Mint arról beszámoltunk, felmerült, hogy a Kullai köz és a Búzavirág utca kivételével az összes belső utcán 30-as sebességkorlátozás lenne a Petőfivárosban. Jelenleg többféle szabályozás van, egyes részeken lakó-pihenő övezetet jelző táblák figyelmeztetik az autósokat a 20 kilométer per órás sebességre, máshol 30-as és 40-es táblákat helyeztek ki. Kósa József, a körzet önkormányzati képviselője lapunknak korábban azt nyilatkozta, az elmúlt években több panasz érkezett hozzá, hogy egyes utcákban bosszúságot okoznak a gyorshajtók. Ennek kívántak gátat szabni a 30-ra történő egységesítéssel, amely azzal is járt volna, hogy a belső területeken mindenhol jobbkéz-szabály lép érvénybe.

A fórumon körülbelül ötvenen vettek részt A fórumon körülbelül ötvenen vettek részt

A képviselő által összehívott fórumon körülbelül ötvenen vettek részt, a témához jópáran hozzá is szóltak, de szinte kivétel nélkül ellenezték a harmincas korlátozást. Persze ennek az aránynak nyilván az is oka lehetett, hogy a fórumra eleve főleg olyan lakók mentek el, akiket felháborítottak a lassúbb tempóra vonatkozó tervek.

Az elején dr. Orbán Csaba városüzemeltetési osztályvezető elmondta, hogy a sebességkorlátozás nem új ötlet, hiszen már évtizedek óta 40-es táblák fékezik a petőfivárosi autósokat. Változás abban van, hogy a több évtizede kirakott 40-es táblák ma már a hatályos jogszabályok szerint nem is lehetnének kinn. Mindezt a rendőrség is jelezte az önkormányzatnak, de az osztályvezető elmondta, a hivatal nem sietett a változtatással, mert nem akart a szabályok szigorításával beavatkozni a lakosok közlekedési szokásaiba. Viszont elérkezett a pillanat, amikor az önkormányzatnak jogszerűen rendeznie kell a  helyzetet és ezzel „régi adósságát”.

Orbán Csaba szavaiból kiderült, két lehetőség van. Az egyik, hogy az útügyi előírásoknak megfelelően a 40-es táblákat 30-asra cserélik, azaz marad a sebességkorlátozás. A másik, hogy a 40-es táblák helyére nem kerül semmi, így azokon a szakaszokon, ahol eddig negyvenes tempó volt előírva, már lehet majd 50-nel menni. Az osztályvezetőtől utána megkérdeztük: a második esetben a már kintlévő 30-as és lakó-pihenő övezet táblák megmaradnának? Erre igennel válaszolt. Orbán Csaba kijelentette, mindkét verzió mellett szólnak érvek és ellenérvek, de ők ebben a kérdésben nem akarnak a lakosság bevonása nélkül dönteni, a lakók bármelyik lehetőséget választják, a polgármesteri hivatal szívesen végrehajtja. Azt viszont egyértelműen kijelentette, hogy a városrészbe bevezető utak mentén leszedik a települési táblákhoz hasonló Petőfiváros feliratú jelzéseket (és áthúzott párjaikat), mert megtévesztőek, értelmetlenek.

Balesetveszélyes a jobbkéz-szabály?

A hozzászólók között volt olyan, aki sérelmezte, hogy korábban eldöntött tényként beszéltek az egységes harmincas korlátozásról, és csak akkor hívták össze a fórumot, amikor hallották a változtatás elleni hangokat. Több lakó részéről elhangzott olyan vélemény, hogy ha leszerelnék az elsőbbségadás kötelező táblákat, az megnövelné a balesetveszélyt. Ezt osztotta a szomszédos körzet önkormányzati képviselője, Sipos László városüzemeltetési tanácsnok, aki szerint lennének gondok a jobbkéz-szabály alkalmazásával. Más erről – azaz a jobbkéz-szabály általánossá tételéről – nem túl választékosan úgy nyilatkozott, hogy „hülyeség”,  „baromság”, mert vannak olyan sofőrök, akik ha megkérdezik, melyik a jobb kezük, hosszan elgondolkodnak.

Ketten arról beszéltek, hogy harminccal közlekedve az autók jobban szennyezik a környezetet. Mindössze egy idős hölgy adott hangot aggodalmának, hogy azért azt is figyelembe kellene venni, hogy óvoda, iskola is van a városrészben, egyes sofőrök viszont „mint az őrült, úgy száguldanak”. Páran javasolták azt is, hogy a gyorshajtók miatt a rendőrség gyakrabban tartson ellenőrzést a városrészben. Orbán Csabától megtudtuk: a véleményeket összegzik, és ez alapján tesznek javaslatot a városüzemeltetési bizottságnak.

Azt a „tetves mikrofonját!”

Orbán Csaba valóban elég hosszú, 20-25 perces felvezetője alatt többen elvesztették el türelmüket, és kezdtek halk morgásba. A lakossági fórum aztán az ilyen alkalmakkor megfigyelhető koreográfia szerint zajlott: hiába volt kihangosítás, a hozzászólók jórésze valamiért nem akart a mikrofonba beszélni, mondván, „úgyis lehet hallani”. Hát nem, legalábbis a mellettem és mögöttem ülő úr is folyamatosan amiatt zsörtölődött, hogy nem érti rendesen az elhangzottakat. „Tessék már megfogni azt a tetves mikrofont!” – szólt oda valaki egy hölgynek.

Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!