtt a kocsiszekrény a fényezőrészlegbe jut, alsó részét rozsdásodást gátló masszával látják el. A fényezőrészleg a gyár Achilles-sarka. Rendkívül kicsi kapacitású. A legelső feladat ennek az üzemnek a korszerűsítése lesz, hiszen lényegesen csökkenti az üzemi termelést.
Az autógyártás talán legszebb pillanata az, amikor a fődarabok egyesülnek a karosszériával. Felejthetetlen élmény látni, amint az autó halad a futószalagon és minden egyes mozdulat után valamivel „gazdagabb” lesz. Az összeszerelő gépsor több pontján alapos ellenőrzés folyik, hiszen az emberi figyelmetlenség, a kedélyállapot nem lehet káros hatással a minőségre. De felejthetetlen az a pillanat is, amikor az autó ahhoz a ponthoz ér, ahol a motorját beindítják. Igaz, az erőforrás már előtte pörgött félórát. Külön felhívták a figyelmet arra, hogy a gyárban nincs „keleti” és „nyugati” összeszerelő szalag. Van viszont külön kívánságlista, ilyen például a külföldi gumi, a metállfesték, vagy a kézifék-visszajelző és más egyéb apróság beszerelése. A fényezésről elmondjuk még, hogy a gyár német és angol festéket használ. Van olyan ország, ahová a komplett kocsit fényezés nélkül küldik el, nem azért, mert a gyár munkájával elégedetlenek lennének, hanem azért, mert a fényezőrészleg ma még nem tudja produkálni a többféle színben pompázó karosszériát. Most még az egy szín fújása is gondot okoz egy kocsiszekrényre.
Az összeszerelő szalag végén különösen átvizsgálják a kész autókat. Az exportra szánt kocsikat – nem csak a nyugatira – kétszeresen is kontrollálják.

Motoralkatrészek megmunkálása

Ami a fődarabokat illeti, a sebességváltó kivételével, Mladá Boleslavban készülnek. A motorösszeszerelő sor angol gyártmányú. A majdnem kész erőforrások olyan terembe kerülnek, ahol 22 álláson félórán át járnak a motorok – olajteknő nélkül – központi olajozás és hűtővíz rákapcsolásával. E műveletben az autószerelő képesítésű szakmunkások szelephézagot állítanak, a gyújtást és a porlasztót szabályozzák be, és figyelik, hogy nincs-e rendellenesség az erőforráson. Ha a szakember mindent rendben talál, akkor kerül a motorteknő a helyére. A legapróbb hibát észlelve a motort ahhoz a részleghez irányítják, ahol a javítást elvégzik. A hibát megszüntetve az erőforrás újból a „járatóba” megy. A motor, a sebességváltó és a féltengelyek összeszerelését a legmodernebb mozgókocsis soron végzik, e termék az olasz FATA-gyár készítménye, amely eddig még kevés autógyárban használatos. Kísértetiesen hatnak a járművek, amelyek emberi beavatkozás nélkül, a padlóba épített vezérlőelektronika segítségével mennek az egyik munkafolyamatot végző pontról a másikra.

Az autógyártás egyik legszebb látványa, amikor a fődarabok egyesülnek a karosszériával. Ettől a pillanattól kezd autó lenni a sok ezer alkatrész

Jártunk az úgynevezett sportműhelyben is, ahol azokat a Favoritokat készítik fel a versenyre, amelyekben a gyári versenyzők foglalnak helyet. E műhely dolgozóinak sok köszönhető, hiszen észrevételük után számos módosítást hajtottak végre a szériamodelleken. Az ő javaslatuk alapján változtattak az első futómű bölcsőjén, a fenéklemezen és még jó néhány alkatrészen.
Írásunkban nem teszünk említést a Favoritok használatban előforduló hibáiról, hiszen azokról már más források beszámoltak. Véleményünk alapján a kocsi bevásárlóautó, ennek tökéletesen megfelel. Nem véletlenül használjuk a bevásárló jelzőt, hiszen a gyári a nyugati piacra így kínálja. Hogy ez másutt – például nálunk – családi autóvá lépett elő, az már más kérdés.
A beszélgetések során az illetékesek szót ejtettek a gyár terveiről, elképzeléseiről. Erről saját szemünkkel is meggyőződhettünk, amikor a város másik oldalán levő kísérleti üzemrészben jártunk. Sok minden attól függ, hogy a leendő partner a fejlesztést és a végterméket milyen irányba akarja fordítani. Az új típusok kialakítása tehát nemcsak pénzkérdés, hanem a kereslet függvénye is.

Végellenőrzés felé halad a kész autó, ahol tüzetes vizsgálaton megy keresztül. Ha hibát fedeznek fel rajta, és az ott helyben kijavítható, akkor korrigálják, ha nem, akkor félreállítják

A modern felszereltség ellenére a Favorit körül akadtak problémák, nem is kevés. Baj volt a hengerfejekkel, a sebességváltóval és még néhány apróbb szerkezeti résszel, amelyeket időközben sikerült a konstrukció követelményei szerint átalakítani. A közeljövő új terméke, a Forman nevű kombi igen sikeres autónak ígérkezik. Az őszi brnói vásáron osztatlan sikert aratott még a nyugati autógyártók körében is. Az áruszállító kocsik most próbautakat futnak, ebből a típusból nyitott és csukott változatokat kívánnak egy-két éven belül piacra dobni. Nem is olyan sokára az elektromos zárszerkezet és az ablakemelő is – kívánságra – a Favoritok tartozéka lesz.

A minőség-ellenőrzésen átesett kocsikat a végszereldéből a gyár tárolóterületére szállítják

Néhány szó végezetül a gyár kereskedelmi forgalmáról. Az éves termelés 1/3 részét Nyugatra exportálják. Európába Svájc kivételével mindenhová szállítanak Favoritokat, de már futnak Kanada, Dél-Afrika, Nigéria, Új-Zéland útjain is. A további cél a szovjet piacra való betörés. Igaz, mindehhez még több autó kell. Hogy hozzánk jövőre hány Favoritot exportálnak, még nem dőlt el, reméljük, nem maradunk ki a sorból.
Egy autógyár megtekintése segítséget nyújt ahhoz, hogy a végtermékről véleményt nyilvánítsunk. A Mladá Boleslav-i üzemben látottak alapján elmondhatjuk: a Favoritok kellő körültekintéssel készülnek. Hogy hibák ennek ellenére előfordulnak, van ilyen másutt is. A „hibátlan” autókért viszont ma a piacon a Favoritok árának többszörösét is elkérik.

Lovász Károly
A szerző felvételei

A Škoda Forman a gyár legújabb terméke. A kocsik döntő többsége katalizátoros lesz