„Szerencsére nincs nagy baj, csak a kocsi tört össze” – a szemtanúnak szinte ez az első gondolata, ha karambolnál vezető és utasok idegesen, esetleg sírva, szitkozódva, de épen szállnak ki megrongált autójukból.
És mégis elszorul az ember szíve, ha a kocsira néz: előbb még tempósan vágtatott, most pedig a kár nagyságát vizsgálgatják rajta. Ahol épen maradt, még gyönyörűen csillog, hiszen új, még mosni sem kellett. Az abroncsok még „szőrösek”, az autó minden porcikáján látszik, nemrég jött le a gyári szalagról. Az óra 33 kilométert mutat…

Az új kocsikkal kapcsolatos gondolatok illusztrálásához nem volt nehéz képet találni. A téma valóban az utcán, éppen a Lapkiadó Vállalat székháza előtt hevert. Az épület tükröződik a helyéről kiugrott szélvédőüvegen, és amikor fotósunk benézett a Lenin körút-Dohány utca sarkán karambolozott egyik kocsiba, nem hagyta figyelmen kívül a kilométerszámlálót sem. Az bizonyítja, hogy összesen 33 kilométert tett meg ez a kocsi a futószalagtól a karambolig

Gyakran okoznak balesetet új kocsival. Gyakran, és sokszor már megmásíthatatlanok a következmények. Miért?
Új rendszám – új vezető. Nem mindig igaz a tétel. Mégis – szerencsére – sokan megtehetik, hogy új jogosítványukat új kocsival egészítsék ki – új az autózás öröme, a lóerők, a gyorsulás félelmetes, szép érzése. De újonnan kell megismerkedni a forgalommal, a kocsi tulajdonságaival, méreteivel. Nehéz dolog, nagyon kell figyelni.

Az öreg autóst is meglephetik az új autó menettulajdonságai, szokásai, az, hogy másképp gyorsul, lassul, kanyarodik a kocsi, vagy csak olyan apróság, hogy a pedálok elhelyezése kicsit más. Még a járdához sem könnyű odaállni, idő kell ahhoz, míg vérré válik a kocsi minden centije.
Mindenki büszke kedvencére, az új kocsira. A családnak, az ismerősöknek is látniuk kell, hogy min mindent tud. De nem az első pillanatokban!

Még az ilyen, úgynevezett kisebb balesetek is nagy felfordulással járnak. A sérült kocsik akadályozzák a forgalmat, gyakran nélkülözhetetlen a rendőri beavatkozás, tanúk adatainak felírása, majd pedig a vontatás, a javítás. Néha egészen különös, szinte érthetetlen balesetek kerülnek elénk. Ilyen például a hídkorlátra pattanó autó esete. Gyakoribb, hogy a vezetők kocsijukat keskenyebbnek érzik, mint az adott hely, és csak amikor a karosszéria már összegyűrődött, akkor látják be tévedésüket

Ismerje meg előbb a vezető autóját, és engedje meg járművének, hogy az is gazdájához idomuljon. A korszerű autóknak is idő kell, míg szerkezeti részei elfoglalják helyüket. Az is lehetséges, hogy a futómű, vagy más fontos rész olyan hibát hordoz, amit csak a forgalomban eltöltött kilométerek tárhatnak föl.
Az első 2000 kilométer a legveszélyesebb – ezt bizonyítja most a baleseti statisztika, ezalatt válik sok kocsi ronccsá. Ezért kérjük az új autók gazdáit, hogy legyenek nagyon óvatosak, ha úgy tetszik: gyanakvóak. A kezdeti türelem – ha nem is rózsát, de minden bizonnyal – sok-sok kellemes autós-élményt teremt.

(Földvári)
(Dolezsál László, Favics Péter és Kövesd Vera felvételei)