Az őszi időszakban a vadon élő állatok a párzási időszak vagy a takarmánylelőhely keresése miatt látványosabban vonulhatnak, akár az úttesten is. Sok háziállatot a korábbi tartóik az autópályákon vagy forgalmas főutakon dobnak el. Ha az autós nem elég figyelmes, összetörik a kocsija, ha állattal ütközik, de könnyen megeshet, hogy személyi sérülés is bekövetkezik. Az sem ritka, hogy a gépjármű elé kerülő állat láttán az autós elrántja a kormányt, és maga is sérültté válik. Érdemes komolyan venni a vadveszélyre figyelmeztető táblákat.

— A vadveszélyes helyeken a vadászatra jogosult kezdeményezheti a közút kezelőjénél a vadveszélyre figyelmeztető közúti jelzőtáblák elhelyezését. A vadbalesetek megelőzése érdekében a közútkezelői hozzájáruláson kívül társaságunk szükség szerint a vadászatra jogosult szervezetek által kihelyezett közúti jelzőtáblák állapotát, láthatóságát is figyelemmel kíséri — tudtuk meg Pécsi Norberttől, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. kommunikációs főosztályvezetőjétől, aki azt is elmondta, hogy minden esetben a vadászatra jogosultnak kell gondoskodnia a vad megjelenésére figyelmeztető jelzőtábla vagy a vadvédő kerítés kihelyezéséről.
 
A vad elütésekor a vadászati törvény hatálya alá eső elhullott állatról az érintett vadászatra jogosultat tájékoztatni kell, aki a vadat elszállítja a helyszínről, és a szükséges adminisztrációt elvégzi. Gépjármű és vad ütközésekor a gépjármű tulajdonosa, üzemeltetője mellett a vadászatra jogosult is károsult lehet, hiszen a súlyosan megsérülő, illetve elpusztuló vad értéke is számottevő. Az elhullott vad a vadászatra jogosult tulajdona, így annak a birtokba vétele és elszállítása a jogosult kötelezettsége. Baleset esetén azt a vadászatra jogosultat is értesíteni kell, akinek a vadászterületéről a vad a gépjármű elé került. Ha ez nem állapítható meg és az érintett útszakasz több vadászatra jogosult közös határa, akkor minden érintettet értesíteni kell.


 
—  A Pusztaföldvári Varjasy János Vadásztársaság majd’ 6 ezer hektáros területét 22  kilométer, viszonylag forgalmas útszakasz szeli át. Az óvintézkedések betartása ellenére is évente 3-4 őzzel történő ütközésről értesítenek bennünket — tájékoztatott Dominkó Sándor elnök. — Szerencsére  személyi sérülések az elmúlt években nem voltak, de az anyagi kár néhány esetben jelentős volt. Minden alkalommal peres eljárás nélkül megegyeztünk úgy, hogy a töréskár a gépjármű-tulajdonosé, az elhullott, nagy értékű vad és az így keletkezett kár a társaságunké maradt — mondta a vadász.

Az autósoknak, motorosoknak azóta nagyobb a kockázatuk, amióta megszűnt a biztosítók vadásztársaságoknak ajánlott azon biztosítási módozata, amelyben megtérítették a károkat a vadásztársaságok helyett. A vadásztársaságok körültekintő munkával igyekeznek megtenni mindent annak érdekében, hogy csökkentsék a veszélyt (nem szerveznek vadhajtást a közutak közelében, nem telepítenek vadetetőket az utak 200 méteres távolságán belül és vadveszélyt jelző táblákkal figyelmeztetik a gépjárművezetőket, valamint rendszeres etetéssel, itatással távol tartják a vadakat a közutaktól). A fuvarozók, terményszállítást végző gazdálkodók is sokat tehetnek a veszély csökkentésében azzal, hogy leponyvázott és jól tömített kocsikkal végzik a szállítást, mert sokszor az utak szélére szóródott sok takarmány szinte vadetetőül szolgál, növelve a veszélyt.

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!