A múlt hét enyhe időjárásának köszönhetően gyorsan elolvadt a hó és a jégpáncéllá fagyott ónos eső, ám a héten csapadékra és mínuszokra figyelmeztet a meteorológia. A közutak kezelői ismét elkezdhetik szórni az útfelületet, ez a gépjármű-tulajdonosoknak olyan, mintha kést forgatnának a szívükben. A só a járművek egyik legnagyobb ellensége, alkalmas a rozsdaképződésre.
– A közeljövőben reális esély nincs arra, hogy Szekszárdon kivezessük a nátrium-klorid alkalmazását a síkosságmentesítésből. Az országos gyakorlatnak megfelelően a kloridtartalmú vegyületek a leghatékonyabbak és leggazdaságosabban beszerezhetők – mondta el Kővári Ildikó, az Alisca Terra Nonprofit Kft. sajtószóvivője. – Az útszórósót nem keverjük semmilyen anyaggal. A só olvasztó hatása mínusz 10 Celsius-fokig működik, az alatti hőmérséklet esetén folyamatosan csökken az olvasztó hatás, ilyen esetben már csak érdesítő anyag kerül ki, mivel az útszórósó ekkor már teljesen hatástalan.

A só főleg a régebbi autóknál okoz nagy kárt, melyeknél az alvázvédelem kevésbé alapos (Fotó: Mártonfai Dénes)
A só főleg a régebbi autóknál okoz nagy kárt, melyeknél az alvázvédelem kevésbé alapos (Fotó: Mártonfai Dénes)

Az Alisca Terra Nkft. végzi évek óta a megyeszékhely útjainak gépi síkosságmentesítését. A kézit a Vagyonkezelő Kft. és az önkormányzat dolgozói végzik.
– Kollégáink folyamatosan figyelik az időjárás-előrejelzéseket, a havazás kezdetekor munkatársaink azonnal feltöltik a szórógépeket és megkezdik az utak elősózását. A havazás időtartama alatt hóekével, mechanikailag távolítjuk el az utakról a hóréteget – tette hozzá Kővári Ildikó. – Szekszárd belterületi úthálózatának hossza 120 kilométer, ekkora útfelületet kellett megtisztítania és síkosságmentesíteni társaságunknak. A kiszórt útszórósó mennyisége eddig 220 tonna volt, emellett az érdesítéshez használt granulált kohósalakból összesen 180 tonna került ki a város útjaira és a közterületekre kihelyezett 240 darab szóróládába – jegyezet meg a sajtószóvivő.

Egy út, egy mosás – ez lenne a megoldás
– Nagyon nagy okosságot nem lehet mondani, hogy lehet megelőzni azt, hogy a latyakkal együtt ne szedje fel a sót a jármű, és ne induljon el kémiai reakció az alvázon, küszöbökön és a kerékjáratokban – mondta el lapunknak az egyik szekszárdi márkaszerviz munkatársa. – A Németországból behozott autóknak szinte szétesik a klímahűtőjük – az alumíniumot is kikezdi a só – , cáfolva, hogy tőlünk nyugatabbra nem sózzák az utakat. Nyugodtan felejtsük el azt a tévhitet, hogy télen nem szabad autót mosni. Ez nemhogy megengedett, hanem egyenesen ajánlott, hisz ilyenkor sokkal több csapadék, só és sár verődik fel az aljára. Akár minden használat után érdemes lehet a benzinkutaknál gőzborotvával megtisztítani a kasztnit, különös tekintettel a kerékdobokra. Fagyok idején nem jó a fűtött garázs, mert egy másik ellenséggel is meg kell küzdenie a karosszériának: úgy hívják, pára. Százszázalékos biztonság nincs a finom por és a víz ellen, ez velejárója az autózásnak.

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!