„Biztosak vagyunk benne, hogy ez így igaz” – állítja Camilla Palmertz, az YCC két projekt menedzserének egyike. „Ezért ez volt a vezérfonalunk a Your Concept Car fejlesztése során.” 2002. júniusában Camilla Palmertz és kis csoportja meglátogatta Hans-Olov Olssont, a Volvo Car Corporation elnök- és vezérigazgatóját, és bemutatták ötletüket. Olsson nagy lelkesedéssel fogadta azt.
A nők egyre jelentősebb ügyfélcsoportot jelentenek a Volvo Cars számára. Az Egyesült Államokban a Volvo ügyfelek 54 százaléka nő és Európában is folyamatosan növekszik a női autóvásárlók száma. „Fantasztikus lehetőség ez nekünk, több figyelmet tudunk szentelni a női ügyfelek egyre növekvő csoportjának, anélkül, hogy elvesztenénk a férfiakat. Ugyanis meg vagyok győződve arról, hogy a férfiügyfeleink is szeretni fogják ezt a tanulmányautót.” – mondja Hans-Olov Olsson.

Az összes döntést nő hozta

Az YCC mögött felálló csapat öt nőből áll, akik a Volvo Carsnál dolgoznak, és tapasztalataikat az autógyártás különböző területeiről hozták. A három fő formatervező szintén nő. „A női szempontokat akartuk érvényesíteni minden lehetséges módon” – mondja Hans-Olov Olsson. Az előzetes tanulmányok elkészítése után a Volvo Cars vezetősége 2002. decemberében adta áldását a tervre. A csapat célkitűzése tökéletesen egyértelmű volt: olyan tanulmányautó fejlesztésére kaptak szabad kezet, mely képes megnyerni a legigényesebb Volvo vásárlói kategóriát, a független, diplomás nőkét. A Volvónál régebben is különösen figyeltek a nők igényeire. Már a ’80-as évek elején felállt egy női referenciacsoport, és az volt a feladatuk, hogy a fejlesztés korai fázisában teszteljék és értékeljék a modelleket. Az XC 90 fejlesztése során pedig folyamatosan egyeztettek egy női fókuszcsoporttal Kaliforniában, olyan potenciális ügyfelekkel, akiknek a véleménye segített kialakítani a Volvo terepjárójának különleges jellemzőit és funkcióit. „Ha az autóvásárlók világát három szegmensre bontjuk – ár-érzékeny, középkategóriás és prémium -, akkor közvélemény-kutatásaink alapján látható, hogy a prémium kategória női vásárlói a legigényesebbek az összes közül” – mondja Maria Videl Christiansen, a formatervezésért felelős projektmenedzser. A prémiumszegmens női vásárlói mind azt szeretnék, amit a férfiak is szeretnének teljesítmény, presztízs és stílus tekintetében. Sőt, ennél többet is akarnak:
– Ötletes rakodási lehetőségeket
–  Könnyű ki- és beszállhatóságot
– Jó kitekintést 
– Személyre szabhatóságot
– Minimális karbantartást
– Könnyű parkolást.

Ötletes rakodási lehetőségek

Az ötletes rakodási lehetőségek jóval többről szólnak, mint csupán arról, hogy hová kerüljön a kézitáska. A kérdés sokkal inkább az, hogy mi legyen a mobiltelefonnal, a kulcsokkal, a laptoppal, az aktatáskával, az edzéshez szükséges sporttáskával és a sok más dologgal, melyet az autóban szállítunk. Az állandóan használt tárgyak számára a legjobb tárolóhely az első ülések között van. Viszont általában itt található a sebességváltó kar és a kézifék. „Így hát azokat arrébb mozdítottuk. A tanulmányautóban a sebességváltó karok a kormánykerékhez kerültek, a kézifék pedig elektronikus és automatikus. Ez szabad rakodóterületet szabadított fel a középkonzolban” – mondja Cindy Charwick, aki a YCC belsejét tervezte. A középkonzolban lapos fiók található, melyet kulcsok, mobiltelefonok, érmék és más kis tárgyak számára alakítottak ki. A fiók hátra csúsztatásával mélyebb tárolóhely nyílik meg, melybe akár egy kézitáska is elfér. Egy másik rekeszbe fér el a laptop, és a hűtődoboz is ott van a vezető keze ügyében. A kényelmi felszerelések sorát egy kis szemétgyűjtő zárja le. „Vásárlóink legtöbbje azt állítja, hogy sokkal gyakrabban szállít a hátsó ülésen táskákat, mint utasokat. Így hát úgy döntöttünk, hogy ezt a részt elsősorban dolgok tárolására rendezzük be, méghozzá úgy, hogy ha szükséges, azonnal két ember számára lehessen ülőhelyet kialakítani.” – mondja Camilla Palmertz. Ezért hasonlítanak a hátsó ülések a moziülésekre. Alaphelyzetben felhajlanak, így addig nincsenek útban, amíg valakinek nincs szüksége rájuk. Ez a megoldás a hátsó ülések helyén hatalmas csomagteret szabadít föl, mely a széles hátsó ajtón keresztül jól hozzáférhető. Az utasok pedig egyszerűen lehajthatják az ülést, miközben beszállnak. 

Autó, amiből könnyű ki- és beszállni

A célcsoport kívánságlistáján előkelő helyen állt az óhaj, hogy könnyű legyen a bejutás az autóba. Az YCC formatervezői örömmel feleltek meg a kérésnek. Amikor a szárnyas ajtó feltárul, az alatta lévő küszöb elhajlik az útból, így nem kell átlépni rajta. A kocsi automatikusan felemelkedik az ajtó nyitásával egyidejűleg, így a beszálláshoz megfelelően komfortos a magasság. A rendelkezésre álló teret tovább növeli az automatikusan hátracsúszó vezetőülés és a felfelé mozduló kormánykerék. A vezetőülés oldalsó párnázata is lejjebb ereszkedik, hogy még könnyebb legyen beszállni. Ha a vezető kezében sok csomag van, automatikusan is kinyithatja az YCC ajtaját. A csomagok kézbe vétele előtt egyszerűen csak aktiválni kell az automatikus nyitás funkciót a kulcs segítségével, ezután pedig az oldalajtó felnyílik, ha a vezető a hátsó kerék mellé áll. Ha a vezető a kocsi hátuljához megy, akkor a csomagtartó nyílik ki.

Jó kitekintés

A vezető üléshelyzete és szemmagassága nagyon fontos a biztonság és a kezelőszervek komfortos elérhetősége miatt. „Az YCC-ben kombináltuk az ergonómiát és a szemmagasság beállítását egy Ergovision nevű rendszerben, melynek szabadalmaztatása most folyik” – mondja Elna Holnberg. A rendszer a következőképpen működik: A vezető testének adatait rögzítik az autókereskedésben, és ezeknek az adatoknak az alapján (magasság, láb hossza, kar hossza) határozzák meg a megfelelő üléshelyzetet. Ezt digitális formában az autó kulcsában tárolják. Ahogy a vezető beül, és kulcsát behelyezi a középkonzolba, az ülés, a kormánykerék, a pedálok, a fejtámla és a biztonsági öv is automatikusan a vezető méreteinek megfelelően áll be. Az eredmény tökéletes üléshelyzet és a lehető legjobb kilátás az autóból. Amennyiben a vezető meg szeretné változtatni a tárolt helyzetet, a különböző egységek beállítását felülbírálhatja, és a módosított adatokat tárolhatja a kulcsban. A rendszer figyelmezteti a vezetőt, ha a kilátás nem megfelelő a lentikuláris hologram szerint, mely egy szem alakú jel az A oszlopon, a szélvédő és az ajtó között. Az autó külsejét is úgy tervezték, hogy a vezető jól lásson ki. „A motorháztető alacsonyabb lett, a sárvédőket viszont láthatóvá tettük. A hátsó ablak szinte a kocsi legszélső pontjáig ér, így a vezető pontosan tudni fogja, hogy hol van a kocsi négy sarka” – mondja Anna Rosén, az YCC külsejének formatervezője.

Rugalmasság és több választási lehetőség

Az YCC sokféle lehetőséget kínál használójának. Megválasztható az utazási magasság, ami „Hi” (magas) lehet, ha a vezető parancsnoki hídon szeretné érezni magát, vagy „Lo” (alacsony), ha sportos üléshelyzetet akar. Ezen kívül megváltoztatható az autó belsejének látványa is, ha a vezető úgy kívánja. Nyolc különböző üléshuzatból lehet választani, a sötétbarna bőrtől kezdve a textilen és a gyapjú buklén keresztül a csillogó, sárga-zöld virágos kárpitozásig. Minden kárpitozáshoz hozzáillő és szintén könnyen cserélhető szőnyegezés jár. A kárpitozások stílusát a lakberendezés világa ihlette. „Már nem kell eladni az autót azért, mert valaki megunta a színét” – mondja Maria Ugla, az YCC színekért és kárpitozásért felelős formatervezője.

Minimális karbantartás

„Olyan autót szerettünk volna, amely nem komplikálja a tulajdonosa életét, hanem egyszerűbbé teszi azt.” – mondja Eva-Lisa Andersson projektmenedzser. Ezért az YCC tulajdonosa számára a karbantartási tevékenységek olyan egyszerűek, amennyire csak lehet. „Csak olyankor nyitom fel a motorháztetőt, amikor az ablakmosó folyadékot kell újratöltenem” – mondja Tatiana Butovitsch Temm, az YCC kommunikációs menedzsere. „Így hát azt a kérdést tettük fel magunknak, hogy érdemes-e ezért az egy dologért kinyitni a motorháztetőt. Aztán rájöttünk, hogy ezt a feladatot ugyanolyan könnyen végre lehetne hajtani az autó oldaláról is.” Ezért a Volvo YCC vezető ajtaja mellé két olyan golyós szelepes töltési pontot szereltek, melyeket a versenyautókon szoktak használni. Az egyik az üzemanyagé, a másik az ablakmosó folyadéké. Így már nem kell többé tanksapkával és motorháznyitó reteszekkel vesződni. Mivel az ablakmosó víz feltöltése kívülről történik, nem volt szükség motorháztetőre, legalábbis a hagyományos értelemben. Kizárólag a Volvo szervizek szerelőinek kell hozzáférni a motorhoz, amikor sor kerül a kötelező karbantartásra. Amennyiben a karbantartás aktuális, az autó automatikusan értesíti a vezető által kiválasztott márkaszervizt. A szerviz ezután időpontot ajánl fel, melyet a vezető elfogadhat vagy elutasíthat. Az YCC rendszeres időközönként saját magát is ellenőrzi, és értesíti a szervizt, ha valamire szükség van. Ez azt is biztosítja, hogy minden alkatrész ott legyen, amikor kell. „Számunkra a karbantartás nem csak mechanikus beavatkozás. A műszerfalon található „Car-Care” gomb lenyomásával a kocsit külső-belső takarításra is be lehet jelenteni.” – mondja Eva-Lisa Andersson. Az autót könnyen tisztítható festékkel fényezték. Ez úgy viselkedik, mint a teflonbevonatú serpenyők felülete – a szennyeződés nagyon nehezen tapad rá, és ha rátapad, akkor nagyon könnyen lemosható. A cserélhető üléshuzatok és szőnyegek szintén moshatók. Az YCC gumijai defektmentesek. Az autó a gumi kilyukadása után is tovább tud haladni a következő gumisig, vagy a kerékcseréhez megfelelő szervizig.

Könnyű parkolás

A parkolást segítő rendszert férfiak és nők is igénylik. Az YCC-ben a rendszer kétlépcsős. Ha a vezető két kocsi közé szeretne parkolni, akkor meg kell győződnie arról, hogy elegendő-e a hely. Ilyenkor először megnyomja a parkolást segítő rendszer gombját, amely leellenőrzi a rendelkezésre álló helyet. Ha a rendszer igent mond, akkor a vezető a gomb ismételt lenyomásával aktiválhatja az „Autopark” funkciót. Ilyenkor az autó a kormányzással segít bemanőverezni a parkolóhelyre, de a vezető kezeli a gázpedált, a féket és a sebességváltó kart. Az Autopark stílusos módon teszi könnyebbé a beparkolást.

Motor és sebességváltó

Az YCC-be alacsony károsanyag-kibocsátású, öthengeres, 215 lóerős, PZEV motort szereltek, integrált önindító generátorral (ISG). Akárcsak a többi Volvo PZEV motor, ez is megfelel a legszigorúbb, amerikai károsanyag-kibocsátási előírásoknak, míg az olyan közismerten „zöld” államokban is, mint Kalifornia. Az ISG-nek számtalan előnye van. Feleslegessé teszi a szükségtelen alapjárati üzemelést, mert a motor automatikusan leállítható várakozás közben, így például a jelzőlámpáknál. Abban a pillanatban, ahogy a vezető megnyomja a gázpedált, újraindul. Előnye még, hogy alacsony fordulatszámon javítja a nyomatékot, mellyel erőteljesebbé teszi az elindulást. Az ISG révén egy hatvan voltos áramforrás is rendelkezésre áll, mely a felhasználó kényelemérzetének javításához ad további alapot. Az YCC Powershift erőátviteli rendszere hatfokozatú. Automatikus üzemmódban is használható, vagy pedig a kormány közelében elhelyezett karokkal lehet sebességet váltani. A Powershift erőátviteli rendszer olajfürdős dupla tengelykapcsolója segít abban, hogy a sebességváltás mindig a megfelelő fordulaton történjen. Így kiegyensúlyozottabbá teszi a vezetést és csökkenti az üzemanyag-fogyasztást.