Mit tehet az, aki szeretne a hazai utakon gépi segítséggel tájékozódni? Noha a gépkocsikba gyárilag beépített, úgynevezett “on-board” rendszerek Magyarországon még nem működnek, az autós többféle off-board, azaz nem beépített megoldás közül választhat. A legkézenfekvőbb a kézi GPS használata. Kisméretű kijelzőik miatt ezek ugyan nem kifejezetten alkalmasak a feladatra, ennek ellenére sokan használják őket autóban, általában megelégedéssel. Közülük ma már az elérhető árkategóriákban is van több olyan készülék, amelyek térkép megjelenítésére is alkalmasak, a szabadidős GPS-ek két legnépszerűbb márkájához pedig már létezik feltölthető térkép Magyarországról (www.garmin.hu és www.magellangps.hu). Sajnos ezek egyike sem kínál még a gép által segített útvonaltervezést, de a Garmin NaviGuide nevű térképének következő, éppen tesztelés alatt álló verziója már képes lesz rá.

Vetélytárs

A térképes GPS-ek némelyikét kimondottan autóba szánják a gyártók. Van közöttük egészen komoly felszereltségű, az on-board rendszerekkel tudásban versenyző típus, amely az autó egyes rendszereihez köthető (pl. sebességmérő) és giroszkópot is tartalmaz, ezek által a GPS-vétel kiesése esetén (pl. alagútban) is tudja mutatni, merre járunk. Továbbá kiegészítették az on-board rendszerek kényelmi funkcióival (gépkocsiba szerelhető kivitel, nagy és színes kijelző, érintőképernyő, infravörös távirányító). E GPS-ek valóban nagyon hasonlítanak a gyári navigációs rendszerekre, de néhány további értékkel is rendelkeznek. Nem a középkonzolba ágyazva találjuk őket, így némi szabadságunk van elhelyezésükkor. Ezen kívül nem kizárólag a saját autónkban működnek, ha átülünk egy másik járműbe, vihetjük magunkkal, legfeljebb a gépkocsi rendszereivel való összeköttetést veszítjük el. Ha pedig már kivettük az autóból, akkor miért is ne vihetnénk haza? Így akár otthon, előre megterveztethetjük vele a következő utunkat, vagy használhatjuk intelligens térképnek.

Okoska

Itthon különösen fontos, hogy e készülékek nem CD- vagy DVD-lemezekkel működnek, amelyek nem is tartalmazzák még hazánkat, s ritkán is frissülnek. A bennük található szabványos memóriakártyákra akár a gépen keresztül, akár személyi számítógépünkhöz csatlakoztatva felmásolhatjuk a már említett magyar és külföldi térképek szükséges részleteit. Amennyiben a feltöltött térkép automatikus útvonaltervezésre alkalmas, nincs más dolgunk, mint megadni a célpontot, s a készülék megtervezi a hozzá vezető legrövidebb vagy leggyorsabb útvonalat – sok egyéb, általunk beállítható szempont szerint (pl. használja-e a fizetős autópályákat, vagy kerülje el őket). Ha megvan az útvonal, a GPS folyamatosan figyeli, hogy rajta haladunk-e, hol tartunk, így menet közben nyilakkal, ábrákkal illetve emberi hanggal is segíti tájékozódásunkat. Ha pedig például egy útlezárás miatt szándékosan letérünk az ajánlott útról, pillanatok alatt újratervezi azt, s már mondja is, hogy az új terv szerint hogyan kell manővereznünk. Az imént leírt berendezésekkel megegyező szoftvertudással nemrégiben megjelent egy érdekes újdonság: egy autós GPS és egy kéziszámítógép ötvözete. A testes, autóba szerelhető GPS-ekhez képest ez egy kecses, elegáns megjelenésű Palm PDA, amely beépített GPS-szel rendelkezik. A GPS-ről csak annyi árulkodik, hogy a hátlapjába süllyesztve találunk egy antennát, amelyet kihajtva azonnal bekapcsol a GPS. A két géptípus ötvözésére szép példa, hogy a címtár vagy a naptár bejegyzéseihez földrajzi pozíció rendelhető. Valahány perccel a következő találkozónk előtt csipog vagy rezeg a zsebünkben a készülék, elővesszük, elolvassuk, hogy kivel kell találkoznunk, majd néhány érintés a képernyőn, és már meg is tervezte az útvonalat a találkozás helyére, majd azonnal közli velünk, hogy milyen irányban haladjunk.

Függetlenül

Sajnos útvonaltervezésre alkalmas térkép nélkül hazánkban egyelőre ez is csak a térképen való helyzetünket mutatja, de ha már a PDA-knál tartunk, Magyarországon a Microsoft operációs rendszerű kéziszámítógépek (pl. HP iPAQ) tulajdonosai nagyszerű helyzetben vannak, mert több olyan szoftver közül is választhatnak, amelyek részletes térképeket és navigációt is kínálnak. Ehhez azonban először is egy GPS-re lesz szükség, ugyanis az említett berendezéssel ellentétben a PDA-kba általában nincs GPS építve. Célunknak tökéletesen megfelel szinte bármelyik, kereskedelemben kapható GPS-modul, amelyet beszereltetünk valahova az autóba, ahol megfelelően látja a műholdakat, majd a kábelét a PDA autós tartójának soros portjához csatlakoztatjuk. Aki nem híve a kábeleknek, vagy szeretné kézben tartani a PDA-ját a kocsin belül, az többféle BlueTooth GPS közül is választhat, amennyiben ezt a kapcsolatfajtát támogatja a számítógépe. A számos lehetőség közül szeretnénk megemlíteni a Fortuna nemrég megjelent Clip-on nevű termékét (www.fortunagps.hu), amely a hagyományos üzemmód mellett kínál egy XTrac nevű lehetőséget is. Ez jelentősen megnöveli a GPS érzékenységét, így akár magas házak között, felüljárók alatt, sőt, egyes fedett épületeken belül is tud pozíciót adni. Ez az üzemmód a pozíció késlekedése miatt nem ajánlott gyors autózáshoz, de mi magunk választhatjuk ki, hogy mikor melyik módban használjuk a készüléket, így mindig eldönthetjük, hogy melyik ad jobb eredményt. A Rikaline (www.rikaline.hu) legújabb készüléke is ezt a nagy érzékenységű technológiát kínálja, de nem átkapcsolható módon. E készülék újdonsága egy automatizmus, amely be- ill. kikapcsolja a GPS-t, amikor az azt használni kívánó alkalmazás keresi vagy elengedi. Csak a PDA-val kell törődnünk, minden más automatikus.

Bőségszaru

Tegyük fel, hogy megvan a PDA-nk, s hozzá is kötöttük a GPS-t. Jöhetnek azok a programok, amelyek segítenek tájékozódni Magyarországon. Számos ilyen termék kapható, főként Microsoft operációs rendszerre. Itt most négyet mutatunk be közülük. Az Útinfo (www.terkeptar.hu) a tartalmával ejti rabul az embert. Az ország összes települése és azok külterületei megtalálhatók benne utcaszinten. Ezt a tudást a többi termék egyelőre megközelíteni sem tudja (azokban általában csak a városok vannak részletesen ábrázolva), ellenben az Útinfo még nem igazi navigációs termék, mert bár az országtérképen terveztethetünk vele útvonalat, erre településeken belül még nem képes, és a megtervezett útvonal is csak egy ajánlás, egyelőre nem segít minket annak tartásában. A pMap (www.zsebterkep.hu) is a tartalmával hódít, de egy kicsit másképpen. Közel sincs benne minden település, de a meglévőkön belül házszámokra (háztömbökre) is kereshetünk, így nem csak az utcákat találhatjuk meg benne. E programnál már lehetőségünk nyílik a háztól házig történő útvonaltervezésre, a képernyőt nézegetve pedig feltűnik, hogy milyen igényes a térkép megjelenítése. A Destinator (www.destinator.hu) navigációra kiélezett szoftver. A térkép megjelenése nem olyan kifinomult, mint az előző terméknél, viszont nagyon sokféle módon megadhatjuk a kiválasztott célpontunkat, és amint ez megvan, megtervezi hozzá az útvonalat, majd onnantól többféle módon segít, hogy könnyen követni tudjuk azt. A program az előző kettővel ellentétben külföldi termék, s hamarosan kapható lesz hozzá sok másik ország térképe is. Azért csak hamarosan, mert végre valamiben megelőztük a nyugatot: a világon elsőként Magyarország térképével jelent meg a program 3.0-s változata, így meg kell várnunk, amíg a többi térkép is elkészül ehhez az új verzióhoz. Az AeroMap (www.aeromap.hu) hazai termék, a négy közül a legrégebben létezik, és itthon elsőként már egy éve tartalmazta az útvonaltervezést és a navigációt. Ebben is megtalálható a hangbemondásoktól az automatikus újratervezésig minden. Ezen felül még számos, jól kidolgozott lehetőséget rejt, mint például a kifinomult pontrendszer, amelyben a programmal kapott számos POI (point of interest – érdekes hely) mellett sajátokat is létrehozhatunk, méghozzá többszintű kategóriarendszerben, akár külön állományokban tárolva is.